Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan

Taiga

-Patric-; sa:
Tydligen så gör även Taiga en tuff militärjacka med membran som skall vara flamsäker, dock inte till civilt bruk..
Får väl göra ett sporadiskt inhopp...
FJS02 (som det benämns i FM) är inte mer flamsäkert än Taigas vanliga plagg (dvs de inte flamsäkrade), enligt Taiga själva.
Jackan som FJS-jackan bygger på heter Forest och den är minst likvärdig avseende form och funktion som den militära och eftersom den inte är möstertryckt så upplevs den som lite mindre "prasslig".

GTX-implementeringen som är en Z-liner, vilket jag var tveksam till, fungerar utmärkt och i allt (förutom avsaknaden av napoleonfickor) är jag mer nöjd med FJS-stället än med mitt Norrøna Recon, som är 3-4000 kr dyrare.
Forest är väl i egentlig bemärkelse inget skalplagg, utan lite mer "jacka".

Benfickorna på Forest-byxorna kommer, om det inte redan är gjort, att ändras till samma model som på FJS02. Konstruktionen på hängslorna är jäkligt bra.

Det mesta som går att läsa här är även i stort gällande för Forest.

Lycka till Patric!

20254_big.jpg
20255_big.jpg

tackar Ulf för ett uttömmande svar angående Taiga jackan.. skall nog ta mig en tur till Varberg i mellandagarna.. (Vill varken se ut som en brittisk commando soldat eller ge pengar till val-mördare)

Jag vill inte förstöra glädjen -patric-, men Forestjackans tyg är polyester microfiber. Den är inte bara icke-flamskyddad, utan microfiber tål inte mycket glödsprätt alls jämfört med många andra tyger. Norröna varnade tidigare i sin katalog för att deras jaktvariant Vassfaret i microfiber inte tål glödsprätt.

Raskesven

Raskesven; sa:
Jag vill inte förstöra glädjen -patric-, men Forestjackans tyg är polyester microfiber. Den är inte bara icke-flamskyddad, utan microfiber tål inte mycket glödsprätt alls jämfört med många andra tyger. Norröna varnade tidigare i sin katalog för att deras jaktvariant Vassfaret i microfiber inte tål glödsprätt.

Raskesven

mmm.. såg det, tydligen så är den militära varianten bättre skyddad..

Varför inte kombinera med en fjällräven G1000 jacka och en ordentlig regnjacka eller liner. Då har du något som tål en massa stryk och eldgnistor å skit. Ska du ut på mysiga fjällvandringar och liknande kanske det är bättre med en gore-tex jacka eller liknande.

Sen finns det massor av billiga alternativ på ställen som ITAB, det handlar väl mestom hur mycket pengar man vill punga ut med.

ROBOCOP!

Sådär ja ...nu börjar vi komma någon vart. Även om jag föredrar att kalla den Miami Vicekavaj. YES!!!
[Ändrat av sandwichman 2004-12-31 kl 00:44]

Ultimat skal finns nog inte i sinnevärlden ännu men...

Microfibrer inte bara kolar, de brinner och smälter utmärkt!
Med stickit underplagg gick det dock bra, denhärgången... Försöket rekommenderas inte!
Taigas M90 G-tex jacka lär enligt mina källor klara större gnistor och bara smälta lokalt (Bromklordier?)(Sic). Priset för anställda väl över 3 lappar!
Gammaldags ull både i vadmals och kammad form, loden, klarar gnistor och är den tillräckligt fet, så även regn. Dessutom så värmer den även våt.
Robocopkavajen verkar vara vindtätare och därmed mindre "andande", men vinner väl mot ryggsäcksremmar och höftbälten som därmed får medföras i reserv.... Vad väger den?
Vad man väljer i en överlevnadssituation är nog det man har på sig vid tillfället.... Så ha mycket mellan öronen! (En bekannt jag hade hade gått från Polen till Elbe i gott tempo (Snabbare än R armén) med barn, yxa, kaffekanna, ljus och tändstickor. Ingen G-tex där!)
Samtliga G-tex jackor jag prövat hitintills, (och det är många) är för täta för min rygg utom Cyckelvindjackan och den är bara duggtät! Jag underkänner nuvarande G-tex! Med ventiler och utan.
Skalidéen är utmärkt, men ännu ej i praktiken för alla! Våga vägra vara försökskanin för drygt 3 000:-!

Go fortsättning och Go Tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2005-01-03 kl 08:22]

päron och russin?

Angående Taiga FJS02 och Forest så är det enl. Taiga exakt samma jacka med två olika färger, jag var hos Taiga i Torsdags och pratade med dom... Så dom brinner enl. Taiga prexis lika bra!! (men vad vet dom) Taiga Forest kostar 2800:- vilket e ett jävla bra pris om man jämför med Asterixx och Norrhöna.

Re: päron och russin?

-Patric-; sa:
Angående Taiga FJS02 och Forest så är det enl. Taiga exakt samma jacka med två olika färger, jag var hos Taiga i Torsdags och pratade med dom... Så dom brinner enl. Taiga prexis lika bra!! (men vad vet dom)
Känns som om någon sagt det tidigare... ;)

Köpte du något annat?

Ringdansen fortsätter...

Putte, eftersom du har så fasligt svårt att bestämma dig för hur du vill ha din superduper-extra-allt-överlevnadsjacka, föreslår jag en titta på följande nederländska unikum: The Galjoen Fire Resistant Constant Wear Survival Suit!

5primeur2_htm_m26654f5.jpg

http://www.galjoen.nl/survivalsuit/fire-resistant-survival-suit.htm

Här får du skydd mot allt du kan tänkas stöta på ute i den verkliga världen: Stötskyd mot kokosnötter och istappar från hustak (hjälm), torrdräkt och uppblåsbar flytväst för riktig våta dagar, eldskydd mot napalmkastande grannar etc etc. Bara att ge sig ut i den riktiga världen utan minsta gnutta av oro! Att folk på gatan stirrar häpet när du i allskönsro vandrar förbi kan du nöjt svälja i visshet om din säkra framfart!

För en trygg tillvaro var beredd på allt!

/ G

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg