Den värsta terräng du stött på?

Jag startar en udda tråd: vad är den värsta, dvs jobbigaste terräng, som du varit tvungen att forcera?

Jag var nyligen i Alaska, där jag fick tillfälle att ta en dagstur på en vandringsled (Granite Tors Trail). Mot slutet av slingan tappade jag bort stigen totalt och lyckades aldrig hitta den. Således blev jag och min nyfunna vandringskamrat tvungna att ta oss uppför ett brant uppförslut (ca 500 m) i ett område tidigare drabbat av skogsbrand, och därmed täckt av halvbrända välta träd (ej rotvältor, utan avbrutna stammar). Backen i sig var tillräcklig för att få mig att flämta, och dessutom låg det stockar i midjehöjd kors och tvärs. Man fick alltså klänga och klättra sig uppåt i snigelfart. Det var nog det jobbigaste jag någonsin har tagit mig igenom.

Vad är era bud?

avslutad210712

Gäst
Svårt att svara på men tar man fel väg genom Hoiganvaggi så får man passera en jäkla massa lavinfällda björkar som ligger över (ren)stigen. Speciellt skoj är det om man har en hund i koppel som går under trädet medans man själv måste kliva över detsamma.

Var nyss uppe och vandrade vid kebne, tänkte gå igenom dalen vid Drakryggen men tji fick vi. Midjedjup kornig blötsnö helt utann bäriget och på sina ställen vatten under.

Resultatet blev dyngblöta kängor och efter att vi vänt så slog vi upp tältet ca 3km från föregående nattts plats. Detta efter en hel dags vandring =)

(Uned snön var terrängen dock helt ok.)

Något stormfällt hygge från Gudrun där man fått klättra fram på vindfällen i flera lager någon/några meter upp från marken. Inte bra.

Någonstans mellan Sälen och Grövelsjön...

passerar (södra kungs-)leden en mosse med spänger. Brädorna är genomruttna, men det syns inte uppifrån. Så ibland håller brädan, ibland bryter man rakt igenom och så finns det inget under....och det med rygga - hopplöst att hålla balansen. Vi kröp nog mer än gick....

Det var från t-centralen upp till tågcentralen och sedan via trottoar ändå till segelsorg. Branta rulltrappor med sthlmare som sprang i dom. Det var så mycket folk att man likt tidigare inlägg ibland fick gå 2-3 lager upp.

Men det hela löste sig och jag tog senare ett tåg därifrån, för att aldrig återvända.

/Patrik

chinerunner; sa:
Det var från t-centralen upp till tågcentralen och sedan via trottoar ändå till segelsorg. Branta rulltrappor med sthlmare som sprang i dom. Det var så mycket folk att man likt tidigare inlägg ibland fick gå 2-3 lager upp.

Men det hela löste sig och jag tog senare ett tåg därifrån, för att aldrig återvända.

/Patrik

Hahahah!

Har inget eget att komma med men det där var kul!
Ju längre bort från Stockholm desto bättre...

/Hasse

Muddus.

Att gå innanför leden vid ravinen är kul exakt tills man kommer till den första kullerstenen,stora bumlingar om vartannat.Om man vore en bergsget skulle man ha haft julafton.

peter

ala; sa:
Något stormfällt hygge från Gudrun där man fått klättra fram på vindfällen i flera lager någon/några meter upp från marken. Inte bra.

Jäpp. Blir nog ett Gudrun-bråte för mig också. Har sett en del, men hastigheten på sånna sträckor räknas i minuter per meter.

Helvetesbränna

Helvetesbränna på gränsen mellan Medelpad och Jämtland nordväst om Ånge är ett genuint svårforcerat stenrammel.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg