Debatt: Gränsen mellan trad och sport?

Bredare definition

Visst håller jag med om att det är svårt att bygga en definition på en känsla. Samtidigt så tycker jag att man ska försöka att plocka in mera aspekter i en definition är bara hur man säkrar sig på en led.
Etik kan spela en roll här. Den har väl utvecklats i samma grad som klättring har gjort. Ska man då också försöka att se på den "Traditionella"(gamla) etiken och lägga in dess värderingar i definitionen av tradklättring?

Man kanske inte ska försöka att dra en gräns mellan trad och sportklättring utan istället tala om kilsäkrad eller bultsäkrad klättring.

//Anders

Re: Bredare definition

asjdi96; sa:
En bredare definition?
Själv så har jag många ggr tänkt att leden jag just klättrat kännts som en sportled fast på egna säkringar. Likadant så har jag ibland kännt att den bultade ledan jag just klättarat kännts som en riktig trad tur. Någon som kan hålla med?

Man kanske inte ska försöka att dra en gräns mellan trad och sportklättring utan istället tala om kilsäkrad eller bultsäkrad klättring.

//Anders

Jag förstår precis vad du menar när du säger att en tradled har upplevts som en sportled och vice versa. Men var ligger objektiviteten!?

Det sista du nämner om att man kanske inte ska dra gränsen mellan sport- och tradklättring utan kilsäkrad resp. bultsäkrad, är väl två olika namn på samma sak!?
Det spelar inte så stor roll vad man kallar det, det viktiga (om man nu måste definiera skillnaden) är just att ha en definition baserad på det praktiska tillvägagångssättet, inte känslor.

måste man försvara sig?

Känns som om man måste försvara sig när man läser denna resp en tidigare diskussion kring borrbultningens excistens.
Jag klättrar på BULT jag klättrar på KIL och skiter i vad det heter eller hur det definieras.
En viktig aspekt som jag tycker att man har glömt i bägge dessa diskussioner är In körs porten till "den riktiga klättringen".
För människor som har klättrat lite på topprep och skulle vilja börja leda så är bultarna asbra.
Man kan ta ett "kontrollerat fall" och känna hur det känns att leda. Och sen när man har vant sig vid den känslan så kan man gå vidare och höja tröskeln ett snäpp genom att dessutom lägga sina egna säkringar.

Känns som om nybörjarna eller de klättrare som inte leder 8:eek:r eller dylikt på varken bult eller kil glöms bort i dagens klätter sverige.

Är det så viktigt hur en sak definieras egentligen?
Kan man inte bara få klättra som man själv vill så länge man följer de lagar och bestämmelser som finns _(sveriges lag tex)?
Handlar inte klättringen om att pressa sina egna gränser både psykiskt och fysiskt?
Och eftersom alla människor är olika så borde ju tillväga gångssättet också rimligen vara olika!

En icke så insat Urban
/Urban

Nedrans Urban!

Självklart kan du göra som du vill i de flesta frågor. Just den här tråden passar väl bäst för dem som verkligen vill debattera och fundera - och inte bara njuta av klättringen. Jag tror alla håller med dig om att bultade leder är till stor hjälp för nybörjare.

Men nu råkade du hitta en känslig punkt, därav detta nedrans. Nämligen lagtexter, ty dfet slog mig just att miljöbalken måste gälla för bultning - och den är inte att leka med. För de som vill läsa lite lagtext så hänvisar jag vidare till tråden "Borrbultars vara eller inte vara".

hållermedpåsättovis

Urban jag håller med dig till viss del i vad du säger, sedan har vi människor alltid haft en förmåga till att dela in, sortera och stoppa i fack - det kan man tycka mycket om. För en tvångsneurotiker kan det leda til ett oerhört lidande medan det för någon annan är ett sätt att utdefiniera sig själv på och en tredje nöjer sig med att klassificera öl efter god respektive dålig sådan.
När det gäller att försvara sig mot påhopp och att allt skall diskuteras (i det oändliga - såsom borrbultars vara eller inte vara) kan det vara en ledtråd att det första inlägget i den här tråden startade - "hej alla debattsugna" - det verkar således som om debatten ges lika stor om inte större vikt än själva innehållet. Så kan det väl vara på en diskusissionsida även om det kan vara lite tröttsamma och ibland lätt sökta diskussioner, då och då innehåller de ju rätt mycket underhållning och ibland även en del matnyttigheter.

Vänta nu...

Nu börjar vi diskutera diskussionens vara eller inte vara. Visst, debatten i denna tråd kan helt säkert upplevas som onödig och irrelevant men för de av oss som gillar att debattera dylika spörsmål fyller den lika säkert en funktion.

Att försöka hitta en allmängiltig skiljelinje mellan trad och sport tycker jag kan vara en kul sysselsättning även om den ligger mer på det filosofiska planet. Kanske kan diskussionen till och med visa sig vara nyttig om den verkligen leder till fungerande definitioner. I vart fall har den varit underhållande för de som deltagit.

Ordet är fritt och forumet öppet för alla klätterrelaterade ämnen.

För att återgå till ämnet tycker jag att en skiljelinje mellan trad- och sportklättring absolut borde handla om säkringsförfarandet i bemärkelsen fasta eller icke fasta förankringar. Jag tycker inte att den bör bygga på säkringarnas typ (kil, kamsäkring, pitong, bult etc).

/Razor

Tradled med bultade stand

Vanligt både i Alperna och på långa leder i t ex Norge. Enligt mitt förslag till definition skulle det vara en tradled. Dvs inga fasta mellansäkringar men leden kan ha fast toppankare eller standplatser med fasta säkringspunkter.

Eventuellt skulle jag kunna kalla det för mix om jag behandlade standplatsförankringarna på samma sätt som mellansäkringarna. Åtskillnaden kommer av att jag inte betraktat toppankare och standplats som en del av klättringen, vilket kanske kan diskuteras.

/Razor

Re: Vänta nu...

Razor; sa:
För att återgå till ämnet tycker jag att en skiljelinje mellan trad- och sportklättring absolut borde handla om säkringsförfarandet i bemärkelsen fasta eller icke fasta förankringar. Jag tycker inte att den bör bygga på säkringarnas typ (kil, kamsäkring, pitong, bult etc).

/Razor

Okej, ytterligare en definition.
En liten fråga då bara: Vad är en fast säkring? Vilka är kriterierna för att en säkring ska kallas fast? Om jag slår bult på 'lead' är detta då en trad- eller sporttur?
Vill inte på något sätt sätta dit någon, jag är bara intresserad att hitta gränsfallen och kryphålen. =)

Re: Tradled med bultade stand

Razor; sa:
Eventuellt skulle jag kunna kalla det för mix om jag behandlade standplatsförankringarna på samma sätt som mellansäkringarna. Åtskillnaden kommer av att jag inte betraktat toppankare och standplats som en del av klättringen, vilket kanske kan diskuteras.

/Razor

Standplats inte en del av klättringen???? Om det är NÅGOT som är en viktig del av klättringen så är det väl det...
Inte ovanligt på is tex (vilket iofs inte diskuteras här) att man över huvud taget inte lägger några mellansäkringar alls utan bara stand...

Men ändå förstår jag vad du menar...

Rekapitulering

Robin,

Jag redovisade och föreslog den definitionen i mitt första inlägg i debatten. För att rekapitulera:

”Sport: Hela eller delar av alla mellansäkringar är fasta!”
”Trad: Ingen del av någon mellansäkring är fast!”
”Mix: Vissa mellansäkringar är helt eller delvis fasta!”
”Samtliga 3 typer kan ha fast toppankare!”

Med fast säkring menar jag en säkring som ledaren ej behöver lägga själv. T ex en borrbult eller en förplacerad kil eller kamsäkring. Jag gör alltså ingen skillnad på hur ”permanent” säkringen är.

Eventuellt skulle kanske säkringspunkter för mellansäkringar, säkringspunkter för toppankare och säkringspunkter för stand likställas. I så fall skulle förslaget bli:

”Sport: Hela eller delar av alla säkringar är fasta!”
”Trad: Ingen del av någon säkring är fast!”
”Mix: Vissa säkringar är helt eller delvis fasta!”

Med ”helt eller delvis” menar jag för att förklara med ett exempel att det krävs både en borrbult och en slinga för att säkra sig. Dock kan man välja att hänga dit slingan i förväg (helt fast) eller placera själv (delvis fast). I begreppet säkring räknar jag alltså in både bulten / kilen etc och eventuella slingor.

Som sagt, ett förslag stöta och blöta.

/Razor

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg