Debatt - NSD - Samernas rättigheter

Om man äger mark får man jaga där. Om man är medlem i en sameby får man jaga där. Vad är skillnaden? Varför är det ena rättvisa men det andra diskriminering?

Ett problem kan ju vara att det är samma mark du talar om

Ja det är det ju, men den konflikten handlar väl om vem av samebymedlemmarna eller markägarna som har rätt till jakt? Jag förstår fortfarande inte vad som skulle vara diskriminering. Såvitt jag vet så finns det något gammalt avtal som reglerar renskötarnas jakträtt, sen om det bråkas om det är det väl fortfarande inte diskriminering?

synd att SD lyfter en annars intressant debatt, jag tycker oxå att etnisk särbehandling på alla plan skall motarbetas, alla oavsett härkomst skall ha samma rättigheter och möjligheter i Sverige, samer och somalier skall erbjudas precis samma möjligheter att leva i sverige. naturligtvis skall sedan markägaren(staten) ha rätt att teckna avtal men då skall det handla om offentlig upphandling enligt gällande regelverk.

Olle Larsson är först och främst markägare i Härjedalen, han har drivit frågan länge och även varit engagerad i renbetesmålen där. SD är nog främst ett nytt sätt att nå ut med sina åsikter.

Att som markägare tvingas dela med sig av jakt och fiske är naturligtvis jobbigt och ingen kan motbevisa att samerna var först i norrbotten där också huvuddelen av marken är statlig. Härjedalen har dock länge befolkats av "svenska" jägare, fiskare och sedemera nybyggare och här är det omäjligt att säga vem som varit först. Det är grunden till den segdragna tvisten just där.

Staten har jakträtten, samer(renägande) jaktutövningsrätten, åtminstone på högviltet. Detta innebär att renägarna inte kan sälja sin jakt, vilket hade generarat 10ggr mer pengar per fäld älg/björn än vad det gör nu. Småvilt upplåter ju staten till hela världen mer eller mindre utan begränsning.

Hade renägarna haft jakträtten hade de sålt den till högst bjudande och kunnat köra Mercedes Geländewagen under renskiljningarna istället för atv.

"Staten betalar"? Renskötare betalar förhoppningsvis också skatt. Och skall kommunerna nu betala tusentals kronor i månaden till hemmafruar så kan väl staten sticka åt renskötarna litet pengar också, i samma goda anda. "Staten betalar" många kalas därute, till folk som tycker de skall ha rätt att leva som för 50-100-200 år sedan men med samma materiella standard som nu, och det gäller lika mycket samer som icke-samer.

"Staten betalar"? Renskötare betalar förhoppningsvis också skatt. Och skall kommunerna nu betala tusentals kronor i månaden till hemmafruar så kan väl staten sticka åt renskötarna litet pengar också, i samma goda anda. "Staten betalar" många kalas därute, till folk som tycker de skall ha rätt att leva som för 50-100-200 år sedan men med samma materiella standard som nu, och det gäller lika mycket samer som icke-samer.

vi kanske inte ska gå in på hur renäringen betals i princip enbart med bidrag, det är inte svårt att betala skatt på bidrag. jag tycker att det är skillnad på att ta hand om dom svaga i samhället och helt sponsra egna företagare, företag skall drivs utan bidrag annars skall dom läggs ner oavsett om det är bidrag till rennäring eller bidrag till andra företagare, bär inte verksamheten så lägg ner skiten. jag ogillar starkt när vuxna fullt arbetsföra människor snyltar på oss andra..

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg