"mer eller mindre förstörd...ofta mer än mindre" stämmer dåligt med de förstahandsuppgifter jag har från de många värmländska älgjägare jag personligen känner. De är inte glada, men att deras älgjakt skulle vara förstörd känner jag inte igen. Dessutom jagar samtliga jag känner med löshund. Men, men... du har antagligen andra kontakter bland älgjagande värmlänningar än jag har... Du kan kanske rent av nämna inom vilka ÄSO älgjakten har blivit förstörd?
Att vargen inte är jämnt spridd är såklart sant, men när det gäller bidrag till rovdjursstängsel betraktas hela länet, möjligen med Hammarö kommun som undantag, som vargområde.
Vad är det man brukar säga...egna upplevelser är verkligare än andras teorier ?
Jag jagar i Västmanland, Sveriges per kvadratkilometer Vargtätaste län (var för något år sedan i alla fall) och har tagit referenserna från vad jag och mina jaktkamrater upplevt när det gäller hur Varg påverkar jakt.
Men inte heller här är dom jämt spridda, trots att det är ett relativt litet län.
Mina jaktkamrater några mil i sydväst har knappast påverkats alls, medan vi som tidigare haft marken i ett revir påverkats ganska mycket.
Både vad det gäller tilldelning på Älg och möjligheten med att jaga med löshund, är det inte spårsnö så är det få som vågar släppa någon hund här.
Då är det folkdrev som gäller om det ska bli någon Älgjakt alls, inte helt lätt för många jägare som både börjat komma upp till åren och inte alltid har fysik och hälsan i toppskick då det är en ganska fysiskt krävande uppgift som man bör ha både god kondition och hälsa för att klara, så nog kan man säga att många som har fått ett Vargrevir på halsen har fått Älgjakten förstörd.
Det går fortfarande att jaga Älg, men inte lika mycket, inte lika bra och inte för alla.
Efter som Vargar är Vargar både i Värmland och Västmanland kan man nog räkna med att det fungerar på ungefär likande sätt där med.
Så igen, det beror helt på avståndet till Vargarna...som av en ren händelse så gäller även den kopplingen hur positiva människor är till varg.
Storstadsborna som i snitt har dom längs i från sig och minst påverkan av dom är positivast och vise versa.
En motfråga:
Om nu inte jakten påverkats negativt, varför är då jägarna emot att ha mycket Varg i Värmland ?