Decathlon?

Jag uppfattade länge Decathlon som någon sorts dålig/tveksam Kinabutik, och först för ett halvår sedan förstod jag att det inte är så utan att det är en fransk, stor internationell kedja. I vilket fall, för 6 månader sedan gjorde jag ett inköp av gympakläder till dottern, skalhandskar till mig och badshorts - alla blev snabbt favoriter. Sedan hamnade jag i en butik på semester i Frankrike och hittade ännu mer bra och billiga kläder som jag ALDRIG skulle beställt via nätet utan att klämma. Ett par byxor, en merino t-shirt som jag älskar, strumpor...

En anledning till att jag aldrig skulle shoppat deras byxor online var de bedrövliga produktbeskrivningarna, förmodligen framtagna av folk som inte pratar svenska och översatta, men jag uppfattade dem som möjligen AI-genererade. T ex "byxa för bergstrakter" eller - det finns kvar lite rester på google än idag och man kan se att de har optimerat för sökord så som "bergsvandring", "naturvandring" och "snövandring". Ingenstans ett ord som "fjällvandring". :D De hade nån mysko benämning för myggsäkra byxor också utan att använda ordet mygga, det lät heeelt AI-genererad Kina-bluff i mitt huvud.

Så jag tror helt enkelt att de inte har förstått den svenska marknaden och uppenbarligen inte gjort rätt. Det är synd och bedrövligt, med tanke på hur många det ändå är som HAR hittat dit och uppskattar dem. Men säkert har de missat en bredare marknad och många har säkert valt bort dem av samma anledning som jag gjorde.

Svängde in på butiken i Lübeck nu på väg hem från semesterresa, stor fin butik, men tyvärr utsålt på de cykelprylar som hade varit intressanta att få klämma på. Skulle ha siktat på några andra butiker längs vägen, med facit i hand. Nu blev det bara småplock, typ strumpor och annat.

Att de la ner i Sverige var för mig snopet och utan större förvarning, synd att ingen av deras webshopar skickar till oss nu. Man blir ju lika imponerad varje gång över vilken mängd av sport-/tränings-/frilufts-/fritidsaktiviteter de har sortiment för. Egna märkena har ofta varit väldigt bra för sitt pris, även om det kunde vara upp till 2 veckors leveranstid i svenska webshopen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dmchris Quechua i Sverige - andra vägar än Decathlon? Butiker och leverantörer 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg