nermander; sa:polarhund; sa:dagar hade tempraturer kring 25 grader, och ingen färsk mat blev dålig.
Du gjorde odlingar på maten då alltså? Som visade att den inte var dålig? (För "dålig" mat innebär för mig att bakteriehalten är för hög, och det lär man inte se med blotta ögat.
Att maten inte smakar illa betyder inte att den är tjänlig som föda.
Det är visserligen sant att vakuumförpackad mat håller sig ett tag utan kyla, men att måla upp det som helt riskfritt tycker jag inte man skall göra.
Givetvis gjordes inga odlingar på maten. Inte den här gången, och inte vid någon annan tur heller då jag haft liknande produkter med mig.
Så sant som det är sagt att bakteriehalten är en avgörande faktor för vad som är tjänligt som föda. Men när det gäller magsjuka orsakad av bakterier i samband med matintag så är min erfarenhet att det är sannolikare att man drabbas av sjukdom på grund bakterier som kommer från någon annan källa än maten, må vara händerna som inte är tillräkligt rena, mat som trillat på backen som man ändå stoppar i sig osv.
Som jag skrev så förbrukades dessutom de "vanliga" korvarna först just för att jag inte visste hur väl dom skulle klara sig. När det gäller bacon så är det rökt kött och ölkorvar i vacpac får förvaras i varmare temperaturer.
I tilläg så kan jag nämna att jag fryser in korv och bacon i samband med inköp och packar det fryst strax innan avfärd.
Men precis som hemma så kan man ha oturen att få dåligt kött i affären utan ens vetskap och därför är det ju bra att ha med sig någon form av magsjukemedicin.
Min avsikt med temperaturrefernsen var inte att hävda att det är helt riskfritt att ta med sig färsk mat ut, snarare att säga att det går trots höga temperaturer. Givetvis förutsätter det att man visarlite aktsamhet med dessa matprodukter under turen, men jag skulle inte heller villja påstå att att det är farligt att ta med sig dylik mat ut på turen.
Mvh Jesper