Var ska vi sätta "baseline" för vad vi vill bevara? När var grundSverige?
Vill vi bevara inlandsisen, 1200-talet, 1500-talet, 1700-talet, 1920-talet eller lite från varje fast på olika ställen?
Vilka djur anses naturliga och vilka anses vara mindre välkomna invandrare (biologisk rasism?) ?
Jag vet inte reglerverk för när reservat och nationalparker skapas - någon kanske kan upplysa oss?
Ersättningsfrågan har avhandlats i annan tråd redan, så den kan vi lämna till den tråden.
/Patrik
Jag skulle vilja att man var lite mer framsynt än så, inte bara bevara, utan även skapa. Vi är ju överens om att knappast någon skog är obrukad, så varför inte vara lite strategisk och avsätta "naturskog" som om 100-200 år är "urskog", den kan ju vara ett utmärkt naturreservat under den tiden, och i regioner som saknar "gammelskog" får man kanske avsätta lämpliga områden "kulturskog" för framtida naturskog om 200 år!
Att hålla på och nagga på reglerna för vad som är tillåtet i reservat och parker är lika demoraliserande för efterlevnaden av de (man kan kanske gradera vissa) väsentliga förbuden som inom trafiken eller skattesystemet. Jag har tyvärr ingen tro på att alla kommer att följa reglerna men ju fler som inte medvetet bryter mot dom desto bättre, och desto mindre risk att någon av okunskap härmar. Bara för att man tror att ingen ser slipper man inte skämmas för vad man gör mot bättre vetande.