damasker i GTX eller?

avslutad210712

Gäst
Nu kapar jag tråden lite

eftersom jag har en känsla av att det finns någon med stora Bestard-kunskaper här på utsidan....

Hur är slitstyrkan på sulorna på Bestards lägre modeller (motsvarande Garmont Nagevi)? Anledningen till att jag frågar är att jag har ett par Nagevi men redan efter mindre än ett år är bakkanten på sulan nersliten så mycket att foten "kantrar" vilket inte känns skönt. Så nu funderar jag på att köpa ett par nya låga modeller och funderar då på någon Bestard, Salomon eller Meindl-modell. Eventuellt något annat.

Sulor

Sulans livslängd beror fr.a pà tvenne variabler ang. dess slityta:

A: material
B: tjocklek /design

A: Härkomliga material är:
- gummi
- PU

Gummi är det enda raka om man vill ha en sula som hâller länge. PU ár mycket láttare, billigare och har báttre grepp (mjukare), men slits snabbt ut.

Inom gruppen gummi finns det lika "compounds"; hos vissa prioriterar man hàrdhet, slitsyrka, hos andra grepp. Man söker alltid en bra balans mellan dessa tvà variabler.

B: Ju mer avancerad och krávande anvándning, desto grövre sula.

Numera är ju det modernt med skor som väger sà lite som möjligt. Den stora vikt-boven är just gummi-sulan. Därför görs numera mànga láttvikts skor med sà lite gummi(slit-yta) som möjligt. Istállet gör man en mellansula i PU eller EVA.

Olika märken:
De märken du námner anvánder alla gummisulor, och nástan alltid av márket Vibram, som fâr anses vara en av de báttre i branchen.

Vibram anvánders sig av ett antal compound beroende pà vad sulan ska anvándas till. bergskángor anvánder MONT, trekking/vandringskängor TREK. Dessutom finns en mellan-variant som heter TRONT.

Om nu din Navegi har en Vibram-sula med TREK compund, sà torder slitstyrkan vara densamme som liknande sulor hos andra tillverkare.

Garmont-modellen görs i Kina, och sà áven Vibram-sulan, och jag vet ej om de hàller en lágre kvalitet hos Vibram Kina gentemot Vibram Italy... teoretiskt sätt inte.

Dáremot ser slit-ytan ganska klen ut pà Navegi?

Hur som helst: jag âterkommer till min gamla klyscha att 'man kan inte fà allt'. Vill man ha ultralätta dojjer ár sulan (och även andra material) ofta lite klenare.

avslutad210712

Gäst
Re: Sulor

Malindo; sa:
Hur som helst: jag âterkommer till min gamla klyscha att 'man kan inte fà allt'. Vill man ha ultralätta dojjer ár sulan (och även andra material) ofta lite klenare.

Köpte Nagevi till viss del pga vikten för att ha dem som "tältplatssko" och vadarsko i fjällen samt naturligtvis för vardagligt bruk hemma. Visade sig dock efter första vadet att de inte var så lätta längre under resten av vandringen och inte så torra heller för den delen så jag har återgått till sandaler för vadningarna. Så då kan jag med gott samvete köpa en lite tyngre sko nu för vardagsbruk och så hoppas jag att slitstyrkan blir lite bättre *L*.

Ang. modeller, sâ rekomenderar jag just en modell som av W.L. Gores högste europa-chef (mannen med mer skor i garderoben än Imelda Marcos) anser vara marknadens básta trekking-sko.

Under en Gore-konferens pâ Island härförleden tittade ovan President, Gores Spanien-chef, samt ytterligare en Gore-höjdare pà varandras fossingar, och upptäckte att de alla hade sin favvo-dojjer pà desamma. Detta historsika foto togs genast:

cpic422d700976e07.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
MaSt Black Diamond damasker Kläder 1
godivaex Damasker eller inte? Kläder 18
Elvah Gaiters/damasker vid sommarvandring Kläder 28
tom_tom kängor + damasker Kläder 13
MBac Damasker, hur välja? Kläder 11
PJE Damasker - materialval Kläder 6
sarabackeus Storlek på damasker Kläder 2
zzeezz Damasker? Kläder 4
pjurka Damasker? Kläder 1
tango Haglöfs damasker, hur använda de långa remmarna? Kläder 1
Damasker + låga kängor? Kläder 12
daniel.olsson_sdc.se Damasker Kläder 2
tocar Erfarenheter av damasker? Kläder 1
tango GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024? Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
Sivsdotter Salomon Outpath Pro GTX Kläder 0
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 26
Användarnamnet Skalplagg 4-5xl. GTX Kläder 0
Carolinitza Viking Hunter 2 gtx? Kläder 0
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
85662 Innov8 286 gtx med extremt kort livslängd Kläder 3
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Elvah Ogooglebar jacka i GTX från Peak performance Kläder 13
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
arniklasses Skillnad på Salomon XA Pro 3D Ultra 2 GTX och förra årets modell Kläder 2
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
Zeta01 Lowa Hunter GTX? Kläder 0
Napoleon GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra? Kläder 8
MrStrumpan Skor: Salomon XA Pro 3D Ultra GTX Kläder 4
robinlu Hanwag Nallo GTX Kläder 1
robinlu Garmont Syncro GTX Kläder 6
avslutad130206 Norröna Lofoten GTX Primaloft? Kläder 2
niklas_axelsson Scarpa Freney XT GTX Kläder 2
tango GTX vs TCS (everest)? Kläder 4
Fiskson SALOMON AUTHENTIC 7 GTX M Kängor! Kläder 0
lottizen Viking sniper gtx, eller andra liknande, impregnering m.m. Kläder 10
bionicon Butik med Garmont Sitka Plus Gtx? Kläder 1
4n7 Salomon Revo SCS GTX vs Hanwag Banks GTX Kläder 3
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
j_felix Hanwag Trapper GTX Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg