Finns det små digitalkameror som lagrar GPS-koordinater i bilderna?
Märken? Modeller? Priser?
HåkanF
Jag köpte en Nikon P6000 för några månader sedan och blev djupt besviken. Mottagarens känslighet är alldeles för låg för att vara praktiskt användbar vid friluftsliv. Bilderna blir visserligen bra, men det finns det billigare kameror som också klarar av.
Nästa steg för mig blev en Nikon D90 med tillbehöret GP-1, och det fungerar klockrent.
Men då är det knappast frågan om en liten kamera längre.
I väntan på att marknaden kommer med ytterligare alternativ till Nikon P6000 så tror jag att Jobo har ett vettigt alternativ (
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8976667).
Prylen förutsätter att kameran har en blixtsko där enheten kan monteras, vilket gör att en exponering triggar lagring av aktuell position för fotografiet. Det tillkommer ett efterbehandlingsled som skriver in positionen i bildens exif-block (som vanligen används av kameran för att lagra diverse metadata), men ansatsen verkar ändå säkrare än Sony:s bildmatchningsprocedur.
För den som vill kunna geokoda äldre digitalbilder, så rekommenderar jag programmet Nikon ViewNX, vilket kan laddas hem gratis från Nikons hemsida. Programmet kan användas för valfria jpeg-bilder, och positionering kan ske mot en kartbakgrund från GoogleMaps, dvs både kartor och flygbilder. Även här skrivs aktuell position in i exif-blocket.