Avvisa stavåkare?
Notera att glappskridskon/löshältekniken inte passar alla åkare. Notera vidare att många vill använda stavar vid åkning med lös häl för balansens skull likväl som många som åker med fast häl.
Så över till den andra frågan. Ska man som skridskoledare i Friluftsfrämjandet avvisa eller eljest särbehandla stavåkare, som utan problem hänger med i gruppens fart? Själv skulle jag utan vidare anmäla en sådan skridskoledare till högre instans inom förbundet.
Nja... glapp/klappskridskon har ju annammats med hull och hår exempelvis. Likaså aluminiumskridskon istället för de gamla trästockarna. Du måste nog hitta en bättre förklaring än allmän bakåtsträvan för att förklara varför det rynkas på näsan åt just stavåkning men inte åt löshäl.
Jag skulle säga att grejen är just åkglädjen. Gruppens åkglädje!
Det är faktiskt roligare att åka i en grupp med hyfsat jämbördig åkstyrka och liknande teknik. Att ligga på rulle bakom en stakåkare är inte roligt, dels för att det är nervöst med spetsarna, dels för att rytmen blir annorlunda.
Därför föredrar jag alla gånger "riktiga" skridskoåkare omkring mig om jag åker på en organiserad tur. I andra sammanhang är det naturligtvis en helt annan sak.
Notera att glappskridskon/löshältekniken inte passar alla åkare. Notera vidare att många vill använda stavar vid åkning med lös häl för balansens skull likväl som många som åker med fast häl.
Så över till den andra frågan. Ska man som skridskoledare i Friluftsfrämjandet avvisa eller eljest särbehandla stavåkare, som utan problem hänger med i gruppens fart? Själv skulle jag utan vidare anmäla en sådan skridskoledare till högre instans inom förbundet.