Deoservetter

De deoservertter som ni länkat till verkar inte vara antiperspiranta, utan bara rengörande och parfymerade. Då kan man ju lika gärna använda vanliga våtservetter... Eller har jag läst fel?

Jag använde deoservetter för några år sedan som jag köpte på apoteket (som tyvärr inte säljer det längre) och det var väldigt praktiskt. Skulle gärna köpa det igen...

De deoservertter som ni länkat till verkar inte vara antiperspiranta, utan bara rengörande och parfymerade. Då kan man ju lika gärna använda vanliga våtservetter... Eller har jag läst fel?

Det står inte explicit att de är antiperspiranta men de har ett stycke som behandlar någon typ av aktiv process:

"När kroppen utsöndrar kroppsodör är den först helt luktfri, men vid kontakt med bakterier sker en omvandling och odören avdunstar vilket sprider den typiska lukten av svett. Bakterierna återfinns överallt på kroppen och en enda bakterie producerar över 16 miljoner nya bakterier på bara 24 timmar, för att hålla kroppen fräsch måste alltså reproduktionen av bakterier kontrolleras. Med QC DEO wet wipes har du alltid det skydd som du behöver – i alla lägen."

Jag tänkte nog spontant att detta var funktionen av antiperspirant men om det är som du säger – att de bara är rengörande och parfymerade – kommer saken i ett annat ljus. Vad tror du?

Jag använde deoservetter för några år sedan som jag köpte på apoteket (som tyvärr inte säljer det längre) och det var väldigt praktiskt. Skulle gärna köpa det igen...

Glädjande att höra! Det bekräftar att det åtminstone har funnits deoservetter (antiperspiranta våtservetter) att enkelt få tag på, vilket jag ju snappade upp för några år sedan. Eftersom ingen, fram till nu, riktigt har kunnat styrka den uppgiften har man ju börjat fundera... :)

Du skulle gärna köpa det igen säger du. Varför? Vad var fördelen/arna? Kul att höra några reflektioner från en som har provat :)

Efter genomfört TF

för många år sen med våtservietter övergav vi den. Antiseptiska kan vara till god hjälp efter lättningar där vatten saknas.
Vi har i bilen och jag har på mcn men av just senare skälet.
Den som vill bära på dedorant får så gärna göra det. Allt som underlättar samvaron applåderas. Egos lösning är tvål tvättlapp och nagelborste ofta.
Var på en kurs för några veckoslut sen och förvånades över vilka monsternessecärer som ungdomarna släpar med sig. Min minimalistiska fick ett par kommentarer....

Jag tänkte nog spontant att detta var funktionen av antiperspirant men om det är som du säger – att de bara är rengörande och parfymerade – kommer saken i ett annat ljus. Vad tror du?

Antiperspirant: minskar eller stoppar svettningen.
Deodorant: förhindrar att svetten börjar lukta, och/eller maskerar lukten med parfym.

Du skulle gärna köpa det igen säger du. Varför? Vad var fördelen/arna? Kul att höra några reflektioner från en som har provat :)

Själv har jag inga problem med att vara skitig eller lukta illa på en vandring, men:
- När jag är ute och reser och gör en vandring är det trevligt att inte lukta illa när man är tillbaka i civilisationen.
- Ibland vandrar jag i befolkade berg och då händer det ofta att jag blir inbjuden till folks hem, och även då vill jag av ren artighet undvika att stinka...

De fördelar som jag upplevde med servetter:
- tar ingen plats
- väger inget
- känns som att dom även rengör när man använder dem (till skillnad från roll-on och sticks)

Med en behandling med Absolut Torr innan avfärd behövs ingen antiperspirant. Då räcker det med något som tar kol på bakterierna. Eldar man med T-doja är den saken fixad förutsatt att man av någon anledning inte får i sig kräkmedlet som blir kvar i armhålorna.

Med en behandling med Absolut Torr innan avfärd behövs ingen antiperspirant. Då räcker det med något som tar kol på bakterierna. Eldar man med T-doja är den saken fixad förutsatt att man av någon anledning inte får i sig kräkmedlet som blir kvar i armhålorna.

inget kräkmedel längre i t-röd, smakar bara illa

Jag skulle kapa en stump (eller ta den sista stumpen som blir kvar) av en vanlig deo-stick. Flera av dessa är antiperspiranta, bl a har Apoteket någon som är helt oparfymerad om man föredrar det. Föredrar man hellre parfym så ta vilken som helst som luktar bra. Väger inte många gram, tar plats som ett par femkronor.

Tvåltvätt är dock basen för hela övningen, annars luktar det snabbt högstadiekille om alltihop!

/Anders, som själv inte har med deo i fjällen men inte ser nåt större fel på de som gör det.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg