Gör man som Region Skåne gjorde och drog in busstrafiken på landet finns inte många andra alternativ än bilen.
Hur var det nu hela Sverige skall leva, hur länge?
Hur var det nu hela Sverige skall leva, hur länge?
Debatt:
Måste vi ta bilen till friluftslivet?
- Bilåkandet ökar under pandemin.
Efter en lång dags vandring och tältnatt äter vi frukost vid en lägerplats.
En bil närmar sig och ur stiger ett sällskap utan vandringskläder.
- Får vi slå oss ned. Vi är inga vandrare men tycker det är trevligt att åka ut i naturen och fika, säger sällskapet.
Skåneleden har många utmärkta lägerplatser med vindskydd. De ligger nästan alltid bredvid en parkering. Det har inneburit att lägerplatserna fylls av bilburna turister som endast behöver vandra 50 meter till tältplatserna.
Med bilen ökar även mängden sopor som bärs ut i naturen. Resultatet blir ofta överfulla soptunnor där skräpet vid sidan om kärlet.
Vi måste fråga oss om intentionen med ökad tillgänglighet till friluftslivet skulle utmynna i ökad bilism.
Det blir lätt hänt att tiden som spenderas bakom ratten överstiger den i naturen.
Överskattad tåghajp
Bilden av friluftslivet som en stor bilparkering överensstämmer med forskningsstudier.
Under pandemin ökade bilåkande till friluftsaktiviteter, visar flera forskningsstudier.
Studierna visar att pandemin skapat ett ökat intresse och aktivitet. Samtidigt har bilen blivit det huvudsakliga transportsättet till naturen.
Bilen har även tidigare varit det mest använda transportsättet för att komma ut i naturen, men pandemin har förstärkt trenden.
En av orsakerna till det ökade bilåkandet är allmänt dålig kollektivtrafik till friluftsområden.
Många friluftsområden har få eller i vissa fall obefintlig kollektivtrafik, visar studierna.
Vi som ofta vandrar Skåneleden har märkt av svårigheterna med att kunna anpassa evenemangen till kollektivtrafiken.
Vill du kunna använda kollektiva färdmedel återstår oftast enbart rundvandringar.
När vi arrangerar längre vandringar med olika platser för start och mål, återstår oftast billogistik. Vid användning av billogistik behövs minst tre bilar och ett jäkla pysslande.
- och alltid är det någon som blir sjuk, i sista stund.
Att vänta på buss och tåg går väl an under sommaren, men det är inte lika roligt en regnig höstkväll.
Dessutom har de kollektiva färdmedlen sämst tillgänglighet under helger, när frilufsare vill ut i naturen.
Resebarometern är en landsomfattande undersökning över medborgarnas resvanor och visar att bilåkandet ökat under pandemin.
- Endast 13 % av alla svemesterresor sker med tåg, enligt Resebarometern.
Enligt Resebarometern sker de flesta resor inom landet med bilen, trots all reklam för ett ökat tågåkande.
När det kommer till kollektiva färdmedel är de anpassade efter arbetspendling på vardagar, enligt länsstyrelsen.
Trångt om saligheten
- Det ökade bilåkandet har inneburit stor trängsel på attraktiva friluftsområden.
Trängseln har inneburit att Söderåsens nationalpark i Skåne, har skapat en karta som pekar ut särskilda områden där du kan få uppleva naturen ostörd.
Problemet med Söderåsen och andra populära naturområden är att huvuddelen av turisterna ska besöka exakt samma område.
På Söderåsen heter området Skäralid och där uppmanas besökarna att parkera utanför nationalparken och använda pendelbussar till entrén.
Österlen i Skåne drar turister från hela landet. För att sprida ut turisterna jämnt över bygden har Simrishamn kommun utelämnat de mest populära badplatserna på sin karta.
Exemplen är många där alltför många bilar skapat en ohållbar situation. Dock verkar inte uppmärksamheten ha påverkat resvanorna i någon större omfattning.
Klimatsmarta vandringar
En lösning mot bilträngsel är att ta tåget direkt till naturen och där inleda vandringen.
- Därifrån vandrar du mellan pittoreska stationssamhällen i ljuv natur, skriver Västra Götalandsregionen.
Eller som vi Skånevandrare gör, avslutar med pizza och öl.
Om vi ska kunna ta milleniemålen om klimatproblematiken på allvar behövs lösningar som minskar bilberoendet till friluftslivet.
Lösningar som kräver en förändrad tidtabell, bättre anpassad till frilufsares agenda.
Text: Anders Hermansson
Mitt svar på din fråga vet du sedan tidigare, Thure:... Hur tycker du att vi skall förändra politiken så att vår klimatbelastning minskar 50%
och i förlängningen mer än så.
Thure
Till att börja med handlade ju frågan om friluftslivet i allmänhet så vet inte varför du blandade in fjällsemester i detta.
Jag tog inte inte ens upp cykelbanor då jag även inkluderade landvägar i detta med att ta sig till naturen. Sedan vet jag inte klart när trafikverket tar över ansvaret från kommunen eller annan väghållare men jag har fått felanmälan på en tätortsnära cykelbana vidarebefodrad från kommunen till trafikverket så det gör inte saken direkt enklare med vem som ansvarar för underhåll och planering. Byt ut trafikverket mot väghållare istället om det passar bättre.
Den möjligheten finns fortfarande på vissa bussar - men nu hamnar de längst bak...... När jag var barn fanns fortfarande möjlighet att hänga hojen längst fram ute på landsortsbussen, de ni…😄
Svaret för många är ja. Men främst tycker jag frågan är lite att sila mygg och svälja kameler.
Se till att det finns billiga och smidiga kollektiva färdmedel för att pendla till och från jobbet. Så kan vi ta bilen till skogen med gott samvete sen.
Men inget av det där fungerar i nån större utsträckning. Bor du på landet, eller har barn, så blir det en jättelogistik att hantera om man vill åka kollektivt i de flesta fall.
Men bränsle är billigt nog får att få ska välja bort bil av miljöskäl. Dock finns en undersökning som visar att 4 pers i en modern snåldiesel inte släpper ut mycket mer än motsvarande tågresenärer, så det är inte självklart.