Deoservetter

Jag har läst att somliga använder deoservetter på vandring och jag tycker att detta låter mycket intressant. Nu verkar det vara så att någon dränker egna servetter med deo medan andra pratar om en färdig produkt som heter/kallas deoservetter. Jag hittar inte mycket information om detta fenomen så jag tänkte kasta ut frågan till den samlade expertisen här på utsidan. Var köper man deoservetter och hur bra är de? Finns det flera olika tillverkare där någon visat sig vara bättre än andra?

Jag har hittat några dyra specialare på gents.se men jag tänker mig att det finns någon mer vardaglig produkt till ett mer vardagligt pris. Vad tror ni?

Våtservett

Du menar inte vanliga våtservetter? Vad är själva syftet? Jag brukar ha med ett tiotal i en zip-påse för uppfräschning när det inte är praktiskt möjligt att tvätta av sig i närmaste fjällbäck. T ex under armhålorna, eller för att ge fötterna lite kärlek efter en dags vandring. Sen på med CCS fotbalsam och yllesockor och krypa ner i sovsäcken. Det finns billiga våtservetter för babysar att köpa, både parfymerade och oparfymerade.

Nej, precis, jag menar inte vanliga våtservetter utan några som är gjorda just för detta syfte. Man kanske skulle beskriva dem som "engångsservetter med antiperspirant"!? Ingen som har koll på sånt här? :)

Jag har alltid med en deo när jag vandrar. Min förhoppning är att dessa deoservetter (som det pratats om) skulle erbjuda ett lättare alternativ, åtminstone för kortare vandringar.

Enda deo man behöver är väl den gamla hederliga djungeloljan?
Eventuellt spetsad med lite tjära.

Enda deo man behöver är väl den gamla hederliga djungeloljan?
Eventuellt spetsad med lite tjära.

Du smörjer in dig med den under armarna då eller? ;)

Jag har ju inte kunnat undgå att det finns en stor grupp som accepterar och i vissa fall nästan förespråkar att man ska lukta illa när man är på fjället. (Nu syftar jag alltså inte på doften av tjära utan om svett-lukt.) Dessa ursäktar sig ofta med ord som att "alla luktar lika illa så det spelar ingen roll". Själv har jag aldrig anslutit mig till denna grupp och jag har inte ens lyckats förstå varför man tar en sådan ståndpunkt. Jag föredrar alltid att vara ren, fräsch och lukta gott – så väl hemma som på fjället. Dock blir vikten intressant först när vi pratar om användning i fjällen och då kanske deoservetter skulle kunna vara ett alternativ.

Dock blir vikten intressant först när vi pratar om användning i fjällen och då kanske deoservetter skulle kunna vara ett alternativ.

Svårt att få ett svar utan värderingar...
Jag har aldrig sett deoservetter, nej. Våtservetter, ja.

Nu svarar jag inte på din fråga, men ändå:
Om inte märket på antiperspiranten är extremt noga, det finns ju roll-on i hyfsat lätta plastflaskor (typ Rexona för "tjejdoft", har inte koll på herrmärkena), om man har en sån som är "lagom på upphällningen" så blir det ju inte så mycket vikt?
Så gör jag, kombinerat med "vanliga våtservetter" som kan vara smidiga hygien-boostare, om man av någon anledning inte kan få till/vill köra tvätt med tvål och vatten.

det finns ju roll-on i hyfsat lätta plastflaskor ... om man har en sån som är "lagom på upphällningen" så blir det ju inte så mycket vikt?

Nej, det är helt riktigt. Så gör jag också, fast jag använder herrdoft ;) Det fungerar bra så jag klagar inte. Det är nog bara mitt intresse för gram-jakt som slår igenom tillsammans med min allmänna nyfikenhet. Jag vet inte ens om jag skulle föredra deoservetter framför en vanlig deo. Trots detta har jag ända sedan jag hörde talas om dem tyckt att det skulle vara intressant att få tag på dem och prova. Jag får nog snart släppa tanken på deoservetter och hålla mig till en halvtom roll-on i plastflaska som jag brukar :)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg