Ja tackar! Till rubriken »Hvad kan man lære?» skulle jag också vilja tillägga att om man måste fira från en suspekt lös sten så är det betydligt bättre att lägga en slinga runt blocket än att använda kilar eller kamkilar som båda har en kraftigt sprängvärkande effekt.
Jag tyckte också att deras »Hvad kan man lære?» var lite underligt. Oavsett hur många säkringar man placerar bakom ett löst block så är man inget säkrare. Jag har dock ett helt annat förslag till »Hvad kan man lære?» :
1) Fira aldrig från ett löst block.
2) Fira aldrig från nåt som ser ut som ett löst block.
3) Fira aldrig från något som ens avlägset påminner om något som skulle kunna vara ett löst block.
Achtminus förslag ar lite olyckligt uttryckt. Det antyder om nonchalans (vilket jag inte tror achtminus springer omkring med). De lite mindre nogräknade skulle kunna tolka achtminus som att: "Men kolla: ett löst block. Då lägger jag fräckt en slinga här så ar det helt OK att fira av". Det är ALDRIG OK att fira av från ett löst block (såvida det inte är tillräckligt stort). Det enda undantaget jag kan komma på just nu är om du har halvt frusit eller svultit ihjäl.
Ovanstående gäller även for godtycklig standplats.
Du har bara ett liv. Om det lösa blocket i ditt 'ankare' trillar ner så är det slut med det. Noll marginal.