Jag tror nog alla inser att den ”
ultimata” vandringsbyxan inte finns.
Vi har olika kroppsform, olika behov (lätt, slitstark, snygg, regnbyxa, grön osv) och omständigheterna är olika (kallt-varmt, regn, fjäll-skog).
Jag har flera olika byxor för mitt friluftsliv (jag vandrar inte i fjäll), delvis på grund av att de inte blir så dyra (outlet, rea, konkursförsäljningar) men också för att jag ibland gör felköp (som jag försöker sälja av). Samt naturligtvis för att jag gör olika saker och vill ha byxor som fungerar bäst för just det behovet.
Mina 5.11 tactical skulle jag aldrig använda för en fjällvandring men för att busa runt i skogen är de perfekta. kana på rumpan nedför en slänt för att komma åt ett bra fiskeställe vid strömmen, trampa runt i snår och åla runt på mage för att smyga på mina barn när vi leker i skogen...
De är kraftiga och därmed slitstarka, har väldigt bra fickor och sitter skönt. Men lite för rejäla för att vandra i och de fungerar inte alls med långkalsonger, de har för mycket friktion på insidan, knäna "låser" sig.
Ett par byxor jag har på mig just nu skulle jag vilja rekommendera om man -som jag- gillar lätta och slitstarka byxor med skön midja.
http://shop.lundhags.se/1495-17-64.html
Benfickan är inte stor, du får i en halv karta, men byxorna har de andra kvaliteter jag gillar. Torkar fort och är sköna, nackdelen med syntet kan ibland bli lite framträdande i torrt vinterväder med en antydan till elektrisk laddning mot håriga ben…
Jag använder tunna (så kallade sommarbyxor) på vintern med långkalsonger, mycket skönare än kraftiga GTX-byxor. Undantaget är i hårt väder med vind och slask.
Jag tillhör de som växte upp med ett friluftsliv där man klädde sig i
grönlandsjacka,
gummistövlar och
jeans. Självklart njöt jag av att sitta vid elden, glida fram längs strömmande vatten med kanot och se älgar dansa med älvorna.
Men nog tycker jag det är synd att jag inte hade dagens material, då hade jag frusit mindre och känt mig
mer fokuserad på upplevelserna. Jeans och regnvåt höstskog, nja…
Visst fanns det pryldrömmeri för trettio år sedan.
Jag minns hur jag satt och bläddrade i kataloger och gjorde listor på de prylar jag bara kunde drömma om. Fjällrävens dunjacka Expedition var en ouppnåelig Nirvanasak.
Varje besök till Göteborg (närmsta storstad) gav upphov till timmar av fånstirrande på caravans senaste dunsovsäckar och 100-liters ryggsäckar.
Samma sak med knivar, på vapenbutiken på Kungsgatan hade de en airborne survival knife (stor sak med sågtandad rygg, helmetall och runt skaft man kunde stoppa i en käpp för att få ett spjut) som jag såå gärna ville ha i skogen. Men 900 kronor var lite saftigt (det var ingen ”Rambokniv från Hobbex, det var en kniv som användes av piloter i Vietnam).
Och jag minns när jag gick i mina Graningekängor och hade bilder på näthinnan av Lundhags Alaska…
Slutpoängen är att det finns en massa byxor för överkomlig peng som kommer fungera fint på ett sommarfjäll, se till att de sitter skönt och ger lagom rymd runt knän och rumpa. Stretch är inte dumt men jag tycker det för lätt går maskor i materialet när man går genom taggiga snår.