Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick

Teflon inte fel

Fast jag tycker non-stick är bra. Gröten bränner mindre, mer lättdiskat mm. Tycker det inte är så ömtåligt, fast jag diskar ju inte med grus eller sand,,,,

När vi är två ute använder jag alltid kök 25. Blir inte tillräckligt med mat med det mindre köket (jag har rejäl förbränning). Föredrar dessutom spritbrännaren då den är tyst och enkel.

HA är absolut praktiskt på kärlen då ytan är hårdare och lättare att göra ren. Dessutom känns dom trevligare i handen, inte sådär "aluminiumklibbiga". Vindskyddets anodisering är mest estetisk och man kan köpa köken med enbart HA-kärl.

Som någon tidigare tipsade är det bra med förvaringspåse. Multidisken är suverän och borde ingå. Kaffepanna 25 är mycket praktisk och väl värd sin vikt. Att alltid ha ett rent kärl att koka vatten i. Lätt att dra på kaffet på morgonen.

Hm, ok, men när jag frågade fick jag svaret att det gäller både halvtomma och tomma behållare.
//J

Utan att veta säkert så tror jag det handlar om att de inte vill ha gasbehållare som folk "anser" vara tomma.
Jag har en Crunchit från Jetboil (en makapär för att tömma och punktera gasbehållare) och den gängar man på gasbehållaren så den tömmer det sista och sen trycker man ner den så den skär upp ett hål i själva behållaren.
Då är det garanterat tomt.

25 HA köket är fantastiskt hållbart och fint att köra med gas. Lätt att diska pga HA ytan, inget behov av teflon alls. Ytfinishen på de trangiakastrullerna är helt överlägsen den Primuskastrullen jag har, en etaexpress med teflon inuti. Men jag skulle inte ta någon av de kastrullerna och ha över elden, där använder jag gamla 25 eller 27 kastruller i vanlig aluminium. Så det blir ändå lite av varje... Men som sagt, trangias HA kan du gott skaffa. Jag instämmer i tipsen om tillbehören.

hejsan
tänker du smälta lite snö/rena dricksvatten så är det lite lämpligare med en större kastrull dvs 25:an.
vänligen nils

25 är bättre tycker jag. Har både 27 och 25 men som någon sade så blir det så fullt i 27 att det blir svårt att röra. För enmansbruk dock utmärkt.
Packvolym, tja det ryms ju mycket mer inuti det ihopstuvade köket så det går nog på ett ut. Idealt vore en gasolbehållare som stuvas i köket.

. Idealt vore en gasolbehållare som stuvas i köket.

Om du inte packar kaffepannan i T25 får du plats med en 100g gastub, tamoj, gasbrännare och diskprylar i det packade köket. Jag tror inte en 230g tub får plats med alla andra prylar, men har faktiskt inte testat detta...blir nog ett kvällsprojekt idag;)

När vi är två ute använder jag alltid kök 25. Blir inte tillräckligt med mat med det mindre köket (jag har rejäl förbränning). Föredrar dessutom spritbrännaren då den är tyst och enkel.

HA är absolut praktiskt på kärlen då ytan är hårdare och lättare att göra ren. Dessutom känns dom trevligare i handen, inte sådär "aluminiumklibbiga". Vindskyddets anodisering är mest estetisk och man kan köpa köken med enbart HA-kärl.

Som någon tidigare tipsade är det bra med förvaringspåse. Multidisken är suverän och borde ingå. Kaffepanna 25 är mycket praktisk och väl värd sin vikt. Att alltid ha ett rent kärl att koka vatten i. Lätt att dra på kaffet på morgonen.

Har till slut bestämt mig för att det blir en T25 som första kök, om vi tycker det blir onödigt stort får vi kika på ett mindre i framtiden.
Själva köket kommer bli den vanliga UL varianten och trots skilda åsikter om kärlen så lutar det ändå lite mer åt HA-varianten igen, då det inte skiljer så jättemycket i pris.

Multidisk & förvaringspåse är lagt i kassakorgen, däremot är jag tveksam till kaffepannan. Den går ju alltid att komplettera med i efterhand för en inte så dyr peng om vi känner för det, vi är inte så mycket för att ha saker liggande oanvända bara för att vi fick dem på köpet. :)

25 HA köket är fantastiskt hållbart och fint att köra med gas. Lätt att diska pga HA ytan, inget behov av teflon alls. Ytfinishen på de trangiakastrullerna är helt överlägsen den Primuskastrullen jag har, en etaexpress med teflon inuti. Men jag skulle inte ta någon av de kastrullerna och ha över elden, där använder jag gamla 25 eller 27 kastruller i vanlig aluminium. Så det blir ändå lite av varje... Men som sagt, trangias HA kan du gott skaffa. Jag instämmer i tipsen om tillbehören.

Jaså dom är inte lika tåliga över öppen eld alltså, tänkte mig att om man är varsam och tänker på att inte köra torrt så skulle det kunna funka. Men då kanske jag istället får norpa med mig delar av farsgubbens 30 år gamla Trangia att elda upp, om jag nu misstänker att behovet kommer uppstå.. ;-)

hejsan
tänker du smälta lite snö/rena dricksvatten så är det lite lämpligare med en större kastrull dvs 25:an.
vänligen nils

Inte smälta snö troligtvis, men rena dricksvatten är ju inte alls osannolikt.

Har till slut bestämt mig för att det blir en T25 som första kök, om vi tycker det blir onödigt stort får vi kika på ett mindre i framtiden.
Själva köket kommer bli den vanliga UL varianten och trots skilda åsikter om kärlen så lutar det ändå lite mer åt HA-varianten igen, då det inte skiljer så jättemycket i pris.

Multidisk & förvaringspåse är lagt i kassakorgen, däremot är jag tveksam till kaffepannan. Den går ju alltid att komplettera med i efterhand för en inte så dyr peng om vi känner för det, vi är inte så mycket för att ha saker liggande oanvända bara för att vi fick dem på köpet. :)

Jaså dom är inte lika tåliga över öppen eld alltså, tänkte mig att om man är varsam och tänker på att inte köra torrt så skulle det kunna funka. Men då kanske jag istället får norpa med mig delar av farsgubbens 30 år gamla Trangia att elda upp, om jag nu misstänker att behovet kommer uppstå.. ;-)

Inte smälta snö troligtvis, men rena dricksvatten är ju inte alls osannolikt.

Kaffepannan är lätt att komplettera i efterhand, mitt ursprungsförslag på T25-4 var bara att det köket var billigast (inklusive kaffepannan, som man kan välja att ta med eller inte för varje tur).

Kan du låna din fars gamla T25, funkar det utmärk att modifiera till gas (såga upp ett hål 4x4hål stort i undre vindskyddets perforering för att passa slangen+kranen). Så har jag gjort på mitt T25 inköpt kring 1983. Fördelen med de nya T25UL är att de är lättare pga tunnare och hårdare aluminium. Funktionen är dock densamma.

Rena drickvatten är knappast sannolikt på vandring sommartid i svenska eller norska fjällen då du i princip kan dricka vatten överallt.

Fast jag tycker non-stick är bra. Gröten bränner mindre, mer lättdiskat mm. Tycker det inte är så ömtåligt, fast jag diskar ju inte med grus eller sand,,,,
Vet inte vad ni kokar för gröt, men jag kör vanliga havregryn och jag läste ett tips för 10-talet år sen som fått mig att sklippa diska grötkastruller sen dess:

Smula/krossa havregrynen lite extra, antingen med stavmixern hemma, eller med fingrarna medan vattnet kokar upp. Blanda vatten, salt och gryn direkt i kåsan, och låt det stå någon minut (blanda ordentligt!). Klart! Och inga grötrester i kastrullen.

Kaffepanna.... nescafé+varmvatten = klart. Skippa kaffepannan ärligt talat. Jäkla krångel med disk och helst vill man ändå koka kokkaffet över öppen eld.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Mercu Bushcraft LF vs Firebox Nano - Vad ska man välja? Kök och brännare 26
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
Ooscar Pumpa upp "rätt" tryck i bränsleflaskan Kök och brännare 12
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
avslutmedlemskap0904 Trangia 27 Kök och brännare 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg