Digitalisera hela fotonegativsamlingen?

Jag vill gärna höra tips och synpunkter kring digitalisering av foton från negativ (i remsor).

* Finns det firmor som gör sådana jobb till rimlig kostnad? Priser från 45 kr till 200 kr per bild kommer ju inte få fråga när det rör sig om flera tusen bilder.

* Att köpa en egen film/diaskanner går förstås men de verkar kosta från 5000:- till oändligheten. Det är ju inte en apparat man kommer att använda varje dag direkt. Vidare lär det ju ta rätt lång tid innan man provat alla misstag som kan göras.

John Marelius

GDS

Det finns billigare filmscanrar, Canon har en från 1500 och Epson har en lite bättre för runt 2-2500 på stormarknaderna (Siba, Elgiganten osv). Det måste vara absolut billigaste alternativet på sikt även fast det innebär en större investering nu i början. Har du 1000 bilder blir det ju inte många kronor per bild.

Problemet är förståss kvaliteten, som du också säger. Ska du dock ha den digitala samlingen främst för indexering och publicering på webb så räcker kvaliteten från de enklare scanrarna långt. Vill du göra stora förstoringar bör scannern ha runt 2500 dpi och då är jag osäker på om de billiga duger.

Lycka till!
/Björn

Evigheter?

Vilken evig tid det skall ta! Jag scannar en del (mest dia) och det tar alltid längre tid än man tror. Speciellt efterbehandlingen där jag brukar vara ganska (onödigt?) noga. Har du 1000 bilder att scanna lär det ju ta en evighet, allra helst som billiga scannrar oftast är långsamma.

Peter

Guest

Gäst
Gör det själv

Det finns inget företag som kan göra det till rimlig kostnad. Bara personalkostnaden är väl en 300/timme, sen ska det bidras till scanner-inköpet, hyra, vinst, etc.
Det enda ekonomiskt överkomliga är att göra det själv, förutsatt att man inte värderar sin egen tid särskilt högt... ;)
Och ska man lägga ned den tid det tar att scanna tusentals bilder, köp en riktig scanner! Det går inte fortare med en billig, tvärtom, och kvalitetsskillnaden är stor. I det långa loppet är det väl inte så stor skillnad på att lägga ut 2000 eller att lägga ut 5000? Minolta Scan Dual II har fått mycket beröm, men jag har inte använt den själv.
Jag har försökt använda flatbädd (Canon FB1210U), men det blir inte bra ens med mellanformat, och kampen mot damm och smuts på glaset är frustrerande.

SnapEnd

Det är ju bara att klicka uppe till höger här på Utsidan eller gå till "kollegan" http://www.fotosidan.se. Där finns ju SnapEnd som scannar för 30 kr remsan. Vilket kanske inte är jättebilligt med du slipper ju ta i det själv.

Obs att detta inte skall ses som reklam, jag har inte testat detta själv.

/ac

Guest

Gäst
Snapsend

Har inte provat dom heller, men om man vill ha en CD (och det vill man väl) blir det 76 kronor för 36 bilder... och upplösningen blir 1536x1024 vilket räcker lagom för att skriva ut i 10x15-format men inte mer. Men är det det man vill så är det ju prisvärt (förutsatt att de är försiktiga med negativen... hahaha (luttrad)).

/Jan

Scanna

Kolla på:
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=534505 (Microtek 2795 kr) och
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=534105 (Acer 4495 kr)
två relativt prisvärda scanners, annars är nog det största problemet tiden.... räknade själv med ca 50 bilder i timmen (dia och nikon coolscan III) och då var det inget efterarbete. Satt en vecka, två timmar om dagen och höll på att avlida pga tristessen.
Så 76 kr för 36 bilder på snapsend låter mycket prisvärt...

Anders

Varför vill du digitalisera ?

Varför vill du digitalisera så många bilder, det är väl inte för att du sedan ska slänga negativen ?. Tänk på att många idag inte vet vad en 5 ¼ ” diskett är, än mindre vad en 8 ” diskett är. Om 10 år kanske folk skakar på huvudet åt dig om du kommer med en CD med bilder på och vill överföra till annat digitalt medium.

Inget svar på din fråga men ta dig en funderare om du inte redan gjort det.

Per

Funderingar om att bevara bilder

Per, du närmar dig det som egentligen är kärnfrågan i den här diskussionen - att bevara bilder.
Ingenting varar för evigt. Färgnegativ kommer att blekna gradvis - jag vet inte hur många decennier de är användbara för kopiera nya bilder. Vilket medium man än väljer för att lagra digitaliserade fotografier så kommer mediet att bli oläsbart om inte av själva mediets åldrande så av brist på teknik för att läsa mediet. Jag har t ex hört talas om CD-R-skivor (av billig sort) som blivit förstörda på 1-2 år.
Skillnaden är ju att jag kan kopiera mina digitala bilder (utan att förlora information) till ett nytt medium innan det gamla förstörs. Jag kan också se till att ha flera kopior på filerna.
Naturligtvis har jag inte en tanke på att kasta några negativ.

Att jag började fråga om detta ämne var för att jag undrade om tiden (tekniken) är mogen att digitalisera hela fotoarkivet. Om vi ser bättre och billigare scanners och större och beständigare lagringsmedia inom kort så är det kanske bättre att ligga lågt ett tag till...

Ännu en fundering om att bevara bilder

Det bästa sättet att bevara bilder är kanske att "analogisera" sina digitala bilder?
Alltså att man kör ut sina digitala filer på neg/dia, både digitalt fotograferade och neg/dia som man då får skanna in först.

Med hjälp av en dia/neg-skrivare är kan man ju skriva ut sina bilder på nya neg eller dia och då välja den film som är bäst lämpad ur arkivbeständighet. Förvarar man sen dessa dia/neg rätt så bör de hålla för avsevärd framtid.
Men en neg/dia-skrivare av hög kvalitet kostar väl ett par hundra tusen.

Men det är nog troligare att man om 70 år hittar en skanner som kan skanna in neg/dia än att man hittar en CD-läsare?!

Själv fotograferar jag nästan bara digitalt numera, och lagrar filerna på CD-skivor samtidigt som jag kör ut pappersbilder av en hel del. Och jag räknar kallt med att man efterhand får föra över mina bildfiler till andra medium när de blir aktuella. Nästa steg blir förmodligen DVD och efter det har jag ingen aning.

Mvh Erik

Gamla negativ

Min syster på (drygt 50 år, jag några år yngre) har kvar alla negativ s/v, 6x6 som vår pappa tog när vi var barn, och förmodligen alla dom han tog innan vi var påtänkta. Det händer att hon letar fram något negativ och gör en papperskopia (med pappas förstoringsapparat från någon gång på 40-talet) hemma i bostaden.
Jag lämnade i ett negativ från mitt dop för kopiering hos fotograf för några år sedan och kortet blev alldeles utmärkt, även om jag av naturliga skäl inte känner igen mig själv :) men mamma, farmor och farfar känner jag igen.

/Per Brune

Färg och sv/v har olika livslängd

Svartvitt fotografiskt material är en helt annan sak än färg. Det svarta är silver som inte bryts ner.
Emulsionen på en färgfilm däremot består av organiska föreningar som sakta men oundvikligt faller sönder. Jag gissar livslängden på svartvita negativ närmar sig den för plastfilmen som emulsionen sitter på.

En lösning på bevarandeproblemet är alltså att skippa färgerna... Det är jag dock inte beredd att göra.

John Marelius

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg