Den tunga vikten på dagens komfortabla bärsystem

När jag startade den här tråden var det inte tänkt att börja argumentera mot UL-folket här på forumet om att man ska skaffa lättare säck på högst 2 kg eller mindre. Jag har som sagt från början hittat en mycket bra ryggsäck och har bra bärsystem som passar mig utmärkt. Det är min 5:e ryggsäck och jag har har haft jobbigt med dåliga bärsystem som slitit på mig rätt mycket.

Jag var så trött på det och när jag hittade den här ryggsäcken och provade ordentligt var jag lite tveksam till den pga den väger 3kg och det var rätt mycket. Men det var bärsystemet var skönt och passade mig bra trots jag hade bestämt mig för att försöka mig på 2 kg-säck. Här i Sverige är det tyvärr begränsat med sortiment och märke av ryggsäckar. Trots jag bor i Umeå så köpte jag säcken i Malmö. (Måste jag resa över hela Sverige för en ryggas skull?).

Jag skulle kanske inte ha nämnt vikten på 22 kg för UL-folket här tycks vara fixerat på siffror av vikten. Jag försöker dra ner vikten och har jagat gram men här har jag gjort kompromiss i år och ni kan inte döma mig utifrån 22 kg utan att ha sett min packningslista.

Det är också ekonomisk fråga och även om tid till att hela tiden leta och sträva efter lättare säck. Det är så lätt att surfa runt på nätet och hitta många lätta säckar men har inga möjligheter att testa dem i butiker innan man slår till. Jag åker hellre ut oftare och vandra med 3kg-rygga än att spendera flera timmar på nätet och sträva efter lättare säck och inte kommer ut oftare.
 
Det finns en "tumregel" som man hittar i backpackinglitteraturen om att ryggsäcken inte skall/bör väga mer än 10% av packvikten. Vad jag ännu inte hört är motiven för denna tumregel, vad den grundar sig på.

Frestelsen finns ju alltid att kliva uppåt i tyngd och volym. Om den större säcken bara väger lite mer än den mindre och prisskillnaden är obetydlig så vet jag av egen erfarenhet att man gärna tar den större modellen. Det gäller ju även tält. Skall man ändå investera några tusingar varför inte kliva upp en viktklass, köpa ett 4-säsongers med stormmattor. Det väger ju bara 1 kg mer än 3 kg tältet man nästan bestämt sig för. Detsamma gäller ju sovsäcken och skaljackan och köket och liggunderlaget och kängorna och...

Fördelen med det här är ju att det blir självuppfyllande. I slutändan behöver man ju verkligen den där tunga säcken som möjliggör bärandet av 30 kg.

Nu är jag ingen expert på de vråltunga säckarna, men jag har en känsla av att det är mycket militära över- och undertoner. Para Ranger etc. Och militära specialförband behöver ju bära mycket tunga saker som ammunition, minor, sprängmedel etc. Så jag tror att jättesäckarna slår an en sträng hos de som tycker det militära stuket är häftigt.

Jörgen
 
macpac; sa:
Jag skulle kanske inte ha nämnt vikten på 22 kg för UL-folket här tycks vara fixerat på siffror av vikten. Jag försöker dra ner vikten och har jagat gram men här har jag gjort kompromiss i år och ni kan inte döma mig utifrån 22 kg utan att ha sett min packningslista.

Jag tycker din argumentation är helt riktig utifrån de förutsättningar du nämnet. Har du haft sådana svårigheter att hitta en lämplig rygga och äntligen lyckats så är det verkligen något att glädjas över. Precis som du skriver så är det bättre att vara ute i skogen med en 3 kgs säck än att sitta hemma med en 2 kgs. Prylarna är ju bara ett medel för upplevelser som berikar oss.

Sedan är det väl så att det omöjligt att minska sin packvikt om man inte väger sina grejor och intresserar sig för vikten, ungefär som Kajsa Bergkvist har svårt för att bli bättre på höjdhopp utan att mäta hur högt hon hoppar.

Om man sedan upplever detta som en "fixering" så undrar jag lite stillsamt: Vad är alternativet? Att inte väga alls? Att hålla grejorna i handen och uppskatta vikten? Att väga grejorna noga men strunta i resultaten?

Eller är "fixering" bara ett användbart, demagogiskt uttryck för att antyda att personer vars åsikter man inte delar nog är lite sjuka och att normala människor bör undvika dem?

Jörgen
 
Pris efter vikt?

I min gröna ungdom gällde smärting och stålramar. Rekommenderad mat var konserver och fotogenköket hade stållåda. Avbärarbälten fanns inte alls.
Så kom nylonsäckar, aluminumramar och ett nytt begrepp som lättvikt. Det senare letar man förgäves efter i dagens normala friluftsutbud.
En ryggsäck mellan 3 och 5 kg verkar helt normal.
Min gamla rymliga säck till under 2 kg är retro. Hemmasydda 400 g säckar är ostadiga, när de är felpackade och håller troligen inte för skaven i bussbagaeutrymmen, men känns snälla när man bär dem.
Det är klart att en vindskjorta på styvt 100 g inte har stöddiga fickor och huvor men den håller förvisso vinden ute. Den som anser att ryggsäcken måste väga xx kg för att grejorna skall klara äventyrsstrapatserna får gärna gå och titta ner i marken för mig. Jag bär betydligt mindre, men ser mig gärna omkring. Huruvida tunga kängor behövs beslutar jag själv, tack. Oftast räcker lågskor länge. Men blir någon lyckligare över 5 kg på ryggen tommt och 2,5 kg på fötterna innan färden börjats så varsågod! Det kan jag bjuda på, men jag tror inte ni fortsätter med det efter det att åren kommit.
Alltför många begagnade utrustningar jag kommit i kontakt med blev lediga just för att ben och ryggar inte längre orkade med, trist.
Prestationer och tungbärande hörde till när allt var grönt/vitt och en massa otympligt alltid skulle med. Startvikten före ryggsäcken var 27 kg på utrustningen! Inte undra på att man blev trött och svett.
Det går att både få ner vikten och ändå unna sig ett och annat smått och gott, men med planering och föga äventyrligt. Valet det får envar stå för.
Att argumentera mot tungbärarmaffian behöves inte en vacker sommarkväll som denna, och att omvända dem som investerat minst en jordenruntresa i rejäla grejer låter sig inte lätt göras.
Lättare prylar låter gubbar och gummor njuta ännu några år i naturen, fler är välkomna.


Go tur

[Ändrat av johankse 2006-08-06 kl 22:00]
 
Hela ryggsäckhistorien!

Rungá; sa:
Fem ryggor? Kan man får höra vilka och vad är det för komfortabel rygga du har nu? Nyfiken!

Den första var Haglös Skarja, tunna bärremmar och höftbälte som inte höll. Nästa var Tierra Jensen 6580 som var rejäl och jag kunde inte justera bärsystemet eller göra mkt med det. Sedan köpte jag Gregory Sasha som fungerade ok men fick skavsår i höften och höftbältet var stort och rejält! Troligen fel storlek för mig. Inte heller där kunde jag göra mycket åt bärsystemet.

Nr 4 var Macpac Kinabalu som jag använde mycket och även till resor för den var smidig och praktisk. Bärsystemet var mycket bättre än de övriga 3 jag hade innan. Men jag kände att det inte räckte, åtminstone för fjällvandring eftersom höftbältet gled ner så att jag fick lite skavsår där när vikten översteg 20 kg-gränsen. Annars en mycket bra allroundsäck! Jag hade den mycket längre än de övriga och har kvar ännu i förrådet!

Slutligen slog jag till efter ha provat i butiken och även hemma och tittat flera ggr på den:

Osprey Crescent 70

Jag var extremt noga med det här köpet. På Outside i Malmö mättes min rygg med en mät-platta från Osprey och kom fram till att storlek medium passade mig på bärremmar, längden och höftbältet trots jag är 185 cm lång. Köpte och provade hemma i 10 dagar innan jag bestämde mig för det. Sedan tog jag med höftbältet till Outside och det värmdes i en värmelåda och därefter sattes det på mig för att forma efter mina höften. Det kändes redan från början att Osprey Crescent satt bra på mig. Därför hade jag kollat på det samt det var bra pris på modellen. Dock hade jag provat flera olika märken innan jag slog till på Osprey.

En ytterligare orsak till att den är tung är möjligheter att surra fast en dagtursäck på fronten samt topplocket kan användas som midjeväska. Sedan är ryggsäcken välsydd och har lite kraftigare tyg. Inget för UL-folket alltså. Så naturligtvis, bärsystemet med dess sköna höftbälte!

Nyligen på Sarek-turen kommenterade min vän (som bär ramryggsäck) att det är luft mellan min rygg och säck precis som ramryggsäckar, det tänkte jag inte på! Så jag blev inte svettig i ryggen mer än normalt.

Det är hela historien! :)
 
Re: pris

hansthomas; sa:
Och vad har du tänkt dig för pris på den där magiska ryggsäcken du tjatar om macpac?

Användarnamnet "macpac" tog jag spontant för 7 år sedan och det har ingen koppling till favorisering eller någon konkret anknytning till märket. Jag äger en Macpac Kinabau som jag använt mycket innan jag skaffade Osprey-säcken. Den är bra, tyst, prasslar inte och tål regn och användning mycket bra. Har inte ännu bestämt mig om jag ska sälja den. Intresserad?

Kanske dags för att byta användarnamnet till mer neutralt? Går det?

Jonas
 
Re: Hela ryggsäckhistorien!

macpac; sa:
Det är hela historien! :)
Bra historia och eftera att ha läst om de problem du haft med ryggsäckar och nu förstår jag din argumentation för komfort. Det är det bra att önska dig lycka till med den anpassade Osprey säcken.
Man kan inte skriva kg i detta forum utan att UL fantomerna kommer med g argument. Vikten är inte allt! Ibland kan man ta några kg extra.
 
Re: Re: Hela ryggsäckhistorien!

Rungá; sa:
macpac; sa:
Det är hela historien! :)
Bra historia och eftera att ha läst om de problem du haft med ryggsäckar och nu förstår jag din argumentation för komfort. Det är det bra att önska dig lycka till med den anpassade Osprey säcken.
Man kan inte skriva kg i detta forum utan att UL fantomerna kommer med g argument. Vikten är inte allt! Ibland kan man ta några kg extra.

Fel. UL-fantomerna kommer med kg-argument. Alla andra försöker låtsas som om det bara handlar om gram :)

Jörgen
 
Jag tror att UL-fantomerna egentligen inte pratar specifikt om säckar som väger 3 kg.
Det är ju en ganska normal vikt för en stor säck.

UL-fantomerna (eller åtminstone LK-spökena) pratar nog om de säckar som med "dagens komfortabla bärsystem" väger närmare 4 kg: de bästa säckarna från Lundhags och Haglöfs, till exempel.

Om det är värt det är naturligtvis upp till var och en, men för mig känns det inte helt bra om de komfortcentrala delarna av utrustningen väger dubbelt så mycket för att ge en fjärdedel extra komfort.

Skillnaden mellan min Vulcan ("tungbärarens dröm" om man ska tro Utemagasinet) och en Haglöfs Topo "med dagens komfortabla bärsystem" är nästan 2 kg.
Jag lägger hellre de kilona på ett par flaskor vin, en säck färska grönsaker eller 8 påsar grillchips. Gör jag sedan samma sak med tält, kök, och sovsäck kan jag leka Edsbacka Krog på fjället utan att bära ett enda kilo mer än jag gjorde innan jag började tänka LK.

Men alla gör ju som de vill, och om vandringen blir en pina utan just den där 4-kilossäcken är ju valet enkelt. Hellre tung och bekväm vandring än ingen alls.
:D
 
Vitsen med njutning?

Att utan att bära ihjäl sig ha kilon kvar till godis och bok samt ändå ha behövliga prylar med sig. Spartaner får gärna lida, trots allt eget val. Själv vill jag gärna njuta både under marsch och vid lägerkvällen. Om man sen kallar det UL, LK eller GK (God Komfort) är rätt oväsentligt. Det viktigaste är att man kommer ut, ofta och njuter.

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-08-07 kl 10:50]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Argusgranskare Tunga saker ska stuvas nära ryggen?? Transportera 54
LightDan Packa ryggan med tunga saker högt upp - varför? Transportera 26
Joakim Ambrosson Varför så tunga nuförtiden? Transportera 47
Anders.Appelqvist Ryggsäckar allt för tunga! Transportera 1
grodanbolle Standardavvikelse för vikten på ryggor? Transportera 11
sunderlux Hur väger ni vikten? Transportera 33
Vandrare Bryr ni er om vikten på ryggsäcken? Transportera 4
Rian Annan säck på fjällräven ram Transportera 1
Snödrivan Kajak på pinne, höglastare Transportera 2
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 16
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6

Liknande trådar