Du förutsätter att alla vandrare är vältränade?
Men nu blandar du ihop argumenten här tycker jag, vi har två frågeställningar i tråden.
Den ena är om det spelar nån roll vad man stoppar i sig för mat om maten innehåller lika mycket energi. Är 2000 kcal broccoli på något sätt bättre än 2000 kcal olivolja eller 2000 kcal socker?
Den andra är om det påverkar kroppens funktioner om man äter kolhydrater eller protein (eller fett). Den litteratur jag har läst säger att man blir trött av protein och pigg av kolhydrater, tröttheten från proteiner kan dock enkelt vägas upp av en liten mängd kolhydrater. Och nu snackar jag inte "trött" som i "lågt blodsocker" utan som i att kroppen utsöndrar hormoner som gör att man blir trött. Allt i kroppen hänger inte på blocksockret.
Nej jag förutsätter inte att alla är vältränade men jag förutsätter att ingen orkar ligga på 90% av sin maxpuls under så lång tid som man normalt vandrar under en dag.
Bättre eller sämre? Det beror ju på vad du ska göra. Vill du få i dej energi under en cykeltävling som varar tre timmar så är socker definitivt bättre än olivolja. Ska du äta frukost inför en vandring så skulle jag välja broccoli+olivolja därför att det ger ett jämnare blodsocker(även för ickediabetiker) och för att broccolin innehåller mer bra ämnen än enbart ennergi. Fettförbränning har vi redan diskuterat och fettet i oljan är ett mycket lämpligt bränsle för lågintensiv ansträngning.