Det du säger är i princip att du dumpar "skiten" i miljön med förvissningen att miljön skall ta hand om och bryta ned det innan det når människor.
Riktigt så enkelt är det inte, och människan är bara en liten del i de system som iallafall jag oroar mig för om jag skulle hälla Yes på fjället (vilket jag som tidigare sagts inte gör).
Du har framförallt två faktorer som gör att du vill hälla det på landbacken (för övrigt inte i en grop som tidigare sagts, ibland behöver man inte gräva djupt innan man når vattenbärande jordlager och motverkar hela syftet med att hälla disken på landbacken).
Kortfattat - du vill att skiten ligger still. Det bryter ned sig självt med eller utan hjälp av omkringliggande miljö. Det handlar inte om några odödliga molekyler, men de är likväl ganska långlivade och har en massa elakheter för sig innan de bryts ned. De stör viktiga cellfunktioner i levande varelser och har även en tendens att bli cancerogena om de kommer i kontakt med fel organiska ämnen.
Sedan är det även så fint att även om du har samma koncentration av diskmedel i marken som i bäcken så kommer djuren på landbacken inte lida lika mycket av det som djuren i bäcken. Det är lättare för dylika ämnen att ta sig in i levande organismer om de flyter runt i vatten än om de ligger i gruset på landbacken helt enkelt.
Antagligen är det främst därför rekommendationerna säger att miljöfarliga ämnen ska hållas undan vatten så gott det går, oavsett om man pratar om vattnet som rinner i vattendragen eller grundvattnet.