Debatten om vargar...

Tamdjur?

Att: Klager >> Sen när har älgar och rådjur gått som tamdjur?

Vad jag syftade på var alla hundar och renar. Det är ju inte en gång Naturvårdverket undervärderat duktiga jakthundar.

Plockar in ett av dina tidigare inlägg...

-------------------------------------------------------
Saxat från jakt forumet, tråd "Vad tycker vi om vargen ? [Kurt Lager]
-------------------------------------------------------
"Varg javisst
Vi måste ha många vargar i sverige, 200 st räcker definitivt inte, minst 500 st gärna 1500 st. Som det är nu får vi alla betala för den orimligt stora älg och rådjurs stammen. Vi tvingas hägna in oss människor med miltals av viltstängsel längs våra vägar (för många miljontals kronor) och ändå dör att 10-tal personer varje år i viltolyckor. Vitolyckorna utgör mer än 50% av det totala antalet trafikolyckor (cirka 95 viltolyckor varje dag!)
http://www.jagareforbundet.se/kalmar/kampanj.html
Det vore mycket bättre med rovdjursstängsel runt tamboskapen än viltstängsel runt människorna.

Älgar och rådjur äter också upp all nyplanterad skog, vilket kostar betydligt mer än alla olyckskostnader.

Det är ju bättre att vargen får ta bambi än dagens alternativ:

1. Bambi svälter ihjäl under vintern

2. Bambi körs ihjäl av en bil (95 viltolyckor varje dag)

3. Bambi skjuts av jägare, förmodligen skadskjuts bambi så det blir ju ganska utdraget."
-------------------------------------------------------

Klart ett av de roligaste inlägg man sett på utsidan...

Och svaret är Ja, vi ser på samma sätt på problemet... *ler*, *ironiskt* & *sarkastiskt*


/// G
 
Var rädd om hunden och Vargen

Jag är trött på alla bilder som visar varg-dödade hundar söndertrasade, blod o inälvor sida upp och sida ned i Jakttidningarna det är synd om dom stackars hundarna som råkar ha sådana ansvarslösa hussar som släpper dom lösa i Vargmarker.
Men de sk, jägarna tror väl att dom kan vända opinionen mot Vargen med dessa tragiska blodiga bilder.

Men jag tror att det är precis tvärt om, och att det slår bara mot dom själva, det visar bara hur dåligt omdöme de har som jägare samt att de måste vara fullständigt hjärtlösa som kan släppa sin fyrbenta vän, lös i marker där det finns Varg.

Det heter ju att en jägare som skall få inneha vapen, skall vara mentalt frisk och ha gott Omdöme, och inte förekomma i polisens våldsregister, mm…

Man kan ju undra?

Det går att jaga med hund, utan att ha hunden lös, ”Ledhundsjakt”, för den som är rädd om hunden.

Anders.
 
Sv. jägarförbundet

Gå in och debattera med de rabiata jägarna på Svenska jägarförbundets hemsida (forumet). Mycket underhållande, jag lovar!
Det behövs fler som aktivt säger ifrån, och visar att majoriteten inte sover när Sv. jägarförbundet härjar fritt.

För eller seanre kommer de hit för att föra ut sin propaganda, var så säker, de är verkligen fanatiska...


Ajö
/Triac
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg