Batteritid?
Hur funkar det med batteritiden? Jag har en sådan funktion i min Nokia N95, men batteriet tar slut på mindre än en dag. Min vanliga Garmin eTrex Vista drar också slut på batteriet på en dag eller två om man har den på konstant. Detta har gjort att jag i princip slutat använda GPS. Den är bara med utifall jag går vilse och det blir dimma/mörkt, samt ibland för att märka ut tältplatser och dylikt. Kanske borde jag köpa en ny GPS? Batteritiden är kanske mycket bättre nu (Vistan är ju 5 år gammal).
Du kan använda vilken separat GPS som hellst tillsammans med valfri digitalkamera för att få kordinaterna lagrade i bildinformationen.
Allt går att fixa med en gratis programvara.
GPSén lagrar tid och positioner med jämna mellanrum i en GPX-fil.
När du kommer hem så öppnar du bliderna i ett bildbehandlingsprogram, till exempel "photomapper".
Programmat kollar vilken tid bilden togs och sedan hämtar den aktuell position från GPX-filen. Det är därför nödvändigt att klockorna går lika. Annars så kan man ställa in en offset så att klockorna blir synkade. Det funkar därför med nästan vilken GPS som hellst bortsett i från de där fordonsnavigatorerna som inte sparar färsdpår. Tror att du får med valuta för pengarna med en separat GPS.
Hur funkar det med batteritiden? Jag har en sådan funktion i min Nokia N95, men batteriet tar slut på mindre än en dag. Min vanliga Garmin eTrex Vista drar också slut på batteriet på en dag eller två om man har den på konstant. Detta har gjort att jag i princip slutat använda GPS. Den är bara med utifall jag går vilse och det blir dimma/mörkt, samt ibland för att märka ut tältplatser och dylikt. Kanske borde jag köpa en ny GPS? Batteritiden är kanske mycket bättre nu (Vistan är ju 5 år gammal).