Den eviga frågan.. rätt GPS..

Tjena på er, första inlägget, så var förstående ;)

Jag har scannat informations banken här och kan inte hitta "min" GPS..
Jag vill ha en som kan allt är bäst är liten med stor skärm.. lite av moment 22..

Summa sumarum..
## så vill jag ha en som fungerar bra i bil =bra bilnavigering, jag har testat TomTom för några år sedan o gillade det operativet.. (tillräckligt stor skärm??)
## Jag vill att den skall vara i handjagar format, så den fungerar i fält o på vandring.
## jag vill att det ska gå att få in externa kartor som "gröna-röda-ekonomiska-kartan" (kartexkartor)eller scannade kartor
##höjdmätning ingen nackdel.

Det vore bra om den hade lösa minneskort så man kan lägga de kartorna man vill ha, och byta kort när användningen ändras..

produkter som jag kikat på är..
Garmin GPSmap 60CSx
Men vet inte om den är så klippsk i bilen.. och jag vet inte om inladdning av externt kartmaterial funkar smidigt..

Men rent layoutmässigt ligger den bäst.. dock har jag aldrig hållit i den, så åsikter emottages varmt!
går det ladda in kartor?? Bilfunktionen, hur är den?

Garmin Quest
Men då vet jag inte hur den arbetar i rerräng.. och jag vet inte om inladdning av externt kartmaterial funkar smidigt..

Magellan eXplorist XL
Saknar höjd, vet klipskheten i bil.och jag vet inte om inladdning av externt kartmaterial funkar smidigt..

Vilka har jag missat??
Det vore coolt om den även hade Bluetooth så den kunde länkas till lappen eller mobilen.. men det är nog att hoppas på för mycket..

Mycke vill ha mer.. Hoppas att jag får lite guidening!

MVH
Daniel

Sinegraf; sa:
## jag vill att det ska gå att få in externa kartor som "gröna-röda-ekonomiska-kartan" (kartexkartor)eller scannade kartor
Om det här är ett viktigt krav så är det en PDA med lämplig programvara som gäller. Ingen av de GPS-er du räknar upp klarar detta.

klarar ingen att ta inskannat heller??
Har inte utvecklingen kommit längre??

Men hur fungerar bilfunktionen i 60CSx?
Det är den som ligger varmast om hjärtat.

Var ute på långresa i europa med auroroute som guide, o det var helt oslagbart, nog för att vi har rymlig bil, men det blir "opraktiskt" med en lapp mellan framstolarna.. men det är helt otroligt vilka skogsvägar vi råkade komma på i Normandie.. och liknande vill jag kunna uppnå med GPS'en, det är klart att man får hämta lokala kartor men det är ju bra om det finns kartunderlag.. Autorute är ju totalt obrukbart utanför vägnätet

Sinegraf; sa:
klarar ingen att ta inskannat heller??
Har inte utvecklingen kommit längre??
Inskannat material = rasterdata = större datamängder = sämre prestanda.

Marknadens ledande GPS-leverantörer har valt att hålla sig till kartor i vektorformat, som förutom att de tar mindre minnesutrymme också kan göras 'smartare' med stöd för ruttberäkningar, mm.

Men en PDA med inbyggd GPS utrustad med t.ex. TomTom och ytterligare något program som klarar rasterkartor (Ozi, Fugawi, m.fl.) har man en hyfsad kompromiss som klarar av det du vill. Om du vill ha en som klarar oväder finns såna också, men litet dyrare.

tobbedj; sa:
Inskannat material = rasterdata = större datamängder = sämre prestanda.
trodde fortfarande att de skulle "gå" även om det blev stort o otympligt.. Men okej då.. sk#t i externt material då..

Friluftskartan PRO till 60CSx är ju riktigt trevlig, o helt klart skulle uppfylla "offroad" kraven, men hur är den onroad? alltså som bil GPS? Från autorote så är jag van vid fågelvy på kartan och inga problem med det, det jag önskar som ex. kartex inte klarar, är det att kartan bör rotera med färdriktningen under färd?

Det vore bra om den "pep" vid sväng? (inställningsbart så klart..)

och 60CSx kunde man ha extern antenn? Vår bil är i aluminium så det skärmar rätt bra, framför allt i en storstad..

Re: Kollat på denna??

Blekingepaddlare; sa:
Magellan Roadmate
Klarar ju både topokartor och vägkartor -

Jag har sneglat på den.. men jag tror inte ens att den skulle hålla i bilen ;)

På väg skulle den ju vara klockren och även på stadspromenaden en sommardag, men jag vet inte om den skulle gilla lera och fukt.. Men automatiskt höjning av volymen då hastigheten överstiger 70km/h! DET var en toppen funktion till Deffen :)
Jag gillar knappar och pilla på en pekskärm med lovikavantar tror jag inte på.. och 8tim batteri med lägsta ljusstyrkan är lite snålt, framför allt om man inte har 220 el 12v med sig i skogen..

Det var inte meningen o såga den ;) kanske kunde nöjt mig med att säga "mnja.."

Skillnaden mellan 60CSx och 75CSx??
Är det "bara" design och att 75an flyter och levereras med 128mb i ställer för 65mb?
60'an ser ut att tåla högre fallhöjd, och ser ut att ligga bättre i handen. Men är de lika "elektriskt"??

Sinegraf; sa:
Tjena på er, första inlägget, så var förstående ;)

Jag har scannat informations banken här och kan inte hitta "min" GPS..
Jag vill ha en som kan allt är bäst är liten med stor skärm.. lite av moment 22..

Summa sumarum..
## så vill jag ha en som fungerar bra i bil =bra bilnavigering, jag har testat TomTom för några år sedan o gillade det operativet.. (tillräckligt stor skärm??)
## Jag vill att den skall vara i handjagar format, så den fungerar i fält o på vandring.
##höjdmätning ingen nackdel.

Det vore bra om den hade lösa minneskort så man kan lägga de kartorna man vill ha, och byta kort när användningen ändras..

MVH
Daniel

Med en ruggad PDA (Loox 520/560) får du i stort alla dina önskningar uppfyllda, har själv en sådan och även några bekanta äger en, vi är helnöjda
Kolla mera här http://www.soltek.se

Köp 2st GPS:er... Jag gjorde som så att jag köpte en Garmin nüvi 660 till bilen (märke är som sagt valfritt) och en Garmin 60 (den enklaste) till skogen och fjällen.

Varför en enkel GPS? Jo, för så fort du lämnar svea rikes gränser finns det inte så mycket kartmaterial att tillgå, jag är mest i norska fjällen.

Så min bil GPS låter mig hitta fram till fjällvärlden som jag ska besöka. Den andra GPSen markerar jag där jag är så jag hittar tillbaka eller tar ut kordinater på kartan (som alltid är mer ändå). Monokrom skärm och utan lull-lull ger mig lång batteritid och funktionen GPS som låter mig veta vart jag är och vart jag ska och som gör att jag kan hitta tillbaka till tältet, vadet, passet igen fungerar i alla GPS modeller. Jag valde Garmin 60 för USB funktionen annars hade jag klarat mig med en billigare utan stöd för datorkommunikation.

errbe; sa:
Med en ruggad PDA (Loox 520/560) får du i stort alla dina önskningar uppfyllda, har själv en sådan och även några bekanta äger en, vi är helnöjda
Kolla mera här http://www.soltek.se

Intressant, men nej.. Var inne på den iden för ett tag sedan, o det finns fördelar, men oxo nakdelar, det jag först och främst ogillar är det att det är inte en "ren" gps, med bara GPS'funktion. Det går ju att vända på o se det som en fördel, men efter övervägning så passar inte den typen av lösning..

EmSt; sa:
Köp 2st GPS:er... Jag gjorde som så att jag köpte en Garmin nüvi 660 till bilen (märke är som sagt valfritt) och en Garmin 60 (den enklaste) till skogen och fjällen.

road.jpg

Jag vill ju ta bilen lite längre.. ;)

Om man jämför en 60CSx och en TomTom.. hur urkass är 6o'an på att användas i bil (på väg..)
Rent teoretiskt så borde ju Garmin inte ha några problem att kunna få dem handhavandemäsigt identiska.. typ, coppy paste av "bil"gpsernas mjukvara.. Men ni som har en 60Csx -hur är den när man verkligen ska ha den som "ren" bilGPS? funkar det eller? det här med att "hitta en adress i berlin" (om man har kartan..) eller vägbygge i danmark.. är det bara glömma..

Det finns ju klara fördelar med två gpser, OM det helt enkelt inte finns något företag som kläckt den briljanta idén att göra en BRA och komplett gps.. snart lutar det kanske ändå åt en PDA.. men då jag kört med lappen i bilen med grönakartan och Mickrosoft´s autorute så ville jag ha en renodlad GPS.. gärna oöm och komplett..

Sinegraf; sa:
Om man jämför en 60CSx och en TomTom.. hur urkass är 6o'an på att användas i bil (på väg..)
Rent teoretiskt så borde ju Garmin inte ha några problem att kunna få dem handhavandemäsigt identiska.. typ, coppy paste av "bil"gpsernas mjukvara.. Men ni som har en 60Csx -hur är den när man verkligen ska ha den som "ren" bilGPS? funkar det eller? det här med att "hitta en adress i berlin" (om man har kartan..) eller vägbygge i danmark.. är det bara glömma..

Frågan ovan kvarstår, men vad är det för skillnad på Metroguide Europa v9 och City Navigator Europa v8

Metroguide verkar ha mer "sevärdheter" och mer guide inriktning.. och det i sig är ju inte nödvändigtvis negativt, men är kartan mer komplett i Citynavigatorn? och hur är Citynavigatorn på landsbygden (småvägar)`?

MS autorute tog oss på vägar som den lokala bonden använde engång per år, och det var i Normandie.. då hade jag valt "närmaste väg" och då brukar man få se lite annat än de stora vägarna ;)

Har man någon parallell mjukvara i datorn där man lätt kan lägga en rutt och föra över den till GPS'en?
Om man lägger en rutt kan man i GPS'en välja vilken karta man vill ha bakom? alltså väg/terräng?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg