Delbar paddel gick av, ny bättre skarv?

Vid helgens eskimåsvängs-övningar i badhuset gick min paddel av. Det är en Canoesports delbar vingpaddel köpt på naturkompaniet. Jag har märkt att det sviktat ganska mycket i skarven vid belastning och vid ett krafttag under vattnet så gick skarven av. Det är en alldeles för liten radie där brottet började. Av klubbkamraterna hörde jag att ytterligare två paddlar med likadana skarvar bröts av förra helgen.

Paddeln är bara halvåret gammal så jag räknar med att få en ny eller lagad. Jag börjar dock tvivla på konstruktionen, det vore inte så bra om detta inträffat ute på havet istället för i inomhusbassängen.

Finns det bättre skarvar att köpa och montera och hur svårt är det?
Någon som har erfarenhet av att göra detta och kan rekommendera något?

Inte för att vara neggig, men jag tror inte att du får en ny eller lagad paddel. Det är knappast normalt slitage du utsatt paddeln för. Vid normal paddelfattning blir belastningen mitt på skaftet ganska liten, men kör du en pavlataroll läggs knäckkraften mitt på skaftet.

I princip skall inte en vanlig roll utsätta paddeln för några större krafter än vid vanlig framåtpaddling.

Det var naturligvis inte belastning från "vanlig paddling". Paddeln borde ändå hålla för belastningen när man tex tar sig upp i kajaken med hjälp av flottör. Det kan vara livsviktigt att man kan ta sig upp i kajaken ensam utan att utrustningen går sönder.
Andra synpunkten är att skarven är felkonstruerad med en alltför liten radie.

Jag har inte pratat med butiken än så vi får se.

Andra synpunkten är att skarven är felkonstruerad med en alltför liten radie.

Vilken radie är det du menar?

De flesta är nog överens om att det är en fördel med en lätt paddel - och det gäller då även delningen. Lätt och stark är ibland svårt att kombinera. De flesta vingpaddlar är förmodligen inte tänkta för eskimåsväng (pawlata) och flottörräddning. Ska du ha styrka till sådant får du förmodligen tänka om.

Du har inte funderat på att ha 1:a-paddeln utan delning och ev reservpaddel med delning?

Vingpaddlar är byggda för rakt frampaddling och inte räddningsövningar m.m. Tror dock att det är lika skarvdon som för plattpaddlar. Det är inte ovanligt att paddlar går sönder vid räddningsövningar. Paddelskaft är tunnväggiga och det behövs inte mycket kraft för att skada laminatet. Säg att du spänner fast paddeln tvärs kajaken och sedan råkar knäcka till över relingskanten så är laminatet försvagat.
En parallell är kajaker som innan räddningsövningar blev populära vägde ca 18-19 kg. Efter att de förstärkts för att tåla allt kläng vägde de +25 kg.

Ett bra råd är nog att inte använda dyraste och lättaste kolfiberpaddeln vid övningar med paddelflottör. Har man satt fast ena paddelbladet på kajaken och har en paddelflottör på andra bladet och häver sig upp genom att lägga en stor del av kroppstyngden mitt på paddelskaftet så blir det stora påkänningar på materialet.

Köp en Biltema paddel för 179 SEK eller någon annan billig paddel vid räddningsövningar

Per

Hallå, blir orolig, va kör ni med för grovsopor som går av ?
Skarv ska va lika stark som utan skarv, annars är det felkonstruktion.
Givet är en viktökning med på köpet vid en sådan skarv.

Jag har en delbar Robson (Quicklock). Det står i instruktionen att den inte ska användas i t ex eskimåsvängar men jag har aldrig haft några problem. Nu är jag i o f s prylgalen, jag har tre olika paddlar. Kalla mig galen bara ;).
Om en paddel går av på mitten skulle jag kalla den en säkerhetsrisk och begära en helt ny.

lätt eller tålig

Själv föredrar jag en lätt paddel. Förutsatt att du inte gör ett feltag så håller de. Har paddlat mycket och använt lättviktspaddel sedan -95 och har inte haft av någon hitills.

Har man en lättviktspaddel så får man låta bli att misshaandla den!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
asemyr Delbar paddel Paddling allmänt 3
salgo60 Delbar paddel ?!?! Paddling allmänt 2
EricL Delbar grönlandspaddel i trä? / Kajakkspesialisten i Norge? Paddling allmänt 2
avslutat_17_06_20 Delbar grönlandspaddel Paddling allmänt 4
fredrik.jansson89_gmail.com Delbar kajak Paddling allmänt 11
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 9
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 48
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg