Det svåra valet ;)

Sulitelma

Vi gick Staloluokta-Sårjåsjaure-Sulitelma-Pieskehaure-Vaimok-Kvikkjokk förra året. Vi flög helkopter från Kvikkjokk till Staloluokta.

Det är väldigt vackert runt Sulitelma! Ganska lättvandrat, även om det förstås går en del upp och ner och man också får stå ut med några vad.

Jag har ett tips när du kommer fram till Sorjushytta och ska fortsätta upp i det lilla passet. Följ INTE ledmarkeringarna (som innebär att du först måste vada ett strömt och otrevligt vad och sen korsa den underjordiska forsen igen på snöfält ovanför. Om du har möjlighet - håll vänster, klättra upp på snön en god bit till vänster om forsen och fortsätt hålla vänster en stund när du kommit upp. Vi fick det tipset av några som gått åt andra hållet och det fungerade alldeles utmärkt för oss. Kan säkert bero på snöläge och vattenstånd vad som är bäst från år till år, men ha det i åtanke.

Du kan ju börja och sluta i Staloluokta och helt enkelt gå runt Sulitelmamassivet. Då kan du ta helikopter både dit och hem.

Hej Petra och tack för tipsen!
Jag har funderat på alternativet att endast gå runt Sulitelma men då jag aldrig har varit i Padjelanta förut så vore det kul att gå Padjelanta-leden också. Det kanske också är lite väl riskabelt att gå ensam runt Sulitelma med tanke på vaden. Men om jag får med mig nån så kanske vi hinner med både Padjelanta-leden och Sulitelma runt, det vore verkligen något! :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg