Den ultimata Vandringsbyxan?

För den varmare årstiden i fjällen.

Vad är det?

Softshell eller någon byxa med g1000 väv? Tunnare polyester?

Membranbrallor måste väl ändå gå fetbort då man ändå kompletterar med ett lättare skal för regn?

Shorts.

Sen kombinerar man dessa med nåt lite stryktåligt, ITAB har billiga grejer. Finns ingen aneldning att köpa impregnerat "skräp" för 1000 spänn (minst).

Shorts, ITABbyxa (och deras regnbyxa) - klart.

Tidigare trådar finns en masse....sökfunktionen är till för att slita på!
Vilka hel eller halvsyntet som helst, på rean. Raka, finns det flera onödiga fickor fram med sprättverktyget, justera längden till optimalt och trimma av överflödigt tyg.... Det är viktigt att du kan lufta vid benslut och genom gylfen. Kontrollera midjans placering vissa sk friluftsbyxor är onödigt lågt (franskt) skurna.
//J

Riktigt konkret: McKinleybyxor. Brukar finnas för 350 kr på bättre Intersportbutiker.

Luftiga, delbara vid knän, bra fickor.

Nackdelar: lite dålig sömkvalitet på vissa exemplar.

Nä, både ITAB och Regattas grejor är bättre....Mina senaste står det enbart Made in China på, 75 kr paret på rean....
//J

Nä, både ITAB och Regattas grejor är bättre....Mina senaste står det enbart Made in China på, 75 kr paret på rean....
//J

Bättre hur?

Hittar ett par, tre zipoff-modeller hos ITAB och de kostar från 329 kr. Kvalitén kan inte vara så överlägsen McKinleys.

Om jag inte redan hade tre från McKinley så hade jag varit nyfiken på ITAB men nu är det för sent :)

Shorts.

Sen kombinerar man dessa med nåt lite stryktåligt, ITAB har billiga grejer. Finns ingen aneldning att köpa impregnerat "skräp" för 1000 spänn (minst).

Shorts, ITABbyxa (och deras regnbyxa) - klart.

Shorts fungerar sällan bra på grund av myggen.

//

Kriterier som jag har är att det skall tåla lite vatten.

Torka fort.

Andas bra.

Tåla lite vind.

Ha en sidoficka för kartan. Gärna även en ficka med dragkedja.

Inte vara för tunga. Mao hyvsatt lite friktion.

Jag har tidigare gått i g1000 väv vilket fungerar hyvsatt förutom att de inte tål någe vatten men prövade ett par softshell vilket fick mig att fundera om det inte är bättre.

"Shorts fungerar sällan bra på grund av myggen."

Nja... tycker nog att myggproblemet är tämligen överdrivet - när man slår läger och kroppsvärmen sänks en aning så är det väldigt sällan man har problem med mygg.
Vid kvällsfisket är det dock rätt skönt att klä sig utifrån dessa djur...

Generellt så tycker jag nog att jag brytt mig lite för mycket om kläder inför vandringar - kör med rätt slitna prylar nu och måste säga att det fungerar bra - vi konsumenter läser för mycket "skräp" på internet om vad vi "måste ha" på våra fjällturer.

Bra kängor, riktigt bra till och med, är däremot värt att lägga cashen på, samt tält förstås... ;)

Men visst kan man (jag iaf...) väl känna att det, precis som det finns de som vandrar så lätt som möjligt, borde finnas de som vandrar så "low class" som möjligt.
Kanske borde starta en sån kategori vandrare... leta upp morsans gamla tält, damma av sottrangian, köpa på sig en urgammal ryggsäck som skaver överallt...
Seriöst - det vore faktiskt ganska kul. Få känna hur de hade det, de som vandrade på riktigt... :)

avslutad210712

Gäst
"Shorts fungerar sällan bra på grund av myggen."
Men visst kan man (jag iaf...) väl känna att det, precis som det finns de som vandrar så lätt som möjligt, borde finnas de som vandrar så "low class" som möjligt.
Kanske borde starta en sån kategori vandrare... leta upp morsans gamla tält, damma av sottrangian, köpa på sig en urgammal ryggsäck som skaver överallt...
Seriöst - det vore faktiskt ganska kul. Få känna hur de hade det, de som vandrade på riktigt... :)

30 år gamla prylar - räcker det för att kvala in i mosskategorin :)

Gjorde faktiskt så för fem år sedan när jag började om med vandrandet att jag plockade fram den gamla utrustningen rakt av förutom skor och kläder. Visst fungerade det även om ryggsäcken både gled i remmarna och skavde här och där. Om det var kul - javisst men det är roligare med en ryggsäck som inte skaver. Men med bättre axelremmar och höftbälte så skulle det inte vara några problem.

Riktigt konkret: McKinleybyxor. Brukar finnas för 350 kr på bättre Intersportbutiker...

Jag har två par McKinley och de är mina favoriter. Hållbara, torkar fort, sitter bra (inte så lågt skurna i ryggen) och ser bra ut.

Jag har också byxor från Lundhags - Haglöfs - Tuxer - Patagonia att jämföra med.

Jovisst är det skönt att slippa skavade remmar - men annars är ju din 30-åriga utrustning helt rätt :)

...sen kan det vara värt att beakta det ekonomiska - ska man köpa allt som man ser "08:eek:rna" (det där får jag kanske äta upp...) komma med till fjällstationen så blir det löjligt, och onödigt dyrt.
Att samma personer sen inte sticker till skogs/fjälls för att njuta - utan ser det som en tävling; förra gången gick vi denna rutt på fyra dagar, nu ska vi klara det på tre"... är ju än mer beklämmande men ganska symptomatiskt för den tid vi lever i antar jag. Är de nöjda med det så är det väl helt ok iofs.

Lite djupt så här till påsk och allt... :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Burkan, det ultimata överlevnadsplagget. Kläder 4
bash Den ultimata hjälmen, finns den? Kläder 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg