Tack
Tack för tips. Ska kolla länken. Jag kommer under våren och försommaren att provvandra med den tänkta utrusningen som jag ska ha i Sarek. Jag har torkat mat själv, men ska prova detta mer. Jag ska solovandra 10 dagar i Sarek, och kommer att göra mathanteringen så enkel som möjligt. Det ska vara energirik mat, den ska vara god, den ska vara enkel att tillaga och den ska helst vara hemlagad. Jag räknar med att ha med olja (inte kokossmak) av någon sort samt nödvändiga kryddor för att maten ska smaka bra. Jag ska ha så energirik mat som möjligt med mig.
Jag har fjällerfarenhet, så 10 dagar i Sarek är inte något problem.
Jag kommer att ha ett kokkärl med mig, så det blir att laga allt i samma kärl, om det är flera saker som ska tilagas. Samt en tallrik och kåsa såklart.
//Thomas
Förlåt, känner mig medskyldig. Trådarna verkar ta krokigare vägar än vanligt på sista tiden, kanske för att vi sitter hemma och längtar ut...
Det finns flera "frukosttrådar" som kanske håller sig bättre till ämnet, t ex denna,. Sök på "frukost" så hoppar de fram.
Det enklaste (och mest bränslebesparande) är ju att blanda ihop sin egen "powermusli" precis som man vill ha den. Större andel frön och/eller nötter ger högre kaloriutbyte, men vill man ha lite mer inslag av (långsamma) kolhydrater, är rostade havrekärnor jättegott som bas. Recept:
Blanda ca 50/50 solrosfrön och havrekärnor, bre ut jämnt i en långpanna. Påsarna med havrekärnor brukar vara på 350 g, så det blir sammanlagt ca 700 g. Sätt ugnen på 200 grader, men sänk temperaturen till 175 grader efter att långpannan satts i. De första 10-12 minuterna kan man göra annat, sen gäller det att passa ugnen. Det får absolut inte bli brunt (=bränt), och det blir det på nolltid just efter att det verkar "lagom".
Efter att blandningen svalnat blandar jag i rikligt med grovhackade valnötter och ibland lite nyponskalspulver. Vill man ha söta inslag, kan man ta med russin, torkade tranbär eller annan torkad frukt efter tycke och smak. Äts med mjölk blandad på fullfett mjölkpulver, typ Nido, alt. kokosmjölkpulver.
Man blir länge mätt på detta, men gillar/behöver man nåt sött som kickstarter (jag gör inte det) kan man backa upp med sesamkakor, mörk choklad, russin, dadlar och annan torkad frukt. Samt inte minst halva...
Tack för tips. Ska kolla länken. Jag kommer under våren och försommaren att provvandra med den tänkta utrusningen som jag ska ha i Sarek. Jag har torkat mat själv, men ska prova detta mer. Jag ska solovandra 10 dagar i Sarek, och kommer att göra mathanteringen så enkel som möjligt. Det ska vara energirik mat, den ska vara god, den ska vara enkel att tillaga och den ska helst vara hemlagad. Jag räknar med att ha med olja (inte kokossmak) av någon sort samt nödvändiga kryddor för att maten ska smaka bra. Jag ska ha så energirik mat som möjligt med mig.
Jag har fjällerfarenhet, så 10 dagar i Sarek är inte något problem.
Jag kommer att ha ett kokkärl med mig, så det blir att laga allt i samma kärl, om det är flera saker som ska tilagas. Samt en tallrik och kåsa såklart.
//Thomas