Det går inte längre ladda Bengt Nolangs lantmäterikartor i Locus

Olika appar stödjer kartor med olika filformat. Det finns nog ingen app som stödjer alla filformat som kartor för nedladdning har. Om du då har en app som du är van med och vill ha en karta nedladdad men den har ett filformat som inte stöds så måste du konvertera kartfilen (vilket inte alltid är så lätt).
Det var inte så jag menade. Appen i sig har de kartor jag behöver, så ser ingen nytta med att ha egna sparade på minnet. De fyller liksom ingen funktion och kan ju dessutom spara dem offline inför resan
 
Som vanligt. :( Om något viktigt funkar bra, så uppgradera inte appar & phone.
Precis och har man råkat göra det av misstag redan, kan man ofta avinstallera och söka rätt på gamla versioner på nätet. Gamla apk.filer och installera själv. Gjort mycket förr, men nuförtiden är det inte alltid det går, men ofta. Och sen givetvis stänga av automatisk uppdatering, annars har man snart den nya ändå. 🙂
 
Det var inte så jag menade. Appen i sig har de kartor jag behöver, så ser ingen nytta med att ha egna sparade på minnet. De fyller liksom ingen funktion och kan ju dessutom spara dem offline inför resan
Ja då förstår jag bättre. Många av oss kanske vill ha kartor av ett annat utförande än det som levereras av appen. Själv har jag t.ex. roat mig med att ladda in en riktigt gammal karta för att se hur det ser ut i dag jämfört med förr i tiden. Ibland laddar jag ner en karta (flygfoto) från Google Earth som komplement till den vanliga Topografiska kartan vid längre vandringar .
 
Topo Maps sweden har 16 olika kartor att välja bland, 2 specifika för Sverige och resten för världen (google sat, cykelkartor, Bing, Osm osv ), plus 5 överlagringar med vandringsleder och cykelvägar tex markerade.

Men ska man in i Norge också får man inte samma detaljrikedom i terrängkartan, då får man nog betala för Norge också.
 
Nolängs kartor var fantastiska på sin tid, men underlaget har hunnit bli ganska daterat. Det är Lantmäteriets aktuella kartor man vill ha, och de finns numera även nedladdningsbara.
 
Tack Hasse det var vel den tråd jag hade i minne igår men hittade den inte, jag visste ju att där var någonting... Faktiskt har jag mina kartor även på internt minne/Android/menion.android.locus /files/Locus/maps och inte bara där jag skrev igår.
Nolängs kartor var fantastiska på sin tid, men underlaget har hunnit bli ganska daterat. Det är Lantmäteriets aktuella kartor man vill ha, och de finns numera även nedladdningsbara.
Visst lär de blir lite daterad och man skall ha det i tanke när man använder dom, men den kartbild var ju bäst (för mig i alla fall) och finns tyvärr inte längre på Lantmäteriets kartor och även Calazos kartor som har samma kartbild finns inte länge som app (men den fanns väl bara för Iphone).
 
Fråga från en nyfiken men oinsatt: Vad var det med Nolangs kartor som var så bra? Jag tycker det är lite konstigt om man inte kan hitta lika bra (och uppdaterade) kartor på webben och/eller i appar?
 
Ja vad var (eller är) så bra med den? Bra fråga som jag kan bara svara på för min del.
De visar den kartbild jag är vanad med i Sverige, de "gamla" tryckta "Fjällkartan" och "Gröna Kartan" som tyvärr inte längre finns på någon mer updaterad karta på webben eller som app.
Sen finns ju andra appar med offline-kartor och ja jag kan leva med en annan kartbild men ibland upptäckar jag att en visst område saknas (att jag har glömt att lada ner den) i den när jag är utan täckning, med Bengts kartor vet jag att jag har allt med.
Och sen får man de som en vanligt bild-fil på datorn som man även kan använda för att rita in sin färdväg i efterhand om man vill visa den för andra som är inte lika insatt i fjällvärlden.

Men ja de blir mer och mer inaktuellt i vissa område och man kan inte zooma in för att få mer information...
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg