Bär du Trangia behöver du inget lättare lock. Grundvalet tungt är gjort.
Det finns faktiskt inget jag hittat (och jag har letat kastruller ett tag), som slår de nyare "ultralätta" Trangia-grytorna vad gäller vikt i förhållande till innehållen volym.
På bilden (ursäkta den dåliga kvaliteten): en T-27 HA-gryta (80 g), pajformslock (fotot är taget innan jag rotat i grytskåpet

) och tamoj från minitrangia (18 g), alltihop ovanpå en Pinguin-brännare* (48 g), som T-27-grytornas bredd passar idealiskt till. Jag har i alla fall själv inte hittat någon annan enlitersgryta, som inkl handtag landar på ca 100 g.
"Problemet" är att jag på lyxigare turer också vill ha någon sorts "övergryta" att varmhålla/svällkoka separata måltidsdelar i, men Trangias stekpannor är både för tunga, för platta och överbreda, om man bara har med kastrullen.
Så jag har inte heller - ännu - hittat det perfekta combot...
* Normalt tar jag med en slangansluten markstående brännare och en gryta med "övergryta", men denna gång ville jag minimera fr a packvolymen p g a att turen skulle bli rätt så klätterbetonad, så jag fick undertrycka min säkerhetsnojja. Med den plattare/bredare grytan och ovanpå en likaså plattare100-grams gaspatron (den stora på bilden är bara på prov) blev det faktiskt helt ok totalhöjd.