• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Den ofarliga vargen?

När det gäller klimatet så vet vi vad som kommer att hända, eftersom det redan börjat hända.

När det gäller vargen så undrar jag vad som skulle kunna hända i Sverige som inte händer i andra länder som har mycket större vargpopulation?

Visst, vi vet att vargen äter mormödrar och t.o.m. klär ut sig till dem.

Nu har det nästan hänt! Helt orädd gick vargen mor mamman o barnet på ladegårdsbacken och mest intresserad av barnet.

Jag ska logga in o kopiera texten åt dig så får du läsa alltihopa. Jag skickar det som ett meddelande åt dig.
 
Jag tror nog att vi alla förstår hur en jägare kan drabbas om det dyker upp varg på hans jaktområde. Då försvinner i stort sett alla älgar och en hobby som verkligen ger en naturupplevelse och samvaro med jaktkamrater måste i stort sett upphöra -tills vidare. Jag känner med er men jag anser inte att ni kan kräva att vargen skall utrotas för det.

Det verkar nu som om man i stället försöker bygga upp en osaklig skräck för vargen som hot mot människan för att på så sätt skapa en opinion som stödjer utrotandet. Det kommer inte att lyckas eftersom det inte finns något hot från vargar mot människor. Orsaken till att vargen överlevt som art så länge är ju att den är oerhört skygg och undviker människor.

Tyvärr så kommer nog problemen med förstörda jaktmarker att bestå inom överskådlig tid.

Exemplet med vargen på gårdsplanen bör vi nog veta mer om. Det faktum att man ser en varg nära betyder ju inte att den utgör ett hot.
 
Hur menar du att jag inte visar hänsyn? Varför ska jakt med löshund behöva vara ett måste?

Ungefär jämförbart med att resonera "varför ska man få cykla i naturen, det finns ju asfalt dom kan hålla sig på" eller "varför få bygga fjällstationer, ni får väl sova i tält"

Inte hänsynsfullt alls med andra ord.

För många löshundsjägare så skulle nog att lägga ner hundjakten och i stället sitta som passkytt vara som att gå från Fjällvandring till att tälta hemma på tomten som jämförelse.
 
Senast ändrad:
Javisst jagas det men man måste väl ändå medge att vargrevir på jaktmarken påverkar närvaron av älg väldigt mycket? Älgen lär ju inte stanna kvar där den vet/upptäcker att det finns varg. (I alla fall stannar den inte kvar i det vargrevir som jag bor i.)

En jägare kan ju inte bara byta jaktmark under förevändning att det är varg på hens ordinarie jaktmarker. Jag gissar att de flesta jägare inte har det så väl förspänt.
 
Vådaskjutandet har iofs minskat lite senaste åren, men det är bara att kolla t.ex. Agrias statistik.

I län det finns Varg är statistiken för Vargdödade eller Vargskadade hundar mycket högre än för skottskador enligt Agria, men om du syftar på län som det inte finns några Vargar så är Vargskador såklart mycket ovanliga av naturliga skäl.

Sen finns det ju naturligtvis mycket fler bössor än Vargar i Sverige, så en Vargen är statistiskt ett mycket större hot.
 
Exemplet med vargen på gårdsplanen bör vi nog veta mer om. Det faktum att man ser en varg nära betyder ju inte att den utgör ett hot.

Troligen en ungvarg som snokade runt efter något att äta, förmodligen en rejält chockartad upplevelse för mamman och barnen...säkert bra stresspåslag på mannen med.

Undrar hur Varproblemsförnekarna här i tråden hade reagerat i liknande situation när familjen blir hysterisk och skräckslagen.......lungt satt sig ner och läst högt ur statistikrapporter eller med oro ? :cool:

Oron för ett kraftfullt rovdjur som Vargen är reell och närvarande för många människor som har den inpå sig, oavsett vad statistiska underlag säger om risken att dödas eller skadas.

Men vi får se vad det kommer ut ur detta.
 
Senast ändrad:
Javisst jagas det men man måste väl ändå medge att vargrevir på jaktmarken påverkar närvaron av älg väldigt mycket? Älgen lär ju inte stanna kvar där den vet/upptäcker att det finns varg. (I alla fall stannar den inte kvar i det vargrevir som jag bor i.)

En jägare kan ju inte bara byta jaktmark under förevändning att det är varg på hens ordinarie jaktmarker. Jag gissar att de flesta jägare inte har det så väl förspänt.

Jag vände mig i första hand mot dina formuleringar "i stort sett alla älgar" och "i stort sett upphöra -tills vidare" som jag menar är kraftigt överdrivna. Hur mycket älgjakten har påverkats i Värmland under de decennier vargen varit etablerad vet jag inte. Avskjutningen har säkerligen gått ner, men det har den gjort i många delar av Sverige från de enormt täta älgstammar vi hade i bland annat Värmland vid den tid vargen etablerades. Det skjuts om jag tolkar statistiken rätt numera
chart.jpeg
ca 4000 älgar årligen i Värmland, och det har minskat från runt 7000 åren 2006-2011. Jag gjorde en jämförelse med utvecklingen i Västernorrlands län, tog ett relativt vargfritt län, och där har avskjutningen under samma period minskat från ca 8000 till ca 4000. Varför vet jag dock inte.

För övrigt jagas det såvitt jag vet med löshund även i Värmland.
 
Jag vände mig i första hand mot dina formuleringar "i stort sett alla älgar" och "i stort sett upphöra -tills vidare" som jag menar är kraftigt överdrivna.

.........För övrigt jagas det såvitt jag vet med löshund även i Värmland.

Vargen är inte jämt spridd per kvadratmeter i Värmland och Värmland är ett hyffsat stort län, dom som har oturen att få ett eller flera Vargrevir i anslutning till sin mark har fått sin Älgjakt mer eller mindre förstörd...ofta mer än mindre.

Dom som har sin mark på behörigt avstånd från närmsta revir berörs så klart mindre.

Löshundsjakt förekommer, riskerna och möjligheterna styrs av ovan förklaring.



Lite lustigt att du som flugfiskare inte har större förståelse för dina jaktbröders problem med Varg, Vargen är rent hypotetiskt ungefär för jägare vad en total utbyggnad av samtliga orörda strömdrag skulle vara för sportfiskare.

Eller vara hårdnackat för att sprida Gädda i vattendragen med naturlig ädelfisk för den delen, vad skulle ni tycka om vi jägare började strida för det och ett C&R förbud ?
(Nu är jag personligen även flugfiskare, så det finns inte på kartan för min del)
 
Senast ändrad:
Vargen är inte jämt spridd per kvadratmeter i Värmland och Värmland är ett hyffsat stort län, dom som har oturen att få ett eller flera Vargrevir i anslutning till sin mark har fått sin Älgjakt mer eller mindre förstörd...ofta mer än mindre.

Dom som har sin mark på behörigt avstånd från närmsta revir berörs så klart mindre.

Löshundsjakt förekommer, riskerna och möjligheterna styrs av ovan förklaring.

"mer eller mindre förstörd...ofta mer än mindre" stämmer dåligt med de förstahandsuppgifter jag har från de många värmländska älgjägare jag personligen känner. De är inte glada, men att deras älgjakt skulle vara förstörd känner jag inte igen. Dessutom jagar samtliga jag känner med löshund. Men, men... du har antagligen andra kontakter bland älgjagande värmlänningar än jag har... Du kan kanske rent av nämna inom vilka ÄSO älgjakten har blivit förstörd?

Att vargen inte är jämnt spridd är såklart sant, men när det gäller bidrag till rovdjursstängsel betraktas hela länet, möjligen med Hammarö kommun som undantag, som vargområde.
 
"mer eller mindre förstörd...ofta mer än mindre" stämmer dåligt med de förstahandsuppgifter jag har från de många värmländska älgjägare jag personligen känner. De är inte glada, men att deras älgjakt skulle vara förstörd känner jag inte igen. Dessutom jagar samtliga jag känner med löshund. Men, men... du har antagligen andra kontakter bland älgjagande värmlänningar än jag har... Du kan kanske rent av nämna inom vilka ÄSO älgjakten har blivit förstörd?

Att vargen inte är jämnt spridd är såklart sant, men när det gäller bidrag till rovdjursstängsel betraktas hela länet, möjligen med Hammarö kommun som undantag, som vargområde.

Vad är det man brukar säga...egna upplevelser är verkligare än andras teorier ?

Jag jagar i Västmanland, Sveriges per kvadratkilometer Vargtätaste län (var för något år sedan i alla fall) och har tagit referenserna från vad jag och mina jaktkamrater upplevt när det gäller hur Varg påverkar jakt.
Men inte heller här är dom jämt spridda, trots att det är ett relativt litet län.
Mina jaktkamrater några mil i sydväst har knappast påverkats alls, medan vi som tidigare haft marken i ett revir påverkats ganska mycket.
Både vad det gäller tilldelning på Älg och möjligheten med att jaga med löshund, är det inte spårsnö så är det få som vågar släppa någon hund här.
Då är det folkdrev som gäller om det ska bli någon Älgjakt alls, inte helt lätt för många jägare som både börjat komma upp till åren och inte alltid har fysik och hälsan i toppskick då det är en ganska fysiskt krävande uppgift som man bör ha både god kondition och hälsa för att klara, så nog kan man säga att många som har fått ett Vargrevir på halsen har fått Älgjakten förstörd.
Det går fortfarande att jaga Älg, men inte lika mycket, inte lika bra och inte för alla.
Efter som Vargar är Vargar både i Värmland och Västmanland kan man nog räkna med att det fungerar på ungefär likande sätt där med.

Så igen, det beror helt på avståndet till Vargarna...som av en ren händelse så gäller även den kopplingen hur positiva människor är till varg.
Storstadsborna som i snitt har dom längs i från sig och minst påverkan av dom är positivast och vise versa.


En motfråga:
Om nu inte jakten påverkats negativt, varför är då jägarna emot att ha mycket Varg i Värmland ?
 
Senast ändrad:
En motfråga:
Om nu inte jakten påverkats negativt, varför är då jägarna emot att ha mycket Varg i Värmland ?

Var har jag påstått att inte jakten påverkats negativt? Det var du som påstod att jakten var "mer eller mindre förstörd...ofta mer än mindre" , vilket alltså inte stämmer med de uppgifter jag har från mina älgjagande vänner i vargrevir.

Jag ser nu att du lagt till en fråga till mig tidigare i tråden, och det är möjligt att jag varit otydlig eftersom du tydligen fått för dig att jag inte har förståelse för att vargförekomst skapar problem. Det förstår jag mycket väl, men återigen får jag hänvisa till mina älgjagande vänner inom vargrevir. De fortsätter trots allt att jaga, så att älgjakten skulle vara förstörd har jag svårt att se.

Förresten... du som vet hur det egentligen är ... har du någon förklaring till varför avskjutningen minskat så mycket i t ex Västernorrlands län?