Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Den perfekta bivacken.
- Trådstartare Carlarmfelt
- Start datum
Vi prioriterar nog olika bara.
Vi bör åtminstone vara överens om att det INTE bör bli varmare i en snöbivack än någon minusgrad av förståelliga skäl. Sedan kan man ju undra om det spelar någon roll om det är tre eller fem minusgrader i bivacken? Åtminstone jag har en sovsäck som har en komforttemperatur på ca -20 grader eller kallare, beroende på om det är midvinter eller vårvinter. Med en sådan sovsäck och ordentligt under är inomhustemperaturen i bivacken av underordnad betydelse eftersom variationen är någon eller några grader. Man kan naturligtvis diskutera graderna eller delar av dem om man vill. Det är upp till var och en om man vill ta en lättare sovsäck vilket normalt sett betyder en mindre varm. Men det är inte något jag skulle rekommendera. Säkerhetsmarginalerna kan man lägga där man själv finner dem lämpliga att ha och det är bra att ha dem på ”flera ställen” s a s. Det är inte helt säkert att man finner en bra snödriva att gräva in sig i då det behövs. Då kan det var bra att ha en sovsäck som klarar lite lägre temperaturer.
Om man jämför en och samma typ av bivack och i samma fysiska läge och under samma väderleksförhållanden vidhåller jag att inomhustemperaturen inte varierar så stort att det i alla lägen är nödvändigt att göra britsar. En sluttande ingång blir normalt sett hur som helst en följd av hur man arbetar. Det är lättare att skrapa ut snön nedför.
Men man får naturligtvis bygga hur man vill. Detta hävdar jag med minst 100 snöbivacksnätter som stöd (om det nu ska vara nödvändigt att lägga till).
Vi bör åtminstone vara överens om att det INTE bör bli varmare i en snöbivack än någon minusgrad av förståelliga skäl. Sedan kan man ju undra om det spelar någon roll om det är tre eller fem minusgrader i bivacken? Åtminstone jag har en sovsäck som har en komforttemperatur på ca -20 grader eller kallare, beroende på om det är midvinter eller vårvinter. Med en sådan sovsäck och ordentligt under är inomhustemperaturen i bivacken av underordnad betydelse eftersom variationen är någon eller några grader. Man kan naturligtvis diskutera graderna eller delar av dem om man vill. Det är upp till var och en om man vill ta en lättare sovsäck vilket normalt sett betyder en mindre varm. Men det är inte något jag skulle rekommendera. Säkerhetsmarginalerna kan man lägga där man själv finner dem lämpliga att ha och det är bra att ha dem på ”flera ställen” s a s. Det är inte helt säkert att man finner en bra snödriva att gräva in sig i då det behövs. Då kan det var bra att ha en sovsäck som klarar lite lägre temperaturer.
Om man jämför en och samma typ av bivack och i samma fysiska läge och under samma väderleksförhållanden vidhåller jag att inomhustemperaturen inte varierar så stort att det i alla lägen är nödvändigt att göra britsar. En sluttande ingång blir normalt sett hur som helst en följd av hur man arbetar. Det är lättare att skrapa ut snön nedför.
Men man får naturligtvis bygga hur man vill. Detta hävdar jag med minst 100 snöbivacksnätter som stöd (om det nu ska vara nödvändigt att lägga till).
Igloo
Naturligtvis kan man bygga en igloo. Som du själv skriver krävs rätt snötyp. Dessutom kräver den mycket praktik. Så den är användbar i få fall i Sverige. Man kan bo i tält också, eller stuga. Men ursprungsfrågan gällde snöbivack.
Så till snöbivacken igen
Låt oss först enas om att vid en verklig nödsituation KAN väldigt lite rädda en. Men man ska förstås ALLTID försöka bygga en så bra bivack som möjligt. En snöbivack för normalbruk bör ha ca 80-110 cm tjock yttervägg. Tillräcklig kraftig för att bära samt tillräcklig tunn för att kunna göra ventilationshål i. Vid häftigt snödrev kan ytterväggen växa med över 1 m i tjocklek under en natt. Se till att ha god ventilation hela natten, kolla ventilen då och då om det är snödrev.
Själva sovkammaren ska ha släta väggar och tak för undvikande av takdropp vid blidväder. (De flesta är ju ute under vårvintern då blidväder ofta förekommer.) Kanske med någon liten nisch för ett stearinljus men detta är knappast nödvändigt vare sig för värme, ljus (pannlampa är bättre) eller för att veta om syrehalten är tillräckligt god. Vill man bygga sovbrits är det OK men det är inte nödvändigt. En sovplats med brits och en utan i samma bivack uppvisar inga större skillnader i temperatur.
Ingången in i sovkammaren sluttar svagt nedför och ut. Som jag skrivit tidigare beror det på arbetsmetoden att det är lättare att skrapa snön nedför. Man behöver inte överdriva denna lutning, några grader räcker bra. Ingången ska ALLTID vara igenbyggd om bivacken ska hålla värme, vara tillräckligt bra vindskydd och skydd mot drivsnö. Att ingången är igenbyggd är mycket viktigare än en brits.
Man kan lämna en smal springa för ventilation under det nedre snöblocket vid ingången. Lägg små snöblock under så den lyfts upp. Men är det snödrev driver detta igen. Så ventilationen i ytterväggen är viktigast.
En bivack med lång ingång, lutande eller ej, eller med ej igenbyggd ingång ser jag som konstruktionsmissar. Tro inte jag inte provat dem. Jag gjorde dem alla i början av mina fjällturer för mer än 20-25 år sedan. En lång gång förutsätter att den lämnas utan att byggas igen för att säkerställa ventilationen eftersom väggarna blir för tjocka för att göra ventilationshål i. Gör aldrig ventilationshål i taket, framför allt inte om snön är blöt. Garanterad vattenläcka.
Taket bör vara minst 1 m tjockt helst betydligt mer.
Bygg bivacken någon meter upp i en snödriva så faller den utskrapade snön själv ner och blockerar inte ditt arbete.
Om du arbetar i lugn takt behöver du inte bli genomblöt av svett. Svettig blir du dock. Ta av alla kläder du inte behöver då du arbetar. Jag brukar använda en extra stor regnjacka utan att dra igen blixtlåset som skydd mot nedfallande snö för att undvika blöta genom töande snö. Viktigast är dock arbeta lugnt. Gräv inte mer än du behöver.
En snöbivack för 2 liggandes personer tar ca 2 timmar att bygga. Försök inte att slå rekord så slipper du svettas onödigt mycket.
Se till att ha bra sovsäck för ca –20 eller kallare, bra liggunderlag, själv använder jag renhud och en tunn presenning under för undvika väta.
MVH Rolf
Naturligtvis kan man bygga en igloo. Som du själv skriver krävs rätt snötyp. Dessutom kräver den mycket praktik. Så den är användbar i få fall i Sverige. Man kan bo i tält också, eller stuga. Men ursprungsfrågan gällde snöbivack.
Så till snöbivacken igen
Låt oss först enas om att vid en verklig nödsituation KAN väldigt lite rädda en. Men man ska förstås ALLTID försöka bygga en så bra bivack som möjligt. En snöbivack för normalbruk bör ha ca 80-110 cm tjock yttervägg. Tillräcklig kraftig för att bära samt tillräcklig tunn för att kunna göra ventilationshål i. Vid häftigt snödrev kan ytterväggen växa med över 1 m i tjocklek under en natt. Se till att ha god ventilation hela natten, kolla ventilen då och då om det är snödrev.
Själva sovkammaren ska ha släta väggar och tak för undvikande av takdropp vid blidväder. (De flesta är ju ute under vårvintern då blidväder ofta förekommer.) Kanske med någon liten nisch för ett stearinljus men detta är knappast nödvändigt vare sig för värme, ljus (pannlampa är bättre) eller för att veta om syrehalten är tillräckligt god. Vill man bygga sovbrits är det OK men det är inte nödvändigt. En sovplats med brits och en utan i samma bivack uppvisar inga större skillnader i temperatur.
Ingången in i sovkammaren sluttar svagt nedför och ut. Som jag skrivit tidigare beror det på arbetsmetoden att det är lättare att skrapa snön nedför. Man behöver inte överdriva denna lutning, några grader räcker bra. Ingången ska ALLTID vara igenbyggd om bivacken ska hålla värme, vara tillräckligt bra vindskydd och skydd mot drivsnö. Att ingången är igenbyggd är mycket viktigare än en brits.
Man kan lämna en smal springa för ventilation under det nedre snöblocket vid ingången. Lägg små snöblock under så den lyfts upp. Men är det snödrev driver detta igen. Så ventilationen i ytterväggen är viktigast.
En bivack med lång ingång, lutande eller ej, eller med ej igenbyggd ingång ser jag som konstruktionsmissar. Tro inte jag inte provat dem. Jag gjorde dem alla i början av mina fjällturer för mer än 20-25 år sedan. En lång gång förutsätter att den lämnas utan att byggas igen för att säkerställa ventilationen eftersom väggarna blir för tjocka för att göra ventilationshål i. Gör aldrig ventilationshål i taket, framför allt inte om snön är blöt. Garanterad vattenläcka.
Taket bör vara minst 1 m tjockt helst betydligt mer.
Bygg bivacken någon meter upp i en snödriva så faller den utskrapade snön själv ner och blockerar inte ditt arbete.
Om du arbetar i lugn takt behöver du inte bli genomblöt av svett. Svettig blir du dock. Ta av alla kläder du inte behöver då du arbetar. Jag brukar använda en extra stor regnjacka utan att dra igen blixtlåset som skydd mot nedfallande snö för att undvika blöta genom töande snö. Viktigast är dock arbeta lugnt. Gräv inte mer än du behöver.
En snöbivack för 2 liggandes personer tar ca 2 timmar att bygga. Försök inte att slå rekord så slipper du svettas onödigt mycket.
Se till att ha bra sovsäck för ca –20 eller kallare, bra liggunderlag, själv använder jag renhud och en tunn presenning under för undvika väta.
MVH Rolf
Re: Igloo
Obs, detta är inte kritik av Rolf, utan bara lite kompletteringar.
Deta stämmer i en liten driva. Om drivan är stor ska man bygga högt upp, långt ner är snön packad av sin egen tyngd och väldigt hård att gräva i. Ett 3 meter tjockt tak må vara trevligt, men att hacka fram en sån grotta är onödigt jobbigt.
Obs, detta är inte kritik av Rolf, utan bara lite kompletteringar.
Jotack, nog snöar det igen. Ca 5 timmar för att täcka en ingång med ståhöjd vid kraftig blåst (~30m/s) och mycket drev, det har jag testat Ventilationshålen blåste igen på ca 20 minuter, så det fick duga med öppen ingång. Ligger den lågt nog så funkar luftslussen bra, dessutom slipper man pissa inne.gerhard53; sa:Man kan lämna en smal springa för ventilation under det nedre snöblocket vid ingången. Lägg små snöblock under så den lyfts upp. Men är det snödrev driver detta igen. Så ventilationen i ytterväggen är viktigast.
Bygg bivacken någon meter upp i en snödriva så faller den utskrapade snön själv ner och blockerar inte ditt arbete.
Deta stämmer i en liten driva. Om drivan är stor ska man bygga högt upp, långt ner är snön packad av sin egen tyngd och väldigt hård att gräva i. Ett 3 meter tjockt tak må vara trevligt, men att hacka fram en sån grotta är onödigt jobbigt.
Bivack
Tycker att 1 meter tjock tak är alldeles för tjockt. Som sagt är snön som ligger djupare svårare att gräva i. Jag har byggt bivack med 3 decimeter tjock tag och det har gått utmärkt. 3 decimeter är dock minimum, då det annars finns risk för att taket rasar in samt isolationsförmågan försämras avsevärt under 3 decimeter.
Det verkar som många är rädda för att kvävas i bivacken och att ventilationshål är till för att hindra detta. Det finns inte någon risk att kvävas i en bivack, särskillt det 3-4 första nätterna innan taket och sidorna "isar igen". Det finns syre även i snön, men när snön blir is släpper den inte igenom något syre.
Enligt svensk vintersoldat är ventilationshålens uppgift snarare att se till så att temperaturen inte blir för hög och det då börjar droppa ner från taket.
gerhard53; sa:En snöbivack för normalbruk bör ha ca 80-110 cm tjock yttervägg. Tillräcklig kraftig för att bära samt tillräcklig tunn för att kunna göra ventilationshål i. Vid häftigt snödrev kan ytterväggen växa med över 1 m i tjocklek under en natt. Se till att ha god ventilation hela natten,
Taket bör vara minst 1 m tjockt helst betydligt mer.
MVH Rolf
Tycker att 1 meter tjock tak är alldeles för tjockt. Som sagt är snön som ligger djupare svårare att gräva i. Jag har byggt bivack med 3 decimeter tjock tag och det har gått utmärkt. 3 decimeter är dock minimum, då det annars finns risk för att taket rasar in samt isolationsförmågan försämras avsevärt under 3 decimeter.
Det verkar som många är rädda för att kvävas i bivacken och att ventilationshål är till för att hindra detta. Det finns inte någon risk att kvävas i en bivack, särskillt det 3-4 första nätterna innan taket och sidorna "isar igen". Det finns syre även i snön, men när snön blir is släpper den inte igenom något syre.
Enligt svensk vintersoldat är ventilationshålens uppgift snarare att se till så att temperaturen inte blir för hög och det då börjar droppa ner från taket.
snöbivack och igloo
Hej Jonken. Snöbivack är enklare av den anledningen att det är lättare att hitta lämplig plats för dem. Inkluderar man tiden det tar att leta rätt på igloo-snö så förstår du vad jag menar. Midvintern och långt in i mars är ingen lätt tid att hitta lämplig igloo-snö i våra svenska fjäll. Åtminstone inte i Norrbottensfjällen där jag håller till. Inte heller i vissa delar av fjällområdets högre delar, t ex pass under någon del av året. Visst kan man ha tur att hitta lämplig igloosnö även under fel förhållanden, men jag förlitar mig inte på turen.
Så vi ska inte intala någon att igloo är lätt att bygga JÄMT i våra vinterfjäll. Det är skäl nog att börja med snöbivack i olika former.
Av säkerhetsskäl bör även tält alltid medföras.
Hej Carlarmfelt. Som jag skrivit förut så får man naturligtvis bygga hur man vill och man ska göra det man själv tror på. Angående kvävningsrisken i snöbivack så är den minimal därav skrev jag att stearinljus inte är nödvändigt för "att veta om syrehalten är tillräckligt god". Ett trick som dock användes tidigare.
Ventilationshålets öppethållande är lika viktigt även om dess funktion är att hålla inne-temperaturen på låg nivå. Men det beror ju även på "utomhustemperaturen" vilka temperaturer man får. Snöstormar på vårvintern, sena april och maj är ofta väldigt varma temperaturmässigt om man jämför med t ex januari/februari. Så omständigheterna varierar mycket. Blöt vårsnö är tätare än under januari/februari och början av mars.
Vidare är ventilationshålet en lämplig "kanal" att hålla utkik på vädret och snödrevet.
Att läsa "svensk vintersoldat" är bra. Jag gjorde bl a lumpen som värnpliktigt underbefäl på Arméns jägarskola i Kiruna 1973/74 så jag har stort förtoende för det militära vetandet. Tyvärr följer deras egna anställda inte alltid de egna råden. Det beror i första hand på bristande praktisk användning. Med det vill jag ha sagt att teoretiskt vetande är bra men utan praktiska försök och färdigheter är de nära noll värda.
Så ut och pröva i alla väder och alla årstider. De självsäkra svaren avtar med tiden.
MVH
Rolf
Hej Jonken. Snöbivack är enklare av den anledningen att det är lättare att hitta lämplig plats för dem. Inkluderar man tiden det tar att leta rätt på igloo-snö så förstår du vad jag menar. Midvintern och långt in i mars är ingen lätt tid att hitta lämplig igloo-snö i våra svenska fjäll. Åtminstone inte i Norrbottensfjällen där jag håller till. Inte heller i vissa delar av fjällområdets högre delar, t ex pass under någon del av året. Visst kan man ha tur att hitta lämplig igloosnö även under fel förhållanden, men jag förlitar mig inte på turen.
Så vi ska inte intala någon att igloo är lätt att bygga JÄMT i våra vinterfjäll. Det är skäl nog att börja med snöbivack i olika former.
Av säkerhetsskäl bör även tält alltid medföras.
Hej Carlarmfelt. Som jag skrivit förut så får man naturligtvis bygga hur man vill och man ska göra det man själv tror på. Angående kvävningsrisken i snöbivack så är den minimal därav skrev jag att stearinljus inte är nödvändigt för "att veta om syrehalten är tillräckligt god". Ett trick som dock användes tidigare.
Ventilationshålets öppethållande är lika viktigt även om dess funktion är att hålla inne-temperaturen på låg nivå. Men det beror ju även på "utomhustemperaturen" vilka temperaturer man får. Snöstormar på vårvintern, sena april och maj är ofta väldigt varma temperaturmässigt om man jämför med t ex januari/februari. Så omständigheterna varierar mycket. Blöt vårsnö är tätare än under januari/februari och början av mars.
Vidare är ventilationshålet en lämplig "kanal" att hålla utkik på vädret och snödrevet.
Att läsa "svensk vintersoldat" är bra. Jag gjorde bl a lumpen som värnpliktigt underbefäl på Arméns jägarskola i Kiruna 1973/74 så jag har stort förtoende för det militära vetandet. Tyvärr följer deras egna anställda inte alltid de egna råden. Det beror i första hand på bristande praktisk användning. Med det vill jag ha sagt att teoretiskt vetande är bra men utan praktiska försök och färdigheter är de nära noll värda.
Så ut och pröva i alla väder och alla årstider. De självsäkra svaren avtar med tiden.
MVH
Rolf
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Den perfekta snösmältningsanordningen | Överlevnad | 1 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg