Den ultimata Vandringsbyxan?

När jag började vandra fanns det inte softskäll, inte heller fanns Gårtex, likväl så fann man "Nirvana" under vandringarna. Ett gott råd är att lägga pengarna på resor, upplevelser och inte på att ha rätt skällmaterial på byxor eller jacka.

Du har delvis rätt och jag tycker också att det lätt blir ett väldigt prylfokus ibland. Men (åtminstone mina) tips på byxor handlar ju precis om att hitta billiga, lättillgängliga och bra byxor så att man slipper leta i flera affärer efter dyra och påstått bra grejer.

De byxor jag tipsade om kostar som sagt 350 kronor på Intersport. Det är billigt och lätt att hitta och det var själva poängen.

Att det blir mycket prylsnack på Utsidan beror ju delvis också på att det är något man kan göra i elektronisk form. Själva friluftslivet kan inte utövas medan man sitter på kontoret. Utsidans forum är nog inte representativt för de flestas inställning till uteliv.

Jag ställde ett gäng frågor om en fjällvandringtur för ett par dagar sen, men har fått väldigt få svar. Om du vill slippa prylhetsen så kan du ta och skriva lite i den tråden ("Abisko-Aliseatnu & Mårmapasset" i Fjällvandringsforumet), jag är mycket tacksam! :)

Jag tror nog alla inser att den ”ultimata” vandringsbyxan inte finns.
Vi har olika kroppsform, olika behov (lätt, slitstark, snygg, regnbyxa, grön osv) och omständigheterna är olika (kallt-varmt, regn, fjäll-skog).

Jag har flera olika byxor för mitt friluftsliv (jag vandrar inte i fjäll), delvis på grund av att de inte blir så dyra (outlet, rea, konkursförsäljningar) men också för att jag ibland gör felköp (som jag försöker sälja av). Samt naturligtvis för att jag gör olika saker och vill ha byxor som fungerar bäst för just det behovet.
Mina 5.11 tactical skulle jag aldrig använda för en fjällvandring men för att busa runt i skogen är de perfekta. kana på rumpan nedför en slänt för att komma åt ett bra fiskeställe vid strömmen, trampa runt i snår och åla runt på mage för att smyga på mina barn när vi leker i skogen...
De är kraftiga och därmed slitstarka, har väldigt bra fickor och sitter skönt. Men lite för rejäla för att vandra i och de fungerar inte alls med långkalsonger, de har för mycket friktion på insidan, knäna "låser" sig.

Ett par byxor jag har på mig just nu skulle jag vilja rekommendera om man -som jag- gillar lätta och slitstarka byxor med skön midja.
http://shop.lundhags.se/1495-17-64.html

Benfickan är inte stor, du får i en halv karta, men byxorna har de andra kvaliteter jag gillar. Torkar fort och är sköna, nackdelen med syntet kan ibland bli lite framträdande i torrt vinterväder med en antydan till elektrisk laddning mot håriga ben…
Jag använder tunna (så kallade sommarbyxor) på vintern med långkalsonger, mycket skönare än kraftiga GTX-byxor. Undantaget är i hårt väder med vind och slask.

Jag tillhör de som växte upp med ett friluftsliv där man klädde sig i grönlandsjacka, gummistövlar och jeans. Självklart njöt jag av att sitta vid elden, glida fram längs strömmande vatten med kanot och se älgar dansa med älvorna.
Men nog tycker jag det är synd att jag inte hade dagens material, då hade jag frusit mindre och känt mig mer fokuserad på upplevelserna. Jeans och regnvåt höstskog, nja…

Visst fanns det pryldrömmeri för trettio år sedan.
Jag minns hur jag satt och bläddrade i kataloger och gjorde listor på de prylar jag bara kunde drömma om. Fjällrävens dunjacka Expedition var en ouppnåelig Nirvanasak.
Varje besök till Göteborg (närmsta storstad) gav upphov till timmar av fånstirrande på caravans senaste dunsovsäckar och 100-liters ryggsäckar.
Samma sak med knivar, på vapenbutiken på Kungsgatan hade de en airborne survival knife (stor sak med sågtandad rygg, helmetall och runt skaft man kunde stoppa i en käpp för att få ett spjut) som jag såå gärna ville ha i skogen. Men 900 kronor var lite saftigt (det var ingen ”Rambokniv från Hobbex, det var en kniv som användes av piloter i Vietnam).

Och jag minns när jag gick i mina Graningekängor och hade bilder på näthinnan av Lundhags Alaska…

Slutpoängen är att det finns en massa byxor för överkomlig peng som kommer fungera fint på ett sommarfjäll, se till att de sitter skönt och ger lagom rymd runt knän och rumpa. Stretch är inte dumt men jag tycker det för lätt går maskor i materialet när man går genom taggiga snår.

Senast ändrad:
Jag har beställt Fjällbyxan från ITAB för 250kr (Outlet). Dessa ska användas vid fiske och fjällvandring. Förhoppningsvis fyller de sitt syfte väl. Jag får väl återkomma senare även om det blir försent med tanke på att det är en utförsäljning.....

Fjällräven Combat Pant?

Vidda på vandring.

M90 vid fiske pga de suveräna benfickorna.Brukar lämpa av mig ryggan och bara ta med nån betesask,de sväljer allt.

Tidigare använde jag M90 i de flesta friluftsammanhang,med MÖP'are och andra strykrädda ser nåt aggressivt i kamouflage.Jag har inga lumparkomplex,blev hemförlovad och var nöjd med det så för mig är det bara en byxa,men en bra sådan.

Vidda med en M90 ficka på högerbenet skulle vara så optimalt det kan bli,imh.

peter

Membranbrallor måste väl ändå gå fetbort då man ändå kompletterar med ett lättare skal för regn?

Jag kanske är helt ensam om det, men för mig är GT-brallor självklart på sommarfjället.

Ganska rejäla såna dessutom, de senaste åren har jag använt Taigas forest, som är en rätt kraftig, trelagersbralla med stabila hängslen och lätt vadderade knän. Allt är en kompromiss förstås, jag föredrar kläder som ger maximal komfort när omständigheterna är som grinigast. I min bild av svenska sommarfjäll (som säkert inte är densamma som alla andras, eftersom klimatet varierar i olika delar av fjällkedjen) är temperaturer kring 5 grader, hård vind och snöblandat regn på tvären nästan lika vanligt som gassande sol och 25 grader i skuggan. Dessutom växlar vädrat ofta och kraftigt.

Fördelarna med en sån byxa som jag ser det:
  • Skön komfort även under längre perioder med ihållande regn/snö och hård vind.
  • Inget behov av att ta av och på överdragsbyxor vid "från-och-till-väder".
  • Vattentät vardagsbralla som skyddar mot vatten 'underifrån', från blöt vegetation osv.
  • Vattentät bralla konstant utanpå stövel/känga gör att korta knädjupa vad fixas utan stopp.

=> Summan blir mer komfort och mindre pyssel med utrustningen.

Men nackdelarna finns förstås också:
  • Vikt.
  • Komfort vid temperatur runt/över 20 grader.
  • Pris.

Som alltid tror jag det är svårt och direkt galet att försöka peka på utrustning som är perfekt för alla under alla omständigheter. Kläderna ska ju inte bara passa det klimat som råder på platsen under just den årstiden - de ska ju också passa verksamheten. För min egen del prioriterar jag utrustning som gör att jag kan fortsätta att vara ute och göra det jag tänkt mig (fotografera, fiska, botanisera ..) utan att låta vädrat sätta allt för mycket käppar i hjulen.

Dessutom gillar jag när det är skitväder - rackarns vad gôtt man mår när man står mitt i rusket och konstaterar att man ändå är riktigt torr och varm! Då lever jag! :)

Per

Senast ändrad:
Äh, varför stanna där? Kör på helt fel grejor istället! Hängslebyxor i denim, fiberpälsfodrad jeansjacka (köp av närmaste tjackpundare, de brukar alltid gå klädda i sånt), inget underställ, huvtröja i bomull. Flätad korg istället för ryggsäck, karbidvärmare istället för kök, seglarskor istället för kängor, hammare istället för kniv, tv-termos, unicabox med smörgåsar osv.. Alternativet till korgen är naturligtvis en ramryggsäck utan några remmar, skaver garanterat inte, men obefintlig bärkomfort!

Seriösare tycker jag att byxor är det minsta bekymmret. Har fjällvandrat i bomullsbdu-byxor, jeans, fjällräven, shorts, träningsbyxor, trelagersskal och knickers. Tycker knickers med damask och fjällrävenbrallor är det som är bäst, men skillnaden är inte så stor. Besteg newtontoppen i jeans (och ullunderställ+damasker), tycker det var helt ok. Men jag brukar inte spendera nämnvärt mkt energi på att känna efter hela tiden. Ibland blir man blöt, men benen rör sig ju hela tiden så jag tycker inte man blir så kall ändå, iaf inte under barmarksperioden.

Skippa korgen, kör på två ica-kassar istället! ;) Kom ihåg att ta med någon extra för dom slits ganska fort.

Hakar på den här tråden - tycker att det anknyter.

Såg ett par Bergans Skogshornbyxor till bra pris (en tredjedel av normalpriset - rea, inte plagiat). Dessa är ett par 2 lagers Dermizax-byxor. Som satt skönt på. Kallas ibland jaktbyxa, på en del internethandelsplatser.

Är det skillnad på jaktbyxor - och andra? För en sån som jag som liksom inte fattar, utan prövar - och tycker om ellr inte tycker om ... Och inte varit mycket till fjälls, men en hel del i skog... på dagtur. Och som nu tänker börja besöka fjälls. Sommartid.

Här finns det naturligtvis uppfattningar både av denna byxa specifikt och av material och typ av byxa. Självklart, varför skulle jag annars vända mig hit!

De satt väldigt skönt på. Verkar allsidiga? Kanske något varma? Men jag är av frusen art ;)
Som ett alternativ på fjället? I skogen?

Jag är väldigt förtjust i mina houdini. Jag säger inget om deras förmåga att motstå mygg, dess bästa egenskaper är att de torkar hur fort som helst.

Taiga (taiga.se) Har mycket bra byxor och andra kläder. Arbetskläder vilket gör att de håller bra kvalitet och funktion. Har 5-6 par av deras Trader-byxa som är helt suverän i skogen och på fjället. Annars har M90-byxan många bra funktioner. Jag gillar specielt benfickorna och de inbyggda damaskerna. Dock har jag lite svårt för att använda dem i ett civilt sammanhang.

Kläder är precis som all annan friluftsutrustning. En smaksak. Man får helt enkelt hitta det som passar en bäst.

Tja, det blev Bergans Skogshorn - byxorna för min del i alla fall. De satt bra - och det är ovanligt på mig ...

Kostade ca 600, ordinarie pris ca 1800, så det, bara det, kunde ju göra en annan nöjd.

Men att man skall kalla ...det heter så mycket olika, vandrings-, jakt -, fiske-, frilufts. Ja bara det är mer förvirring än upplysning tycker jag *sätter ut hakan*

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Burkan, det ultimata överlevnadsplagget. Kläder 4
bash Den ultimata hjälmen, finns den? Kläder 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg