Dawn Wall i Expressen

Det ligger väl inte så många sekunders research bakom dessa nyheter. Min reflexion är att det är där vi hamnar när alla vill ha lättillgängliga nyheter, helst timme för timme, men ingen vill betala för det. Då blir det inte mycket research. Eller menar ni att alpinism som ämne är extra illa behandlat?

Av reportaget kan man lära sig följande om man inte visste det sen tidigare: Det är den här nivån det är på det vi läser till vardags, när man har specialkunskaper om nåt förstår man hur bristfällig rapporteringen är.

Jag har vid några tillfällen varit med om, eller bevittnat saker som sedan beskrivits i media. Varje gång blir man ju frustrerad över hur förenklad rapporteringen är, SAMT att det brukar komma med detaljer som är fullkomligt påhittade.

Att notera är att det då oftast ha varit saker där tidningen inte har det minsta incitament att vinkla rapporteringen, eller välja vad de rapporterar. Då får man ju försöka extrapolera och tänka sig hur fel det kan bli när journalisten eller redaktionen har en önskan om att visa verkligheten i enlighet med deras egen uppfattning, eller åtminstone för att sälja mer tidningar...

Av reportaget kan man lära sig följande om man inte visste det sen tidigare: Det är den här nivån det är på det vi läser till vardags, när man har specialkunskaper om nåt förstår man hur bristfällig rapporteringen är.

Jag har vid några tillfällen varit med om, eller bevittnat saker som sedan beskrivits i media. Varje gång blir man ju frustrerad över hur förenklad rapporteringen är, SAMT att det brukar komma med detaljer som är fullkomligt påhittade.

Att notera är att det då oftast ha varit saker där tidningen inte har det minsta incitament att vinkla rapporteringen, eller välja vad de rapporterar. Då får man ju försöka extrapolera och tänka sig hur fel det kan bli när journalisten eller redaktionen har en önskan om att visa verkligheten i enlighet med deras egen uppfattning, eller åtminstone för att sälja mer tidningar...

Instämmer helt, det slog mig också i detta fall. Jag har tidigare ondgjort mig över kvällstidningarnas pokerrapportering då detta är ett område jag har omfattande kunskap i. När jag nu snubblade på detta inser jag att det antagligen är ett genomgående problem men att jag ofta har för lite kunskap för att förstå hur dåligt det är återgivet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vmansson Alone on the wall? Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg