Den ultimata Vandringsbyxan?

Mina favoriter är Mammut champ pants i lite elastisk Schoeller. Torkar snabbt, är mycket bekväma och jag tycker de är snygga. Nackdelen är att de är dyra men mina är nu inne på sjätte året av rätt intensiv användning och jag kommer inte tveka att köpa ett par till när det är dags.

Alternativresenär;347639 sa:
Hej!

Helsyntet/ med extra ventilationsmöjligheter ,
eller softshell, helst i någon ljusare färg är att rekomendera.

/H

Därför att de blir svalare?

Nackdelen är väl att skiten syns mera.

Mina favoriter är Mammut champ pants i lite elastisk Schoeller. Torkar snabbt, är mycket bekväma och jag tycker de är snygga. Nackdelen är att de är dyra men mina är nu inne på sjätte året av rätt intensiv användning och jag kommer inte tveka att köpa ett par till när det är dags.

De där har fått bra kritik.

//

Jag provade klätermusens mithril men skärningen på knäförstärkningen är ju helt fucked upp (olika för respektive ben, helt psykotiskt) och de var även väldigt stora i storleken så jag letar efter bättre alternativ.

Tierra spitfire verkade intressanta men jag hittar ingen vettig info om dem.

Jag provade klätermusens mithril men skärningen på knäförstärkningen är ju helt fucked upp (olika för respektive ben, helt psykotiskt) och de var även väldigt stora i storleken så jag letar efter bättre alternativ.

Tierra spitfire verkade intressanta men jag hittar ingen vettig info om dem.

Hur menar du med att knäförstärkningen var olika för respektive ben?

Jag har oxså tre par McKinneley, de är betydligt lägre skurna och trängre i samma storlek jämfört med ITAB och Regatta, dessutom har jag skrotat tidigare McKinneley pga söm och blixtlåsproblem.
Därför tycker jag de är mindre bra.
Angående färg ljust jordbrun är en hyfsad kompromiss. Många gillar zippoff men jag ser inget behov här med ris och flygfän.
//J

Nu talar jag om softshell:
Angående färg så har allt för och nackdelar men ett par ljusa som alround/särskilt sommar är att föredra.

Med alround så menar jag en byxa som huvudplagg för alla sammanhang,
ser representativa ut, snabbtvättade, lättorkade, hög rörlighet och slitstyrka. andas bra och kan rullas upp, pålitliga fickor med bra blixtlås..rubbet.
Den byxan är alltid med, ofta ytterst ibland med underställ, för ytterliggare värme och skydd så finns skalbyxan utanpå.

mina förra fick jag ut många år utav Mammut de var beige.

ja de blir smutsiga, men med lite vatten gnuggar du bort det och de torkar som blixten om de är av vettig kvalité.

/H

Senast ändrad:
Jag har oxså tre par McKinneley, de är betydligt lägre skurna och trängre i samma storlek jämfört med ITAB och Regatta, dessutom har jag skrotat tidigare McKinneley pga söm och blixtlåsproblem.
Därför tycker jag de är mindre bra.
Angående färg ljust jordbrun är en hyfsad kompromiss. Många gillar zippoff men jag ser inget behov här med ris och flygfän.
//J

Nä det ska väl sägas att det finns lite olika McKinley-varianter. Man får kika så det blir rätt modell. Det var även därför jag köpte tre stycken när jag väl hittade :) Mina är luftiga och bra höjd i midjan.

För mig hänger zipoff och färg ihop lite grand. Svarta byxor/tröja går inte an på sommarturer när risken för toksoligt väder finns. Att craftunderställen är svarta höll på att knäcka mig 2006. Det blir för varmt. Detsamma med zipoff - ventilation kring kängskaften kan ju ge otroligt mycket. Men sånt kan ju lösas på andra sätt.

För den nyfikne så illustreras zipoff-praktik här: http://web.comhem.se/henrsand/hike/keb06/bigs/web44484.jpg :) (Vistasstugan 2006)

En till nackdel med McKinley är att de inte är superlätta. Fickor, zipoffblixtlås, dragskor och andra finesser väger ju. 400 gram säger min packlista, men jag ska väga om alla grejer på mitt nya jobb där det finns finfina vågar.

Senast ändrad:
Men visst kan man (jag iaf...) väl känna att det, precis som det finns de som vandrar så lätt som möjligt, borde finnas de som vandrar så "low class" som möjligt.
Kanske borde starta en sån kategori vandrare... leta upp morsans gamla tält, damma av sottrangian, köpa på sig en urgammal ryggsäck som skaver överallt...
Seriöst - det vore faktiskt ganska kul. Få känna hur de hade det, de som vandrade på riktigt... :)

Äh, varför stanna där? Kör på helt fel grejor istället! Hängslebyxor i denim, fiberpälsfodrad jeansjacka (köp av närmaste tjackpundare, de brukar alltid gå klädda i sånt), inget underställ, huvtröja i bomull. Flätad korg istället för ryggsäck, karbidvärmare istället för kök, seglarskor istället för kängor, hammare istället för kniv, tv-termos, unicabox med smörgåsar osv.. Alternativet till korgen är naturligtvis en ramryggsäck utan några remmar, skaver garanterat inte, men obefintlig bärkomfort!

Seriösare tycker jag att byxor är det minsta bekymmret. Har fjällvandrat i bomullsbdu-byxor, jeans, fjällräven, shorts, träningsbyxor, trelagersskal och knickers. Tycker knickers med damask och fjällrävenbrallor är det som är bäst, men skillnaden är inte så stor. Besteg newtontoppen i jeans (och ullunderställ+damasker), tycker det var helt ok. Men jag brukar inte spendera nämnvärt mkt energi på att känna efter hela tiden. Ibland blir man blöt, men benen rör sig ju hela tiden så jag tycker inte man blir så kall ändå, iaf inte under barmarksperioden.

Prylhysteri

Ni får ursäkta mig om jag kommer att göra någon upprörd, men enligt mitt tyckande tycks utefolket i dag nå "Nirvana" över att ha den mest extrema eller den mest "optimala" prylen.

Jag är helt övertygad om att Ni kommer att uppleva Fjällen lika härliga med eller utan alla dessa optimala prylar. Om nI har Mcnågonting, ITAb eller haglöfs byxor kommer inte att göra speciellt stor skillnad, tro mig.

När jag började vandra fanns det inte softskäll, inte heller fanns Gårtex, likväl så fann man "Nirvana" under vandringarna. Ett gott råd är att lägga pengarna på resor, upplevelser och inte på att ha rätt skällmaterial på byxor eller jacka.

Tack och hej leverpastej

Janne

Riktigt konkret: McKinleybyxor. Brukar finnas för 350 kr på bättre Intersportbutiker.

Luftiga, delbara vid knän, bra fickor.

Nackdelar: lite dålig sömkvalitet på vissa exemplar.

Har också kört med McKinleybyxor, sköna, lagom varma, kan kortas till shorts, åtsnörning runt vristen, lagom höjd i midjan. De är nog de bästa jag har haft, har avverkat två par fjällräven, armebyxor, pinewood, haglöfs och nu nöter jag på ett par patagonia. Nästan bara plus för McKinleybyxorna alltså, förutom efter tre års flitigt användande gick blixtlåset i gylfen åt skogen under vandring på gotland. Det var ett par dagar kvar av semestern och inga reserv byxor förutom barbyxor & regnbrallorna. Var jäkla nervöst att vandra med säkerhetsnålar som höll igen gylfen, en olycka händer så lätt om någon nål går upp...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Burkan, det ultimata överlevnadsplagget. Kläder 4
bash Den ultimata hjälmen, finns den? Kläder 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg