• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Den ofarliga vargen?

De är inte många ens lokalt, om man jämför med andra länder.

De är många nu jämfört med hur få de var förut, det är den största skillnaden.

Och det är alltid lika fascinerande att det skrivs så mycket om den barnätande vargen, men nästan ingenting om björn och järv (som tar mer tamdjur än vargen). Jag tror jag läste att nån forskare kallade det för Rödluvan-syndromet.

Vart har du läst din statistik på det.....Hans och Greta ?

Lodjuret står för flest angrepp, men Vargen skadar fler då den oftast till skillnad mot Lo inte stannar vid att riva en individ.

" Oftast är det vargen och lodjur som står för flest angripna djur per år "
"Lodjur står ofta för fler angrepptillfällen än varg men de tar istället vanligtvis färre djur per tillfälle jämfört med varg"
" År 2019 angreps 204 djur av varg, 100 av lodjur och 8 av björn. "

"Angrepp leder till lidande och stress för överlevande djur och det kan påverka dem långt efter att angreppet är över. Till exempel kan de kasta sina foster eller bli sjuka, och mjölkkvaliteten kan bli sämre. Sådana skador kallar man för indirekta, eller sekundära"

Betänk sedan att det finns mycket mera Björn och även mera Lo än det finns Varg så ser du vem som ställer till mest skada även per capita.


Diagramet redovisar antal angrepp, inte antal angripna tamdjur.

Hur stort är problemet? (de5stora.com)

bbb.PNG
 
Senast ändrad:
I en annan tråd, om huruvida varg är ett problem för rennäringen eller inte, så har jag postat länkar till flera rapporter.

Tittar man på Renangrepp så ligger ju Vargen relativt lågt, men det beror inte på att Vargen inte vill ta Ren, det beror på att det finns så få Vargar i Renbetesland.

Skulle det bli mycket Varg i renbetesland skulle angreppen öka väldigt mycket, men det har vi ju redan pratat om.
 
Ja, men fortfarande, diskussionerna om vilka rovdjur man vill utrota står inte i proportion till skadan de gör.

Jag ser inga insändare i tidningarna om att jägare vill få skjuta mer björn, man ser inte ens insändare om att jägare vill få skjuta med vildsvin (trots att det är fler jakthundar som dödas av vildsvin än av varg). När det gäller vildsvin är det snarare folk med trädgård som tigger och ber om att jägarna ska jaga mer.
 
Ja, men fortfarande, diskussionerna om vilka rovdjur man vill utrota står inte i proportion till skadan de gör.

Jag ser inga insändare i tidningarna om att jägare vill få skjuta mer björn, man ser inte ens insändare om att jägare vill få skjuta med vildsvin (trots att det är fler jakthundar som dödas av vildsvin än av varg). När det gäller vildsvin är det snarare folk med trädgård som tigger och ber om att jägarna ska jaga mer.
Runt 2010 +- några år så hade vi väldigt höga tilldelningar på björn. Vi hade närmare 80-90 björnar i tilldelning. Numera bedriver LST BD:s tjänstemän skyddsjakt på ca 40-60 björnar varje år och speciellt då i anslutning till renskötselområden och detta innebär att vi jägare får bara en bråkdel av tilldelningen numera. Förra året var det 20 björnar för hela Norrbotten. Det är inte mycket för ett så stort län som Norrbotten men om man summerar dom som skjuts under skyddsjakt så blir det en helt annan summa. Jag tror att det sköts 56 björnar förra året under skyddsjakten bara.
Här har du lite att läsa. Det sköts 111 björnar i Norr- o Västerbotten förra året.
 
Ja, men fortfarande, diskussionerna om vilka rovdjur man vill utrota står inte i proportion till skadan de gör.

Jag ser inga insändare i tidningarna om att jägare vill få skjuta mer björn, man ser inte ens insändare om att jägare vill få skjuta med vildsvin (trots att det är fler jakthundar som dödas av vildsvin än av varg). När det gäller vildsvin är det snarare folk med trädgård som tigger och ber om att jägarna ska jaga mer.

Du måste lära dig skilja på att utrota och viltförvalta, bara för att man vill förvalta en art behöver det inte betyda att man vill genomdriva en total utrotning.

Jägare vill väl jaga precis så mycket Björn som nivån på stammen kräver och bär och man får tilldelat, förstår inte problemet.

När dt gäller Vildsvin så är inte problemet att man inte vill jaga dom, problemet är att dom är nattaktiva och dom allra flesta jägare har ett dag eller skiftjobb att sköta, det går inte att sitta uppe varje natt i veckan och vaka vid spannmålfälten eller i vakkojan om man har ett normalt jobb hur gärna man än vill.

Om man skjuter ett Vildsvin så ska det ju tas om hand efteråt mitt i natten.

Visst går dom att jaga med drevjakt mitt på dagen som komplement, men vakjakten måste till.
 
Senast ändrad: