Desinfektionsmedel?

Hejsan!

Är det någon som har något bra tips på desinfektionsmedel till knivar och styckbänkar o dyl? Fick man tag i 70%labbsprit vore ju det optimalt, bolagssprit funkar säkert men känns både dyrt och helt fel på något sätt....... hälla bort den goa drickan....huuuurgh...!!! Desinfektion för vårdbruk går bort för risken att kräktillsatserna ska ge smak åt köttet, eller? Det kanske fungerar alldeles utmärkt?

(Om någon diskussionslysten vegan-djurrättsaktivist börjar bomba den här tråden oxo så snälla-svara inte på det i den här tråden kära jägarvänner)
Go jakt!
Sladden

denaturerad sprit (typ för vådr m.m.) är nog ingen bra ide! Man vet ju hur illa det smakar när man får denaturerad t-sprit och liknande på fingrarna och sedan äter mackan.

/Niklas

Guest

Gäst
Man kan tänka sig en mängd substanser mot bobborna. Nu är jag dessvärre inte speciellt insatt i slaktning. Vad är en slaktbänk tillverkad i för material? Finns god ventilation? Spontant rekommenderar jag isopropylalkohol, vilken man inte kan dricka i berusningssyfte. Därför behövs inget denatureringsmedel. Var man som privatperson köper det vet jag inte, men man kan ringa till Kemetyl och höra. Annars borde väl aceton fungera, men det har dessvärre egenheten att lösa upp polystyrenbaserade plaster, tex ABS. Isopropylalkohol är nog den bästa lösningen.
/Mattias

Spelar inte så stor roll

Vräk på vilken sprit som helst, isoprop. T-sprit eller annan högprocentig alkohol spelar ingen roll. Inte ens om den innehåller tensider som den tex gör innom vården. Det är ju bara att skölja bänken eller knivarna med vatten afteråt, så slipper man ju ändå smaken !

öööhh...

Skurborste, såpa och massor av varmt vatten har fungerat grymt bra för mig.. Knivarna kör jag i disken som vanligt..

Guest

Gäst
f_nic; sa:
denaturerad sprit (typ för vådr m.m.) är nog ingen bra ide! Man vet ju hur illa det smakar när man får denaturerad t-sprit och liknande på fingrarna och sedan äter mackan.

/Niklas

Det finns denatureringsmedel som dunstar helt, tex MEK, metyletylketon (och som tyvärr har samma kokpunkt som etylalkohol) Kan man som privatperson få tag i sådan sprit, kunde det vara en bra lösning.
/Mattias

Gå in på en vårdavdelning och fråga om du kan få en pava M-YTDES. Det använder vi på min forskningsavdelning för att ta död på både baggar och virus. De torde fatta att den inte är till groggen....

puide; sa:
Spontant rekommenderar jag isopropylalkohol, vilken man inte kan dricka i berusningssyfte. Därför behövs inget denatureringsmedel. /Mattias

Är du säker på att man inte blir berusad av IPA? Det borde väll ge samma berusningseffekt som andra alkoholer. Problemet är borde vara att det nog slutar som aceton efter kroppens oxidering, vilket kan ge en aningen obehaglig andedräkt.

Detta har iofs inget med tråden att göra, men ändå.... :)

/Niklas

Re: Alkoholdehydrogenas

Peddan; sa:
.....Oxiderar väl inget ?

Vart tog tråden vägen ?

etanol -> etylacetat -> ättiksyra

Det är väll oxidering (vad annars?) Men som sagt, hör inte till tråden. Blev bara nyfiken på IPA´s berusningseffekt pga det tidigare inläggget.

Tycker vi återgår till att diskutera trådens ämne (sorry!)

/Niklas

f_nic; sa:
Är du säker på att man inte blir berusad av IPA? Det borde väll ge samma berusningseffekt som andra alkoholer.

Hehe, minns med munterhet när vi var ett gäng studenter som skulle exktrahera PCB (miljögift) ur fisk. Allt skulle tvättas i Hexan under dragskåp. Nödavstängningen satt dock i lagom lårhöjd. När hela klassen började sjunga allsång fattade kursledaren misstanke........
Goagrejor kan jag intyga..... Synd bara att det är lite farligt för lever och nervsystem (å andra sidan man LEVER ju bara en gång, inget att vara NERVÖS för haha..ajaj..uj...jag gick nog upp för tidigt i morse!)

Ska fråga på apoteket om de har ngt lämpligt, rapporterar om de säger nått klyftigt.
Kom förresten på en sak en smittskyddsläkare sagt till mig (å det gällde inga privata åkommor inte...;-)...), vanlig tvållösning räcker för kirurgerna till allt som inte absolut måste vara helt sterilt och då duger det till det mesta annars. Tuffare desinfektion är kanske overkill?/sladden

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg