Diskussion om basmat för längre turer ..

nermander; sa:
polarhund; sa:
dagar hade tempraturer kring 25 grader, och ingen färsk mat blev dålig.

Du gjorde odlingar på maten då alltså? Som visade att den inte var dålig? (För "dålig" mat innebär för mig att bakteriehalten är för hög, och det lär man inte se med blotta ögat.

Att maten inte smakar illa betyder inte att den är tjänlig som föda.

Det är visserligen sant att vakuumförpackad mat håller sig ett tag utan kyla, men att måla upp det som helt riskfritt tycker jag inte man skall göra.

Givetvis gjordes inga odlingar på maten. Inte den här gången, och inte vid någon annan tur heller då jag haft liknande produkter med mig.
Så sant som det är sagt att bakteriehalten är en avgörande faktor för vad som är tjänligt som föda. Men när det gäller magsjuka orsakad av bakterier i samband med matintag så är min erfarenhet att det är sannolikare att man drabbas av sjukdom på grund bakterier som kommer från någon annan källa än maten, må vara händerna som inte är tillräkligt rena, mat som trillat på backen som man ändå stoppar i sig osv.

Som jag skrev så förbrukades dessutom de "vanliga" korvarna först just för att jag inte visste hur väl dom skulle klara sig. När det gäller bacon så är det rökt kött och ölkorvar i vacpac får förvaras i varmare temperaturer.
I tilläg så kan jag nämna att jag fryser in korv och bacon i samband med inköp och packar det fryst strax innan avfärd.

Men precis som hemma så kan man ha oturen att få dåligt kött i affären utan ens vetskap och därför är det ju bra att ha med sig någon form av magsjukemedicin.

Min avsikt med temperaturrefernsen var inte att hävda att det är helt riskfritt att ta med sig färsk mat ut, snarare att säga att det går trots höga temperaturer. Givetvis förutsätter det att man visarlite aktsamhet med dessa matprodukter under turen, men jag skulle inte heller villja påstå att att det är farligt att ta med sig dylik mat ut på turen.

Mvh Jesper

Hur torka själv?

gloten; sa:
Har kommit på att det är jättekul att torka lite mat själv.

Några lite naiva frågor från en som aldrig torkat mat själv: Jag har ingen varmluftsugn (bara en vanlig, som inte cirkulerar luften). Funkar det verkligen att torka grönsaker, frukt o kött direkt på en plåt (+bakplåtspapper), eller bör man se till att luft även kommer åt undertill, t ex med hjälp av något styvt metallnät? Vad för sorts nät använder ni isåfall, och var köpte ni det? Hur vet man att ett nät inte är olämligt i kontakt med mat i många timmar i en ugn (man vill ju inte gärna att någon ytbehandling på metallnätet avges in i maten man torkar...)?

Jag har en vanlig ugn. Temperaturen på ca 50 grader. Luckan på glänt dvs ca 10 cm. Tre plåtar med det som ska torkas brukar vara lagomt, då finns det lite utrymme mellan varje plåt. På plåtarna har jag bakplåtspapper. Jag skär mina saker ganska tunnt, tex morötter och paprika ca 2mm. Det tar som riktlinje ca 3-4 h för morötter, 2 h för champinjoner och 6 h för paprika. Jag har ganska mycket på mina plåtar och brukar röra omkring lite en gång i timmen.

/Anna

gloten; sa:
Jag har en vanlig ugn. Temperaturen på ca 50 grader. Luckan på glänt dvs ca 10 cm. Tre plåtar med det som ska torkas brukar vara lagomt, då finns det lite utrymme mellan varje plåt. På plåtarna har jag bakplåtspapper. Jag skär mina saker ganska tunnt, tex morötter och paprika ca 2mm. Det tar som riktlinje ca 3-4 h för morötter, 2 h för champinjoner och 6 h för paprika. Jag har ganska mycket på mina plåtar och brukar röra omkring lite en gång i timmen.

/Anna

Hm, det är nog dags att prova trots allt! Jag brukar tex köpa färdig knaperstekt bacon för hållbarheten och den är ju ganska dyr.. Kassler lät ju bra, hur länge ca behöver den? Kan man använda ett galler istället för ett bakpapper? Kör man bara på till dess att maten går att bryta som chips ungefär? Man kanske tom skulle kunna torka ost, parmesanpulvret har ju också ett hyfsat kilopris.. Hur förvarar man sin torkade mat innan turen, i kylen, frysen eller skafferiet?

/Jarl

myggnät och galler

Jag har bara ca 1 cm springa vid ugnen och vet inte om det inverkar mycket eller om jag bara torkar ihjäl min mat. Den brukar ligga inne i ca 8 timmar på ett myggnät uppspänt på ugnsgallret. Maten fastnar inte lika lätt i myggnätet som i bakplåtspappret. Tiderna "gloten" angav ger mig rätt tydliga indikationer varför jag alltid misslyckas med svamp. :)

Bacon fungerar bra. Jag brukar knapersteka det utan extra tillsats av fett och sedan försöka torka av det lite grand innan det åker in i ugnen.
Kassler skär jag bort synligt fett på och torkar som det är.

Jag brukar förvara allt torkat i glasburkar som står mörkt i ett köksskåp. Jag inbillar mig att maten återfuktas när den tinar så jag torkar hellre i nära anslutning till resan än att förvara det kallt. Vad jag har förstått klarar sig grönsaker flera månader. Kött chansar jag inte på och torkad frukt går åt för fort i vilket fall...

Om någon blir upprörd över min okunskap kring matberedning så tar jag mer än gärna emot tips! :)

Re: myggnät och galler

boran; sa:
Maten fastnar inte lika lätt i myggnätet som i bakplåtspappret.
Om man skulle ha problem med myggnät så finns det ju dessutom numera grillnät med någon teflonliknande beläggning som torde funka alldeles superduperbra om man bara skär litet större bitar. :)

Bacon

Angående bacon:
Det är en värmebehandlad charkvara med en mycket hög vattenhalt som inte bör förvaras i en temperatur över 4°C. I och för sig är det lätt att kanna om bacon blir dåligt, det både luktar illa och känns kladdigt, men jag skulle aldrig ta med skivat och paketerat bacon på en tur.Jag är både kock och charkuterist..
Gör inte så.

Re: Bacon

2190; sa:
Angående bacon:
Det är en värmebehandlad charkvara med en mycket hög vattenhalt som inte bör förvaras i en temperatur över 4°C. I och för sig är det lätt att kanna om bacon blir dåligt, det både luktar illa och känns kladdigt, men jag skulle aldrig ta med skivat och paketerat bacon på en tur.Jag är både kock och charkuterist..
Gör inte så.

Det pratades ju om rökta livsmedel i nån annan tråd och det är väl så att sådan mat som TRADITIONELLT varit "konserverad" (rökt skinka, rökt sidfläsk etc) numera bara är behandlad för att "smaka rätt" (exempelvis kokt skinka som är behandlad med rökvätska för att smaka som rökt skinka, och därmed inte alls är lika hållbar).

Det kommer ju ganska regelbundet rapporter om otjänliga livsmedel i butikernas kyldiskar (men det rör sig väl oftast om butikspackat) så jag tycker man ska vara försiktig. Det finns roligare saker än att bli magsjuk mitt i ödemarken (är det dessutom varmt så ökar risken för uttorkning drastiskt om man blir magsjuk).

Re: Bacon

2190; sa:
Angående bacon:
Gör inte så.
Mn då är du rätt man att fråga..

kassler då eller flatröktskinka i vakumförpacking hur håller det sig då???

förslag på annat köttprodukter man kan ta med sig på turen??
jag är själ svag för pasta med rökt kassler med ost sås på mina dagsturer men undrar ifall det kanske kan gå att ta med ut på en 7 dagars vandring...
du kan gärna komma med förslag;)på bra rökta köttprodukter att ta med ut..
MVH jocke

Nät som underlag vid torkning

[/QUOTE]
Vad för sorts nät använder ni isåfall, och var köpte ni det? [/QUOTE]

Vi har använt både myggnät, och vanliga nylonstrumpbyxor utan problem. Strumpbyxorna har vi lyckats spänna över ugnsgallret, funkar perfekt.
Lycka till med torkningen, det blir kanon, speciellt i jämförelse med frystorkat..

KJ

Re: Re: Bacon

Adventurer; sa:

..
du kan gärna komma med förslag;)
MVH jocke

Det är vattenhalten som är den värsta boven.
Kassler har ännu högre vattenhalt än bacon. Den är ofta upppumpad med saltlake och polyfosfat. Sen ångas den med rökarom. Flatrökt skinka är nog bättre, så hårdrökt som möjligt. Skånsk spickeskinka är ett bra exempel, prova på Hemköp. Italienska och Spanska charkvaror funkar bra, dom är torkade och gjorda efter traditionella recept för att hålla i varmt klimat.
Köp så stora och hela bitar som möjligt, skivad chark håller bara i några dagar i kyl medans hela bitar kan hålla i flera månader i rumstemperatur.
Men generellt kan sägas att vi i Sverige har tappat bort de gamla tillverkningsmetoderna som samtidigt konserverade köttet. Torkat renkött finns ju, och en del gamla korvsorter typ Timmermanskorv, som är torkad, rökt och mjölksyrad. Den håller.
Vacuumförpackning är en förpackningsmetod, inte en konservering. Visserligen hindras Aeroba mikroorganismers förökning eftersom syret är borta, men det finns en hel del Anaeroba bakterier som klarar sig utmärkt i vac. Clostridium Botulinum t.ex.
En stor varning också för vacuumförpackad och varmrökt fisk, typ sik eller böckling. Livsfarligt. Köp enbart dessa varor direkt från ett förtroendeingivande rökeri, helst fortfarande varma.

Re: Re: Bacon

Adventurer; sa:

..
du kan gärna komma med förslag;)
MVH jocke

Det är vattenhalten som är den värsta boven.
Kassler har ännu högre vattenhalt än bacon. Den är ofta upppumpad med saltlake och polyfosfat. Sen ångas den med rökarom. Flatrökt skinka är nog bättre, så hårdrökt som möjligt. Skånsk spickeskinka är ett bra exempel, prova på Hemköp. Italienska och Spanska charkvaror funkar bra, dom är torkade och gjorda efter traditionella recept för att hålla i varmt klimat.
Köp så stora och hela bitar som möjligt, skivad chark håller bara i några dagar i kyl medans hela bitar kan hålla i flera månader i rumstemperatur.
Men generellt kan sägas att vi i Sverige har tappat bort de gamla tillverkningsmetoderna som samtidigt konserverade köttet. Torkat renkött finns ju, och en del gamla korvsorter typ Timmermanskorv, som är torkad, rökt och mjölksyrad. Den håller.
Vacuumförpackning är en förpackningsmetod, inte en konservering. Visserligen hindras Aeroba mikroorganismers förökning eftersom syret är borta, men det finns en hel del Anaeroba bakterier som klarar sig utmärkt i vac. Clostridium Botulinum t.ex.
En stor varning också för vacuumförpackad och varmrökt fisk, typ sik eller böckling. Livsfarligt. Köp enbart dessa varor direkt från ett förtroendeingivande rökeri, helst fortfarande varma.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg