Kör du west buttress så är det ju rent klättertekniskt inget som är svårt. Däremot finns det ett gäng andra faktorer som kan kan påverka huruvida ni når toppen.
1. Kylan. vi hade minus 43 grader inne i tältet på high campen. Dålig sömn och konstant frysa är inget vidare.
2. Vinden. Det blåste infernaliskt efter motorcycle hill, se till att gräva ned tältet med tjocka murar så sover ni bättre.
3. Matlusten. När stora bekostade expeditioner bredvid er har egna kockar med färsk mat är det svårt att motivera sig att äta frystorkad präriegryta. Variera din mat.
Av vilka anledningar fick folk återvända?
På morgonen inför toppdagen insåg jag att min högra vante försvunnit i samband med att vi satte upp tältet natten innan, och extra paret fanns en kilometer nedanför i Basin Camp. Inget lätt besluta att ta men det var jobbigt att bara ta sig ned dit med ena handen innanför dunjackan. Att fortsätta uppåt var bara att glömma i dom tempraturerna.
Rent allmänt kan man säga att det året vi var där (2009) var Maj för tidigt. Tror det endast var 4-5st stycken som nådde toppen mellan 1/5 - 25/5 varav två var från oss. Den 25:e blev det varmare och vinden mojnade, det var då alla större expeditioner nådde toppen. Då hade dom väntat på bra väder i flera veckor, den tiden hade inte vi utan vi var nere från berget redan den 17:e. Så mitt tips är att ta god tid på er samt välj en liten varmare period än apr/maj.