"De trodde det var sommar"

Någon som har upplevelser från Västra leden upp till Sydtoppen de senaste dagarna?

(Vet att det även finns ett gäng andra trådar om lägesbeskrivning men i någon av de måste man ju välja att posta...)

STF skriver på sin sida om Kebnekajse fjällstation.

Kebnekaise sydtopp via västra leden
Det ligger snö från bäcken in i Kitteldalen och uppåt. Det kan vara inbjudande att gå upp eller rutscha på rumpan ner längs snöfältet längs bäckravinen. Detta är dock mycket olämpligt eftersom bäcken under är djup och vattenflödet kraftigt. I dalen mellan Tuolpagorni och Virramvare finns branta snöfält som kan orsaka slasklaviner. Ledmarkeringarna syns bitvis från kitteldalen och uppåt. Vi rekommenderar alla att vid ankomst kontakta guiderna på vår sportavdelning för mer information.

Sarek i början av augusti?

Hej alla underbara vandringstokar!
Jag och sambon vandrade i norra Sarek i mitten av augusti förra sommaren (2014), vilket var helt underbart! -Så vi tänkte testa oss på södra Sarek i år. Vi hade tänk vandra i rapadalen och basstavagge men är nu rädda att det är en massa snö! Vi är mer ute efter gröna dalar med vemodigt sällskap av ljungpiparen än skidföre så nu vänder vi oss till experterna: vad tror ni? kommer snön vara borta och blommorna tittat fram första veckan i augusti?
Om inte, har ni några bra förslag på alternativa turer i vildmark utan människor? :)
Tacksam för all hjälp vi kan få!

/Glad amatör

Hej alla underbara vandringstokar!
Vi hade tänk vandra i rapadalen och basstavagge men är nu rädda att det är en massa snö! Vi är mer ute efter gröna dalar med vemodigt sällskap av ljungpiparen än skidföre så nu vänder vi oss till experterna: vad tror ni? kommer snön vara borta och blommorna tittat fram första veckan i augusti?
Om inte, har ni några bra förslag på alternativa turer i vildmark utan människor? :)

Det finns mycket att svara på dina frågor, här är i all hast något. Rapadalen är helt grön redan nu, och örterna är på väg upp med raketfart. Snö kan mycket väl ligga kvar på omkring 1100 meter även i början av augusti (tror jag), men nere i dalen är den redan borta. Det kan bli stor snösmältning och höga vattennivåer i jokkarna under varma dagar hela sommaren. Rapadalen är inte alltid enkel, nämligen när jokkarna har högvatten. Pga minskad båtservice vid Nammásj behöver man en noggrann planering och bestämma sitt vägval i förväg om man ska gå Rapadalen.

Basstavágge ligger ju högt och bergen skuggar så kanske kommer inte all snö försvinna där i år (gissar jag).

Alternativa dalar är t ex Álggavágge och Guohpervágge. Den sistnämnda har ni kanske besökt redan, men Álggavágge kan med fördel kombineras med sträckor i Padjelanta. Den s k Präststigen från Kvikkjokk är också ett bra val som går i Sareks närmaste omgivning. Ja, det finns många bra förslag, detta var bara något.

Hälsar Hans

Tack Hans!

Tack för input Hans! Nu känner jag mig mycket mer optimistisk inför Sarek i år! Det blir till att studera jokkarna innan så vi har koll på vadställen, tror Lulep Vassjajågåsj blir den svåraste biten, men förhoppningsvis går den att vada i dalen.

Jo, har sett det men var ute efter lite mer subjektiva bedömningar från medlemmar som gått. Hur det som STF beskriver egentligen kändes att gå. Blött, jobbigt att gå i snön, etc?

jag skulle personligen inte gå där det finns risk för slasklaviner, så jag undrar hur många som har gjort det i år.

dubbelpostar här.

är det ngn som vet snösituationen vakkotavare - singi - keb? ska dit om en vecka

tänkte svara mig själv eftersom jag kom tillbaka precis

det var en del snö vid vakkotavare samt ett vad som man måste vada över, jag tror det var den sista av de fyra jokkarna som kommer efter varandra, alltså när man går från vakkotavare. snöfälten var av varierande storlek, men egentligen inga större problem. detta var söndagen 5 juli så situationen har säkerligen förbättrats avsevärt. efter detta var det inga problem mot keb. vi tog en annan väg än via singi, vi gick upp till sjön jierttájávri och sedan ned mot keb, där uppe var det lite snö plus ett stort snöblock som var flera meter djup. men det ligger inte på leden så inga problem att vandra igenom. förövrigt är denna platå vacker, men ogästvänlig på något sätt.
vid keb verkar det inte vara några problem att bestiga toppen men tarfalla är fortfarande svår att nå. fast situationen förändras från dag till dag.

Nyss hemkommen efter en rundvandring kring Pårtemassivet 3 - 8 juli.

Det var mycket snö över 1000 meter (och en hel del snöfält nedanför 1000 meter med).
Luohttoláhko i stort sett helt snötäckt.

Vi hade tur med vädret, och snölegorna höll för det mesta att gå på.

Några filmsnuttar:

Gaskasvágge och Lullihavágge: https://youtu.be/64IHsiEgNbI
Sarekmassivet från höjden 1544: https://youtu.be/VVLd3285IkM
Luohttoláhko från höjden 1544: https://youtu.be/UUaIkXufUp8

Bra rapport!

Toppen med lite bilder över området. Ser ut att kunna bli lite varmare väder under lördag, söndag och måndag med en del sol. Borde kunna få fart på snösmältningen ordentligt. Hoppas på det iaf, vill att det ska smälta och rinna undan så mycket som möjligt tills vi beger oss ut på en tur den 20:e.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
Christian1 Kungsleden 13-20:e Aug, då var det klart:-) Fjällvandring 24

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg