Det svåra valet ;)

Någon som kan ge en kort beskrivning av turen:
Vaisaluokta-Kutjaure-Arasluokta-Staloluokta-Sårjåsjaure-Sorjushytta-Sulitjelma?

Jobbigaste delen, svåra vad?
Någon som vet om det är möjligt att åka buss från Sulitjelma över till Sverige? Kan man åka med egen bil till Ritsem och lämna den där eller ska man hellre lämna bilen vid t ex Saltoluokta fjällstation?
Jag vet att man skulle kunna avsluta i Kvikkjokk men jag vet inte om jag har så mycket tid på mig...
Tackar på förhand,
Emma

HALLÅÅÅ

Hejsan Emma! Kul att se att du oxå är här =) Så du ska ut och vandra i sommar. Min resa till Island är så gott som planerad. Kartor köpta och vadringsskorna ingådda. Lycka till i sökandet!

emmis135; sa:
Någon som kan ge en kort beskrivning av turen:
Vaisaluokta-Kutjaure-Arasluokta-Staloluokta-Sårjåsjaure-Sorjushytta-Sulitjelma?

Jobbigaste delen, svåra vad?
Någon som vet om det är möjligt att åka buss från Sulitjelma över till Sverige? Kan man åka med egen bil till Ritsem och lämna den där eller ska man hellre lämna bilen vid t ex Saltoluokta fjällstation?
Jag vet att man skulle kunna avsluta i Kvikkjokk men jag vet inte om jag har så mycket tid på mig...
Tackar på förhand,
Emma

Du kan lämna bilen på båda ställena. Bästa beskrivningen finns, naturligtvis, i Claes grundstens böcker "Vandra Kungsleden 2" samt "På fjälltur Padjelanta". Om du kan få tag i någon av dem.

http://www.fotograf-grundsten.se/books.html

Re: HALLÅÅÅ

Hecla; sa:
Hejsan Emma! Kul att se att du oxå är här =) Så du ska ut och vandra i sommar. Min resa till Island är så gott som planerad. Kartor köpta och vadringsskorna ingådda. Lycka till i sökandet!

Nämen se på sjutton!!!! Världen är liten :)
Jag hörde minsann att du ska till Island...lyckans ost!
Du ska väl rida också? Kan jag varmt rekommendera. Vi red en 5-dagars tur där och såg samtidigt t ex Gullfoss och geysirerna. Fast det stormade utav bara sjutton. Ta massor av kort så man får se sen :)
Jag försöker bestämma mig för hur jag ska gå i år. Förmodligen lämnar jag jyckarna hemma så då tänkte jag man skulle passa på att se Padjelanta. Vi får väl se :)
Vi höres!

Har gått största delen

Hej igen Emma!

Jag har gått de sträckor du undrar över, förutom bortom Sårjåsjaure.

Inga svåra vad, väl utbyggda leder med broar. Höjdskillnad första dagen från Vaisaluokta, samt ett antal "pucklar" mellan dagsetapperna fram till Staloluokta. Inget att oroa sig över.

Fruktansvärt vackert. Annorlunda mot Kebnekaise- eller Sarekområdet. Botaniskt intressanta trakter söder om Staloluokta. Fint fågelliv om man går på försommaren.

Favorittrakt för mig är Stalo-, Staddajåkk-, Jekknaffo- och Sårjåsjaure-områdena.

Vidare mot Sulitjelma har jag alltså inte gått. Men det går att ta sig till Sverige med taxi/buss. Följande länkar kan vara nyttiga:
http://www.ltnbd.se/sok/toppxml.dll...type=M&vehicle_type=G&vehicle_type=T&x=36&y=8

http://www.nbuss.no/?ac_id=7&PHPSESSID=3a107f65ba2cbd83fa826aa83d9057c5

Oj - det var långa länkar.
:)
Mvh Bert

Hund i Padjelanta

Till den som undrade vad man riskerar om man har med sig hund där man inte får.

Det du riskerar genom att inte respektera arbetet med renarna är att du visar upp dig som STORSVENSK, att du förargar dom som landet tillhör och som arbetar i nationalparken (och vad retade personer kan göra kan man ju fundera på) men du kan också bli jagad av polisen, det har faktiskt förekommit.Du skapar också en massa extraarbete för dem som skall avhysa dig.
Men du det finns faktiskt aleranativ till att gå i de områden där det faktiskt inte är tillåtet med hund, så ta dem istället.

Hälsningar
GW

avslutad210712

Gäst
Re: Hund i Padjelanta

Kisuris; sa:
Till den som undrade vad man riskerar om man har med sig hund där man inte får.

Det du riskerar genom att inte respektera arbetet med renarna är att du visar upp dig som STORSVENSK, att du förargar dom som landet tillhör och som arbetar i nationalparken (och vad retade personer kan göra kan man ju fundera på) men du kan också bli jagad av polisen, det har faktiskt förekommit.Du skapar också en massa extraarbete för dem som skall avhysa dig.
Men du det finns faktiskt aleranativ till att gå i de områden där det faktiskt inte är tillåtet med hund, så ta dem istället.

Hälsningar
GW

I mitt fall handlade det om att jag funderade på en lång vandring från Riksgränsen via Mårma, Sälka, Sitasjaure, Ritsem, Staluluokta, Piekehaure, Vaimok för att avsluta i Kvikkjokk. Tyvärr är jag i så fall tvungen att passera genom Padjelanta under ca 3 dagar på en tur som tar över tre veckor. Handlar alltså inte om att gå en vandring som enbart är förlagd till hundförbjudet område. Att hunden i så fall dessutom skulle vara kopplad under den tid jag är inne i Padjelanta är självklart och att det på något sätt skulle störa renskötseln eller övrigt djurliv har jag väldigt svårt att se.

Att uppretade personer kan göra väldigt många saker är väl ingen nyhet men lagen gäller väl för dem som för alla andra dvs man får inte göra så mycket mer än att polisanmäla ett brott och sen är det upp till polisen att avgöra vilken polisiär insats som krävs. Om jag skulle gå där tror jag knappast att polisen skulle behöva jaga mig utan de skulle nog väldigt enkelt kunna ta fast mig och sen skulle lagen få ha sin laga gång vilket troligen skulle rendera i ett antal dagsbot för min del.

Nu är det inte bestämt att jag skall gå där utan det var mest en fundering på vilken LAGLIG påföljd ett sånt brott skulle kunna få.

Hej !

ei siina Padjelantassa mitään vikaa ole, minä olen ollu sekä siellä että Saarekissa. Minä nyt olen sitä mieltä että on parempi aloittaa Ritsemissä ja lopettaa Kvikkjokissa koska siellä on parempi ravintola ja saunat ynnä muut.

moi Jorma

Re: Re: Hund i Padjelanta

avslutad210712; sa:
Att hunden i så fall dessutom skulle vara kopplad under den tid jag är inne i Padjelanta är självklart och att det på något sätt skulle störa renskötseln eller övrigt djurliv har jag väldigt svårt att se.

Jag förstår att du har svårt att se det. Men djuren ser inte främst. De känner dofter och blir stressade.

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Hund i Padjelanta

crazy; sa:
avslutad210712; sa:
Att hunden i så fall dessutom skulle vara kopplad under den tid jag är inne i Padjelanta är självklart och att det på något sätt skulle störa renskötseln eller övrigt djurliv har jag väldigt svårt att se.

Jag förstår att du har svårt att se det. Men djuren ser inte främst. De känner dofter och blir stressade.

Jadå de gör de säkert men personligen tror jag att djur blir minst lika stressade av lukten från en människa som från en hund.

Och min syn är det inget fel på :)

Jag önskar precis som Björn att jag kunde ta min lurviga kompis med mig till Padjelanta men regler är ju regler och gäller ju oss alla, tyvärr. Min hund väger 5 kg och jag tror att renarna skulle skratta åt honom: http://www.toydogs.net/griffons/kuvat/mikki_metsa.jpg men likväl är han ju en hund ;)
Min andra hund är pensionär så han får bara vandra runt kvarteret :)

Sen en fråga: om man vill ha helikopterskjuts från Staloluokta till Ritsem ska man boka det i god tid eller kan man fixa det dagen innan man vill åka?
Tänkte bara att man skulle slippa hålla tidtabeller...

Fixa på plats.

emmis135; sa:
Sen en fråga: om man vill ha helikopterskjuts från Staloluokta till Ritsem ska man boka det i god tid eller kan man fixa det dagen innan man vill åka?
Tänkte bara att man skulle slippa hålla tidtabeller...

Ta kontakt med värden i Staloluoktastugan, när du kommer dit. Det går nog att ordna, om du är lite flexibel.

Mvh Bert

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg