Sulor
Sulans livslängd beror fr.a pà tvenne variabler ang. dess slityta:
A: material
B: tjocklek /design
A: Härkomliga material är:
- gummi
- PU
Gummi är det enda raka om man vill ha en sula som hâller länge. PU ár mycket láttare, billigare och har báttre grepp (mjukare), men slits snabbt ut.
Inom gruppen gummi finns det lika "compounds"; hos vissa prioriterar man hàrdhet, slitsyrka, hos andra grepp. Man söker alltid en bra balans mellan dessa tvà variabler.
B: Ju mer avancerad och krávande anvándning, desto grövre sula.
Numera är ju det modernt med skor som väger sà lite som möjligt. Den stora vikt-boven är just gummi-sulan. Därför görs numera mànga láttvikts skor med sà lite gummi(slit-yta) som möjligt. Istállet gör man en mellansula i PU eller EVA.
Olika märken:
De märken du námner anvánder alla gummisulor, och nástan alltid av márket Vibram, som fâr anses vara en av de báttre i branchen.
Vibram anvánders sig av ett antal compound beroende pà vad sulan ska anvándas till. bergskángor anvánder MONT, trekking/vandringskängor TREK. Dessutom finns en mellan-variant som heter TRONT.
Om nu din Navegi har en Vibram-sula med TREK compund, sà torder slitstyrkan vara densamme som liknande sulor hos andra tillverkare.
Garmont-modellen görs i Kina, och sà áven Vibram-sulan, och jag vet ej om de hàller en lágre kvalitet hos Vibram Kina gentemot Vibram Italy... teoretiskt sätt inte.
Dáremot ser slit-ytan ganska klen ut pà Navegi?
Hur som helst: jag âterkommer till min gamla klyscha att 'man kan inte fà allt'. Vill man ha ultralätta dojjer ár sulan (och även andra material) ofta lite klenare.