Debatt: Gränsen mellan trad och sport?

Standplats

Magnus,

Självklart är stanplats en viktig del av klättringen. Det jag menade var att jag betraktade klättringen som avslutad när man nått till toppankare eller stand. Att man inte är säker förrän man kopplat in sig i detsamma är en annan sak.

Jag gjorde alltså en liten förenkling av verkligheten för definitionens skull. Dock är jag inte säker på att det är ett bra sätt att se det på :)

Bra att du förstod ändå.

/Razor

Bredare definition

Verkar som att några verkar känna igen sig i resonemanget med att en kilsäkrad tur kan kännas som en sportled och vise versa. Jag menar givetvis inte att en kännsla ska spela ngn roll i den definitionen som efterfrågas här. Det jag vill peka på att skillnaden mellan trad och sport kanske inte är så enkel som man vill tro.

För mig får ordet "trad" mig att tänka på traditioner. Vad har vi för traditioner inom klättring? Våra traditioner tycker jag återspeglas i den etik vi anser gälla, ungefär vad som anses vara ok att göra( ett regelverk ). Exempelvis så var det väl knappast ok att topprepa förr, medans det ofta klättras på topprep idag.

Om man ska försöka sig på en definition på tradklättring så skulle ivarjefall jag vilja ha med något som pekar på klättringens gamla traditioner.

Vad tycker ni, har det här något att göra begreppet tradklättring?

//Anders

Nämn traditionerna

Jag tycker absolut att traditioner kan ingå i en definition, men kan du nämna några av dessa traditioner och värderingar?

Tacksam för svar

Robin

Bredare definition

Den etik som jag tänker på är den hur man klättrade leder förr i tiden. Jag har redan nämnt att man inte övade in leder på topprep det var väl mera att leden jobbades in i försök där man började klättra vid backen och klättrade på till man föll av. Redpointing är väl ett nytt sätt att jobba in/klättra leder på. Andra saker jag tänker på är vad man hade för syn på onsight, 'doggning', bouldering ...

Om man fortsätter det här spåret med att se på vad som man tyckte vara viktigt förr så kan det finnas risk för att definitioen kan bli något bakåtsträvande i sin klang.

Är det som så att "tradklättring" uppfattas som något konservativ?

mvh
//Anders

Re: Bredare definition

asjdi96; sa:
Om man fortsätter det här spåret med att se på vad som man tyckte vara viktigt förr så kan det finnas risk för att definitioen kan bli något bakåtsträvande i sin klang.

Är det som så att "tradklättring" uppfattas som något konservativ?

mvh
//Anders

Jag håller med om att en bredare definition är nödvändig (om en definition är nödvändig överhuvudtaget). Men jag förstår fortfarande inte riktigt hur man ska väva in moral och etik i denna definition. Jag menar inte på något sätt att det inte är välkommet, tvärtom, jag ser det gärna. Men som sagt, hur går man tillväga?

Det sista du skriver, huruvida tradklättring uppfattas som något konservativt är en intressant fråga. Jag tycker mig se en trend bland dagens bättre sportklättrare att de testar trad och pressar de befintliga gränserna. När det inte finns tillräckligt många svåra och intressanta sportturer kvar i Sverige söks andra utmaningar. Många finner dessa utmaningar i tradklättringen.

Jag tror inte att tradklättring ses som något speciellt konservativt. Det är inom tradklättringen som det kommer flest nya innovativa produkter. Gamla hårda aidturer går fritt (traditionellt). Graderna pressas som aldrig förr. Personligen tycker jag att det är inom tradklättringen det mest häpnadsväckande sker.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg