Den perfekta bivacken.

Det finns givetsvis många olika tekniker att kräva bivack på. Men hur ser den perfekta bivacken ut i detalj? Följande är förutsättningarna: Du har en djup snödriva att gräva i (ca 2 m) och bygget bör ta 30-60 minuter. Storlektsmässigt 1 eller 2 personer.

Vad är dina små knep som gör vistelsen något varmare och behagligare, samt konstruktionstiden kortare.

bivack

Om du menar en bivack för att sova liggandes i så blir du nog besviken på mitt svar. Den perfekta bivacken finns inte. Det är alltid så att man får nöja sig med vad som står en till buds. Är man rädd för att bli blöt (av svett eller smält snö) eller känner obehag av att gräva en bivack kanske man bör fundera på en annan fritidssysselsättning. Du blir alltid blöt nämligen, konsten är att minimera detta. Det är ALLTID viktigast av börja gräva bivacken I TID. Då har man också störst förutsättningar för att finna den snödriva eller snöansamling man är ute efter. Känner man sig det minsta osäker föreslår jag att man övar i drivorna runt t ex Björkliden, Abisko eller liknande ställen. Där man har nära till värme. Räkna med att bygget tar mer än 1 timme, förmodligen närmar 2 h eller mer om du ska ha plats för 1-2 personer. Du ska gräva i en takt så du inte blöter ned dig av svett. Snabbast grävning utan att blöta ner dig för mycket har du i en driva som är så pass hög att den bortgrävda snön självmant faller nedför en slutning och inte blockerar ditt arbete. Du gräver ingen bivack på 30 minuter som hjälper dig att sova gott.

30 min

Mitt rekord är 33 minuter, för 1 person. Då var det iofs otroligt bra förutsättningar, lättgrävt, och bivacken var väldigt liten.

Blir det mycket varmare om man har "upphöjt" golv där man sover?

bivack

Ja du Carl, är man ute efter att slå tidsrekord lär man bli svettig. Då får man skylla sig själv. Men jag förstod av ditt första inlägg att du ville ha arbetet behagligare. Därav mitt svar. Är man fler turas man om att gräva och fixa fika. Allt för att spara tid, värme och att alla känner sig delaktiga i arbetet.

Upphöjt golv vid liggplatsen ger knappast mätbart högre temperatur. Se till att ha en bra sovsäck och bra liggunderlag istället. Däremot kan sovplatsen göras sittvänligt om man vill. Frågan är bara hur mycket jobb man tycker det är värt att lägga ner för oftast en natts vila.

Temperaturen i en snöbivack ligger normalt på några minusgrader, ibland ner mot -10 grader, och bör så förbli för att slippa dropp och fukt. Jämna till tak och väggar ordentligt så slipper du eventuellt dropp. Detta gäller framförallt på vårvintern då ytlagren av snön börjat smälta.

bivack igen

Detta med att göra snöbivack går naturligtvis att diskutera länge. Det är hela tiden en avvägning mellan hur mycket arbete jag lägger ned och vad jag får ut av det. Jag vidhåller att med "en tillräckligt bra sovsäck och liggunderlag" kvittar det om jag har upphöjd sovplats eller ej. Bivacken i sig är en garanti för att temperaturen inte blir för låg. Ännu har jag inte upplevt några mätbara temperaturskillnader INUTI bivacken, oavsett modell.

Sorry om du missuppfattade mig Rolf för det var herr Armfelt jag polemiserade med om golvupphöjningen. :)
Ibland sitter man där och skriver sitt svar och så hinner en annan före! Av mitt första inlägg här förstår du nog att jag håller med dig i grund och botten.

Men en fråga här: Jag har förstått att man kan kapa ner tiden för att gräva en grotta med c.a. hälften genom at använda en lätthanterlig såg för själva "karvningen". Är det nån som har testat detta och kan förtälja om det?

/ G

såg och spade

Såg vid alla snöarbeten är mycket bra. Lättsamt att arbeta med. Men det förutsätter att snön har rätt beskaffenhet. Då man står vid en snödriva på fjället kan man inte bedöma snön en bit in i drivan. Det är ofta man stöter på islager, lösare snö, mer hårdpackad snö osv. Så regel nr 1 är att ha både spade och såg. (Har fått använda yxa i något kritiskt fall för att komma igenom islager.) Jag använder själv robusta verktyg vilket betyder relativt tunga verktyg. Det är inte alltid så att moderna, lättviktsalternativ är hållbara i längden. Planerar man en längre tur gäller det att veta att verktygen håller. Så prova fram vilka verktyg som är OK.

Nu hänger jag inte riktigt med här om vem som säger emot vem; men Armfeldt undrar hur god nytta det är med högre sovplan än golv, vilket säkert är i linje med vad du rekommenderar, Tigertajmare.

Principen för detta är oklanderlig, även om det säkert kan ifrågasättas hur stor skillnaden verkligen blir, man har ju inte så mycket kyla/värme att distribuera. Doch ger kroppsvärmen en del och när jag övernattat i ganska enkel sovsäck i ganska stor bivack har det faktiskt varit behgaligt. Ett ljus kan man ju kosta på sig också.

Att gräva en sådan bivack som jag grävt, för kanske 4-5 personer, tar dock sin tid om det är en hård, packad driva. Det kan säkert handla om 3-4 timmar trots att man hjälps åt. Att göra en ränna eller ett lägre golv tar i sammanhanget ganska liten extra tid. Knappast nåt man gjorde p g a att man överraskats av oväder...

Det blir visst varmt

Vi satt insnöade i flera dagar i Tarfalavagge, i backen vid vattenflödesstationen. Till saken: Snöbivacken vi gjorde var riktigt bra, vi grävde oss in och sedan upp, vilket gjorde att man kom in i sovutrymmet underifrån. "Övre dörrkarmen" låg altså betydligt lägre äm själva sovytan så att all värme stannade kvar. Det var betydligt varmare i snöbivacken än utanför. Ingen dörr, bara lång ingång. Enda nackelen var att man var tvungen att mer eller mindre klättra för att komma in (men det gick fort ut:))

Jag har också byggt en nödbivack mitt på platta marken, ett dike som utvidgades åt sidorna längre ner och skidor plus snöblock som tak, som ett uppochnervänt T. Djävlgt kallt, kylan rasade rakt ner på oss. Men den gick fort att bygga...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carlarmfelt Den perfekta snösmältningsanordningen Överlevnad 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg