Delbar paddel gick av, ny bättre skarv?

jag tycker att nästan alla har delbara paddlar, jag tycker att nästan alla rollar då och då för övnings skull eller på allvar, och jag tycker att jag nästan aldrig hör något om att paddlarna går av.
[jo, för länge sedan var det mycket rassel om vkv-paddlar i min gamla förening... ]

slutsats: det kan väl knappast vara ett jättelikt problem att ha en delbar paddel med avseende på hållfasthet/säkerhet. däremot verkar ju Robson som väl började med forspaddlar gjort en rejäl felsatsning...

[min första Robson är odelad, min andra Robson har en "orustkajak delning", jag gillar mina Robsonpaddlar - och min Epicpaddel... :) ]

ange belastning

En enkel lösning vore att tillverakaren anger hur mycket bellastning paddeln tål. Så jag som vill ha en lätt paddel kan ha det och någon som vill hantera paddeln på annat sätt kan köpa en tyngre/hållbarare paddel.

Bellastningen på en paddel när man gör en korekt utförd roll är inte större än när man paddlar frammåt. Har själv rollat och stöttat med vinge och det går hur bra som helst.

Quicklock och quiklok googlar man på Quicklock får man upp mängder med olika grejer alltfrån fiffiga kastrullock till motorcyckel väskor

quiklok.jpg

För länge sedan köpte jag denna delning det är en massiv kluns som nästan kostade lika mycket som paddeln dock är den väldigt robust. Diametern på mellanstycket är relativt stor och den är gjord i en väldigt styv plast troligtvis något fiberarmerat fast jag är inte säker.

Personligen vidhåller jag att man inte skall köpa en paddel som inte tål Eskimosväng eller självräddning. Det sista man vill fundera på när man hänger upppochner i kajaken är om paddeln är förlängd eller inte

Personligen föredrar jag hela paddlar jag har några delade fast jag använder dom inte så mycket

Hans Friedel

Det fins ju bra självräddningssystem där paddeln inte behövs. Det tycker jag är rätt bra eftersom man då har paddeln redo när man kommer på rätt köl igen+liten risk att välta igen. Ingen oro för knäckta paddlar heller.

D.

Paddeln ska hålla för räddningsmanövrer

Den enda gången min Robson Storm Quicklock skadats var när en ovan rollare tog stöd i bassängbotten och bröt av paddelbladet. För övrigt har jag aldrig haft problem trots ca 25 rollar i veckan de senaste 2 åren. Har inte heller hört någon annan som råkat ut för brott på paddelskaftet. Så det måste vara ett fel som kan reklameras.

Självklart ska paddeln klara av att användas i räddningsmanövrer som t.ex. flottörräddning, rollar, stöttningar etc. Köp inte en paddel som säljs med förbehåll som i t.ex. Add Natures exempel. Om paddeln inte klarar att rollas med oavsett läge är den felkonstruerad.

Sen vill jag göra reflexionen att en roll, rätt utförd, innebär mycket liten belastning på paddeln. När man börjar rolla använder man oftast mer styrka än teknik, dvs. man utnyttjar inte kroppsrörelsen optimalt. Paddeln ska tåla det men axlar och armar blir onödigt hårt belastade.

Reply from Kajaktiv

Hej!

För egen del har jag använt mig av samma delning under långfärdspaddlingar där paddeln har fått utstå mycket stryk; stöttningar i grov sjö och landningar i stora surfvågor och eskimåsvängar i sk skarpt läge.

Vad gäller de paddlar jag använder mig av från Robson kommer kunder framöver att kunna välja mellan den gamla quick-lock-delningen och en ny som kallas för twist-tight-delning. Har själv testat den nya delningen - den blir det definitivt under nästa tur...

Jag och James/Kajaktiv har diskuterat det här med delningar en hel del. Även denna morgon. Han försvann sedan iväg i all hast till en av mässorna men hälsar och meddelar att han vill att de som har haft problem med den äldre delningen hör av sig till honom. Han vill gärna se paddlarna för att få en bättre uppfattning. Som tack för det ser han till att ersätta delningen.

/Babs Lindman

Vid helgens eskimåsvängs-övningar i badhuset gick min paddel av. Det är en Canoesports delbar vingpaddel köpt på naturkompaniet. Jag har märkt att det sviktat ganska mycket i skarven vid belastning och vid ett krafttag under vattnet så gick skarven av. Det är en alldeles för liten radie där brottet började. Av klubbkamraterna hörde jag att ytterligare två paddlar med likadana skarvar bröts av förra helgen.

Paddeln är bara halvåret gammal så jag räknar med att få en ny eller lagad. Jag börjar dock tvivla på konstruktionen, det vore inte så bra om detta inträffat ute på havet istället för i inomhusbassängen.

Finns det bättre skarvar att köpa och montera och hur svårt är det?
Någon som har erfarenhet av att göra detta och kan rekommendera något?

Hej!

För egen del har jag använt mig av samma delning under långfärdspaddlingar där paddeln har fått utstå mycket stryk; stöttningar i grov sjö och landningar i stora surfvågor och eskimåsvängar i sk skarpt läge.

Vad gäller de paddlar jag använder mig av från Robson kommer kunder framöver att kunna välja mellan den gamla quick-lock-delningen och en ny som kallas för twist-tight-delning. Har själv testat den nya delningen - den blir det definitivt under nästa tur...

Jag och James/Kajaktiv har diskuterat det här med delningar en hel del. Även denna morgon. Han försvann sedan iväg i all hast till en av mässorna men hälsar och meddelar att han vill att de som har haft problem med den äldre delningen hör av sig till honom. Han vill gärna se paddlarna för att få en bättre uppfattning. Som tack för det ser han till att ersätta delningen.

/Babs Lindman

Det tackar jag för!
Jag hör av mig.

/Svante

problem & solution

I´d like to explain the problem and that we will be replacing or repairing any padles with problems.

Firstly,our last shipment of what we call Quicklock from our supplier in France had changed the construction and we relied on that the new model WITHOUT the aluminium tube inside the male part was strong enough. Obviously today we see we were wrong, despite that I myself used one on my expensive carbon Robson paddle surfing / rockhopping with few rolls in Orust and even over to Helsinki from Grisslehamn this year.

Its a different model from Hassex picture, these were very problematic and difficult to mount, hence we changed several years ago. Till now the French version has worked very well and both Babs and I have used them in some very tough conditions without mishap.

Its important to note Robson & Canoe sports have nothing to do with these parts, we assemble them here in Sweden.

We contacted the supplier and they agreed to replace them to the older model.

And we are happy to replace and or repair any paddle with quicklock who has the male part with no aluminium tube inside. Just contact me directly james(at)kajaktiv.se and I´ll be happy to help. (It will be me in the workshop monday fixing the returned paddle :)

Any future problems with any of our products just contact me and we will do the best we can to help. We not only stand behind our products but also use them every day, so we have a good understanding about your concerns.

We apologise for any inconvenience.

MVH

James Venimore

Det tackar jag för!
Jag hör av mig.

/Svante

Paddeln skall klara roll

En normal roll belastar inte paddeln nämnvärt. Stöter man en kolfiberpaddel hårt mot en sten kan den däremot få skador som inte syns men gör att den knäcks vid senare tillfälle.

Lite sent i gamet nu men jag har legat för ankar och gått på rehab för min rygg men here goes.
Jag tänker väldigt mycket på säkerhet även om det dämpas nu. Robson-paddeln med quicklock har aldrig gett mig några som helst problem, svängar, hårt väger, platt vatten, o-platt vatten etc., Jag har också en prijon-paddel och en som jag inte har använt så mycket, en Werner som jag köpte i USA. Köp paddlar nya, tänk på dem lika noga som flytvästar (jag numera en PFD som man drar över huvudet som en tröja), ingen ger sig ut i läckande kajak så resten borde också vara givet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
asemyr Delbar paddel Paddling allmänt 3
salgo60 Delbar paddel ?!?! Paddling allmänt 2
EricL Delbar grönlandspaddel i trä? / Kajakkspesialisten i Norge? Paddling allmänt 2
avslutat_17_06_20 Delbar grönlandspaddel Paddling allmänt 4
fredrik.jansson89_gmail.com Delbar kajak Paddling allmänt 11
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 9
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 48
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg