Delbar paddel gick av, ny bättre skarv?

Jag har en delbar Robson (Quicklock). Det står i instruktionen att den inte ska användas i t ex eskimåsvängar men jag har aldrig haft några problem. Nu är jag i o f s prylgalen, jag har tre olika paddlar. Kalla mig galen bara ;).
Om en paddel går av på mitten skulle jag kalla den en säkerhetsrisk och begära en helt ny.

Har ni sett Homer Simpson läsa en amerikansk instruktionsbok? Do not, donut, donut mmmmm.

Det finns några anledningar att de skriver t ex en paddel inte ska användas till eskimåsväng. En är att inte bli stämd och en är att slippa tvingas ersätta en trasig paddel som är använd till "fel" saker.

Vill ni ha en lätt delbar paddel så ta själv konsekvenserna av det beslutet...

...Det står i instruktionen att den inte ska användas i t ex eskimåsvängar men jag har aldrig haft några problem...

Det spelar ingen roll ett sådant uttalande görs för att slippa bli stämd, för att slingra sig ifrån att ersätta "felaktigt" hanterade paddlar - eller för att tillverkaren vet att konstruktionen är svagare än man vill medge. Med en sådan helgardering förtjänar inte Robson att tas på allvar. Även om bara en del av kunderna verkligen rollar så är det betänkligt att man måste varna för det. Om paddeln inte tål belastningen av en illa utförd roll så klarar den säkert inte att användas med flottör för en räddning heller. Eller att dra sig upp med vid en kamraträddning. Undrar om låga och höga stöd faller under felaktigt handhavade?

Många använder delbara paddlar som reservpaddlar - det är för mig självklart att en reservpaddel skall vara minst lika stark som den den skall ersätta. Förlorar man en paddel eller skadar den gör man det kanske i besvärliga förhållanden...

Köp paddlar som håller även i värre förhållanden än sol och plattvatten - och köp dem från företag som åtminstone själva tror på sina produkter.

Senast ändrad:
Quiklok-skarven är väl inte Robsons produkt eller?
Den förekommer väl på flera paddelfabrikat.?

Jag har köpt en sådan skarv löst nån gång och har den på en gammal paddel. Lite tung och om jag minns rätt så kändes den inte helt stadig.

(Robsons paddlar är naturligtvis Robsons ansvar, även om de väljer att leverera sina produkter med delar från underleverantörer.)

Vad...

är problemet egentligen? De som "uppfann" eskimåsvängen använde inte lätta kompositpaddlar och satt inte i tunga stora plastlådor och den som uppfann vingpaddeln hade inte tänkt att den skulle användas som hävstång vid rollning.

Jag satte motorsågen i en sten men tänker inte kräva Jonsered på ett nytt svärd för det.

D.

är problemet egentligen? De som "uppfann" eskimåsvängen använde inte lätta kompositpaddlar och satt inte i tunga stora plastlådor och den som uppfann vingpaddeln hade inte tänkt att den skulle användas som hävstång vid rollning.
Jag satte motorsågen i en sten men tänker inte kräva Jonsered på ett nytt svärd för det.
D.

För mig är det nog inte riktigt jämförbart att sätta motorsågen i en sten och att använda sin paddel för en eskimåsväng - en rimligare jämförelse hade varit att dra paddeln i en sten på grunt vatten. Men en eskimåsväng är ett paddeltag, och bör ligga väl inom marginalerna för en paddel.

Det borde knappast komma som en överraskning varken för tillverkarna eller för jumpalärarn att lätta kompositpaddlar understundom används tillsammans med tunga plastlådor - oavsett vad man använde på Grönland för fyrahundra år sedan.

Vingpaddlar och lätta kompositpaddlar fungerar utmärkt för rollövningar - problemet är, om det är ett problem, underdimensionerade låshylsor.

För mig som också har satt motorsågen i en sten så förstår jag ditt exempel.

Det finns så många olika sätt att utöva aktiviteter på att tillverkarna inte kan - eller ska - göra alla prylar så de tål all typ av hantering.

Vi måste ställa krav på oss själva att inte köpa "fel" saker och vi ska ställa krav på butikerna att inte sälja "fel" saker till oss. Men det förutsätter att vi talar om hur vi ska använda prylarna annars faller ansvaret tillbaka på oss ändå.

Ibland kommer skädda/roderdebatten igång och här är risk för motsvarande. Låt slätloppsfolket ha sina lätta vingpaddlar (och delningar) och köp något starkare om du vill ha möjlighet till rollar och flottörräddning. Du köper väl inte en 20-30 kg flytväst - utan en som är avpassad efter dina behov?

Jo, jag är faktiskt överrskad över att folk köper en paddel som är optimerad för framåtpaddling och tror att den skall fungera lika till eskimåsväng. I de sammanhang man från början använde vingpaddel (och fortfarande gör) pratar man nog inte om eskimåsväng som ett paddeltag...eller?

Hoppas det ordnar sig för trådstartaren!

D.

Vi måste ställa krav på oss själva att inte köpa "fel" saker och vi ska ställa krav på butikerna att inte sälja "fel" saker till oss. Men det förutsätter att vi talar om hur vi ska använda prylarna annars faller ansvaret tillbaka på oss ändå.

Helvetes bra sagt!

Tillägget kan möjligen vara att man kan ta med sig vad säljare bör göra (förstå kundens hela och nyanserade behov kontra betalningsvilja) och kontrastera vad säljare vanligtvis gör, lättast gör och tjänar mest på att göra... Se så, läs nu Eriks citat igen, det var hemskans vackert formulerat.

För övrigt är de allra flesta säljare rätt bra. Åtminstone då de har bra kunder. :)

Eller hyvla til en grönlandspaddel på 3-4 timmar som du kan bryta av utan att bi ruinerad samt att du får en mycket användbar paddel på köpet.
Bra särskilt till rollövningar samt dessutom lätt .Min väger bara 800 gram .
Anders.

Hallå, blir orolig, va kör ni med för grovsopor som går av ?
Skarv ska va lika stark som utan skarv, annars är det felkonstruktion.
Givet är en viktökning med på köpet vid en sådan skarv.

Kan bara hålla med Peter

Letar ni paddlar i närmsta container??

Efter kajaken och paddlarens hjärna är paddeln kanske det viktigaste föremålet säkerhetsmässigt. Ett paddelbrott under hårda förhållanden är inte att leka med. Paddelsporten har som sagt varit väldigt skonade från olyckor. Mycket beroende på att kajaker och paddlar byggts av entusiaster som använt grejerna själva.

Just nu verkar marknaden översvämmas av "sjukt" billiga produkter

Även jag var på en bassängträning för några veckor sedan. Och där bröts fler paddlar av. Skarvstyckena såg mer ut som något man hittar i en leksaksaffär.

En bra kvalitets paddel är oftast bara några hundralappar dyrar vilket är väl investerade pengar.

Följer det med en lång lista vad man inte skall använda paddeln till köp den inte. En riktig paddel skall förstås klara av att man lutar sig emot den

Hans Friedel

Det är nog Quicklock som skarven heter på paddeln som gick av.
Brottet skedde vid en liten radieövergång på HAN-delen. (Precis där den smala pinnen som sticks in i HON-delen övergår i en större diameter med lite antydan till sexkant, strax bredvid texten)
http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=ROBSONVOYAGERQUICK

Jag litar inte på den här skarven längre, alldeles för svag för att jag ska vara säker.
Jag ska kapa av och byta till en annan typ. Orust Kajak hade en bra typ som man kan montera på i efterhand, -förutsatt att jag får bort resterna.

Nu ser jag på Addnature's hemsida att:
"Obs! I maxläget skall paddeln med quicklockdelning inte användas för eskimåsvängar."

När jag gjorde mina övningar hade jag den i MIN-läget.
Kan ju vara bra för andra att veta. Paddeln verkar inte vara konstruerad för självräddning med flottör. Lite för dålig säkerhet för min del.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
asemyr Delbar paddel Paddling allmänt 3
salgo60 Delbar paddel ?!?! Paddling allmänt 2
EricL Delbar grönlandspaddel i trä? / Kajakkspesialisten i Norge? Paddling allmänt 2
avslutat_17_06_20 Delbar grönlandspaddel Paddling allmänt 4
fredrik.jansson89_gmail.com Delbar kajak Paddling allmänt 11
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 9
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 48
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg