Diskussion om basmat för längre turer ..

Re: Re: Re: Bacon

2190; sa:
Vacuumförpackning är en förpackningsmetod, inte en konservering. Visserligen hindras Aeroba mikroorganismers förökning eftersom syret är borta, men det finns en hel del Anaeroba bakterier som klarar sig utmärkt i vac. Clostridium Botulinum t.ex.

Finns det livsmedel som är vaccumförpackade och sedan steriliserade (eller pastöriserade kanske)? Såna här ölkorvar som det talas om förvaras ju inte i kyldiskarna i affärerna utan ligger ju på hyllor.

Jag har fortf. inte fattat helt och hållet hur man gör för att ungstorka kött?

1. Tar jag och och steker köttet innan?
2. Skall jag strimla/hacka/skiva bitarna innan ?
3. Vilka kött produkter är bäst att torka ?
4. Hur gör jag för att äta maten sen?
5. Hur länge håller sig maten i tex plastpåse i rumstemp?
6. Vilka risker finns?
7. Hur vet jag när det är klart ?

// johan

da_flower; sa:
1. Tar jag och och steker köttet innan?

Normalt inte, men det finns undantag (t.ex. köttfärs och kycklig tror jag bör tillagas).
2. Skall jag strimla/hacka/skiva bitarna innan ?

ALLT som skall torkas skall ha så stor yta som möjligt. Tunna skivor eller strimlor är det som gäller alltså.
3. Vilka kött produkter är bäst att torka ?

Vilken mat är godast?
4. Hur gör jag för att äta maten sen?

Det beror på. Torkat kött går att käka direkt (hört talas om "beef jerky"?), ska man laga mat av det brukar man låta det ligga i blöt ett tag först (spar koktid) och sen använder man det som om det vore färskt (fast stekning av f.d. torkade produkter är inte så bra, kokning är det som gäller, grytor etc är lämpligast).
5. Hur länge håller sig maten i tex plastpåse i rumstemp?
Plastpåse är lite riskabelt (går hål väldigt lätt eftersom torkade saker kan vara vassa), hemma bör man förvara det i täta glasburkar. Korrekt torkade livsmedel kan hålla flera år (finns det fett i dem kan fettet härskna men annars är det fuktigheten som styr hållbarheten).
6. Vilka risker finns?
Att man inte torkar tillräckligt. Sen kan man också torka för mycket, men det är inte direkt farligt utan mer "obekvämt" (med knastrande bitar).
7. Hur vet jag när det är klart ?

Det beror på, man ska torka så att fukthalten sjunker under den gräns där bakterier överlever. Det är olika för olika livsmedel. Det funkar såklart att torka tills det är snustorrt, men då riskerar man att ha övertorkat så det är svårt att blöta upp.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg