Det går inte längre ladda Bengt Nolangs lantmäterikartor i Locus

Jag byter telefon till Android 14. I min 7-8 år gamla telefon har jag använt Locus och laddat ner Bengts eminenta fjällkarta och topografiska karta från Lantmäteriet. Fick utöka till Locus Pro för ett par år sedan men det var det värt.
Men att ladda in kartfilerna i den nya telefonen går inte. Jag får felmeddelande:

Kan inte hitta några importerbara punkter eller spår i filen.

Det går bra att lägga in overlayer från .jpg-filer och en del av dessa, dock inte alla, kunde jag ta med direkt från den gamla telefonen. Någon som har samma erfarenhet eller tips på lösning. Svårt hitta bra kartoröver Sverige.
 
Kan det vara någon inställning i appen - Andriod tillåter ju inte längre att man lagrar saker på extern minneskort utan allt måste vara i arbetsminet.

/Patrik
 
Andriod tillåter ju inte längre att man lagrar saker på extern minneskort utan allt måste vara i arbetsminet.
Troligen detta. Jag kör Android 14 på min telefon och har Bengts kartor med Locus utan problem.
Kartfilen ligger under: Intern minne / Locus / maps / Fjällkartan
Anners kan du kolla appen "Sweden Topo Maps"
inte min favoritapp men den dugar...
 
Min karta har offlinekartmöjlighet.

Smidigt tryck på de tre strecken för att komma till menyn. Verkar funka bra att ha mobilen i flygläge för att minska strömförbrukningen. Finns bra manual också.

Liknande offlinekarta har jag använt i Schweiz på alpvandringar. Extra värdefullt där eftersom mobil datatrafik är dyr med de vanliga svenska mobilavtalen.

Nån som vet vad som funkar bra i norska fjäll?

Thure

Screenshot_20240807_184113_Chrome.jpg
 
Senast ändrad:
Liknande offlinekarta har jag använt i Schweiz på alpvandringar. Extra värdefullt där eftersom mobil datatrafik är dyr med de vanliga svenska mobilavtalen.
;) Det är väl även därför att jag känner till de offlinekartar i Sverige och andra länder utanför Schweiz. ;)

Nån som vet vad som funkar bra i norska fjäll?
Ja
Appen "Hvor?" från norska kartverket

Henning
 
Min karta har offlinekartmöjlighet.

Smidigt tryck på de tre strecken för att komma till menyn. Verkar funka bra att ha mobilen i flygläge för att minska strömförbrukningen. Finns bra manual också.

Liknande offlinekarta har jag använt i Schweiz på alpvandringar. Extra värdefullt där eftersom mobil datatrafik är dyr med de vanliga svenska mobilavtalen.

Nån som vet vad som funkar bra i norska fjäll?

Thure

Visa bilaga 44954
Tack för tipset
 
Offline kartor trodde jag funkade i alla kartappar, annars ser jag ingen vits med apparna. I Sweden topo maps funkar det iaf fint. Har aldrig haft nåt behov att ha egna kartor. Det är ju samma ändå.
 
Offline kartor trodde jag funkade i alla kartappar, annars ser jag ingen vits med apparna. I Sweden topo maps funkar det iaf fint. Har aldrig haft nåt behov att ha egna kartor. Det är ju samma ändå.
Olika appar stödjer kartor med olika filformat. Det finns nog ingen app som stödjer alla filformat som kartor för nedladdning har. Om du då har en app som du är van med och vill ha en karta nedladdad men den har ett filformat som inte stöds så måste du konvertera kartfilen (vilket inte alltid är så lätt).
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg