Digitalisera hela fotonegativsamlingen?

Gör det själv.

Jag tycker du ska köpa en HP Photosmart S20 eller en Nikon Coolscan III eler IV (alternativ minolta) och göra det själv.

För att inte avlida av tristress, kanske du inte ska scanna in alla 1000 bilder. Tänk efter vad du ska göra med en bild och scanna in för det tillfället.
Ska du t.ex. bara ha ett register med indexbilder går det ju snabbare att scanna in lågupplösta bilder.
Vill du göra den största utskriften i mannaminne, kommer det ju ta ett tag, och du kanske behöver en mer proffisionell scanner.

Pröva om det går att hyra en scanner på t.ex. Kamera doktorn.
Tänk på att det inte bara är att trycka på en knapp när man scannar. Likna det hällre med att du gör en papperskopia i ett mörkrum.

/Micke

Jag har följt en del liknande diskussioner på photo.net och det jag tycker låter vettigast är:

Scanna "indexbilder" med låg upplösning, detta KAN göras på en flatbäddsscanner som man lägger negativremsorna på. Dessa blir inget man kan skriva ut, men att scanna 1000 bilder med en kvalitet som duger för utskrift tar för lång tid. 3-4 minuter per negativ brukar bara själva scanningen ta (om man ska scanna 4000 DPI), sen kanske bilderna behöva korrigeras lite. Det ger kanske 10 bilder i timmen... 100 timmar... Är du pensionär eller hur många timmar i veckan har du tid och ork att lägga ner?

Sen scannar man de "intressanta" bilderna med bättre kvalitet.

Många sparar dessutom bilderna i flera upplösningar. Dels som orignal-TIFF i full upplösning (40-50 MB, går alltså bara in ett tiotal bilder på en CD), sen kanske en TIFF i "skärmstorlek" (1280x800?) och sen en JPEG för "indexering".

Om du tänker scanna för att spara bilderna så tänk på att om fem år så kommer scannrarna antagligen att klara 6000-7000 DPI... mot dagens 4000-5000. Ska du scanna nu och sitta där med "dåliga" digitala bilder eller ska du vänta? (Negativen har ju ungefär 40 megapixel.)

ett alternativ?

Inte för att jag provat detta, men jag kom att tänka på det när jag läste inläggen.

Varför inte höra med företag inom grafisk produktion om de inte kan scanna bilderna, men inte göra några efterkorrigeringar i typ photoshop. Om de bränner ut råscanningarna på CD så skulle du ju själv kunna göra det. Många företag typ tryckerier eller dylikt har ju ren proffsutrustning för dessa sortens arbete, med scanners som kan scanna kanske uppåt en 60-70 bilder i en omgång.

Inte för att jag vet vad det skulle kosta, om du har tur kanske du känner någon som känner någon...
Det var bara en tanke.

Jag har scannat lite, kanske 100 bilder allt som allt med en lånad scanner av bra kvalitet och det tar lååång tid. Har man dessutom ingen batch-funktion (scanna mer än en bild i samma omgång) så är det riktigt långtråkigt. Skall du köpa scanner för dina >1000 bilder hade jag köpt en dyr en, eller försökt mig på alternativ ett som jag nämnde ovan.

Lycka till.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg