damasker i GTX eller?

Här finnes som sagt var två huvudalternativ, den höga varianten av damask (som Norrönas ovan) och den heltäckande varianten (som Berghaus Yeti). På snöfrivandring där det bara är ris som ska klaras, är ju den höga att föredra, vid snö gäller dock den heltäckande (såvida man inte kör med alpina plastpjäxor). Oavsett variant bör damasken givetvis ha ventilerande väv ovanför kängan, och kraftig väv / gummi nedtill.

Se till att pröva damskerna på dina kängor så att du får på dem lätt, och ser att de sluter tätt nedtill. Mina gamla Karrimor-damasker (höga varianten) är exempelvis jäkligt tajta över vaderna, och dessvärre rätt sladdriga nedtill.

Finns alltså bra och dåliga damasker.

Footbags.jpg

/ G

Men Putte, den korta varianten funkar i snö också (såvida den är hyffsat tät nedtill), det är bara det att den inte är lika bra som den heltäckande.

Köp ett par och prova dig fram.

/ G

Jag har ett par Outdoor Designs i andasmaterial (ej GTX), inköpta i Italien. Hade tidigare ett par billiga inköpta på Stadium som var helt täta. Som andra skrivit, undvik helt täta. De blir dyngsyra alternativt helt nedisade på insidan. Damaskerna fungerar ju som en skorsten där varm luft stiger upp från kängorna, och om de är täta kommer den varma fuktiga luften att kondensera på insidan av det kalla tyget.

Jag använder extremt låga skor från Montrail, helt utan skaft ungefär som kraftiga gympaskor. Det fungerar utmärkt även i djup snö trots att damaskerna inte är heltäckande. Har pulsat i alperna med snöskor några dagar i meterdjup lössnö utan att det kommit in någon snö i skarven mellan damask och sko.

Johannes

-Patric-; sa:
Malindo, kan du drista dig till att ge mig tips på en bra kombo med GTX-damasker och kontinentala pjukk.. eller ska jag satsa på tidigare säkra kort som boreal och lasportiva, jag tänkte på "du vet vilket" märke som du inte skall göra reklam för men det borde vara ok om det är en direkt fråga?
Nu är jag inte tillfrågad men jag kan ändå drista mig till att rekommendera Bestard Matrix K med GTX-damasker. Själv hade jag en sådan kombination (med Extremetiesdamasker) under en vecka inkl. en glaciärkurs i somras och är klart nöjd. Det finns andra alternativ bland skorna också, t.ex. Bestard Futura K samt en uppsjö andra modeller från både Bestard, Boreal, La Sportiva och andra kontinentala kvalitetsmärken. Enligt uppgift från säker källa (;)) så finns det en Bestardåterförsäljare i Göteborgsområdet.

Northstar.se har Outdoor Designs damasker "Perma Gore-tex" för rimliga 340 kr. Har bara använt mina en helg ännu, men de är rejäla med bra passform på mina ben i alla fall. Fungerade bra med låga kängor i snö.

permagaiter.jpg

haskell; sa:
-Patric-; sa:
Malindo, kan du drista dig till att ge mig tips på en bra kombo med GTX-damasker och kontinentala pjukk.. eller ska jag satsa på tidigare säkra kort som boreal och lasportiva, jag tänkte på "du vet vilket" märke som du inte skall göra reklam för men det borde vara ok om det är en direkt fråga?
Nu är jag inte tillfrågad men jag kan ändå drista mig till att rekommendera Bestard Matrix K med GTX-damasker. Själv hade jag en sådan kombination (med Extremetiesdamasker) under en vecka inkl. en glaciärkurs i somras och är klart nöjd. Det finns andra alternativ bland skorna också, t.ex. Bestard Futura K samt en uppsjö andra modeller från både Bestard, Boreal, La Sportiva och andra kontinentala kvalitetsmärken. Enligt uppgift från säker källa (;)) så finns det en Bestardåterförsäljare i Göteborgsområdet.

OK, eftersom frâgan stállts och spinnts vidare pà, kan jag ju i allmánbildningens namn upplysa följande:

Matrix K är faktiskt en superkänga, uppskattad av alla som bär den. Hittade denna opartiska resencion pà nátet (fràn Irland, som ju har lite liknande klimat som Sverige; blött och risigt)

An excellent boot straight from the box! For years previously I have worn Meindl boots with no problems, so I was reluctant to change brand. Bestard are virtually unknown in Ireland but a little research uncovered their reputation. Straight from the box they were a perfect fit for size and width and were also extremely comfortable. The Kevlar upper also makes them light and this material rapidly softens and molds to your foot shape, eliminating any pinching of your feet at flex points that leather upper boots can do until broken in. On the hills they have also been excellent. Again with little or no breaking in they have been very comfortable over long distances, mixed ground and with heavy loads. They have not left my feet tired at the end of a long day. The Gore waterproof lining is also excellent, a must for boggy, wet Irish hills and mountains. I am very pleased with my change to this brand and will definetly consider Bestard for future boots.

Ska testa La Sportiva Trango S Evo GTX idag eller imorrn, eftersom Bestard Matrix K säljs i Göteborg på ännu hemligt ställe så måste jag nog testa dom oxå.. om stället inte hade varit så hemligt..

5 ans sport
fjällsport
highsport eller vem ere?

Tyvärr tror jag att Matrix för närvarande inte förs i Sverige.

Däremot kan du sákert prova kángan pà bilden ovan, Futura K.

Tidigare gjordes den i kontinetal läst, vilken upplevdes som smal för en del folk med breda fötter. Den svenske importören specialbeställer nu modellen med extra rymlig lást, och den kallas dà Futura K XW (Extra Wide). Om du skulle prova kängan, kolla därför om det är med eller utan XW-lást.

Âterförsäljare i Göteborg:

Ortopedteknik 031- 343 81 00
Ortopedi Väst i Göteborg AB 031- 19 35 30

Mvh, Mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
MaSt Black Diamond damasker Kläder 1
godivaex Damasker eller inte? Kläder 18
Elvah Gaiters/damasker vid sommarvandring Kläder 28
tom_tom kängor + damasker Kläder 13
MBac Damasker, hur välja? Kläder 11
PJE Damasker - materialval Kläder 6
sarabackeus Storlek på damasker Kläder 2
zzeezz Damasker? Kläder 4
pjurka Damasker? Kläder 1
tango Haglöfs damasker, hur använda de långa remmarna? Kläder 1
Damasker + låga kängor? Kläder 12
daniel.olsson_sdc.se Damasker Kläder 2
tocar Erfarenheter av damasker? Kläder 1
tango GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024? Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
Sivsdotter Salomon Outpath Pro GTX Kläder 0
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 26
Användarnamnet Skalplagg 4-5xl. GTX Kläder 0
Carolinitza Viking Hunter 2 gtx? Kläder 0
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
85662 Innov8 286 gtx med extremt kort livslängd Kläder 3
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Elvah Ogooglebar jacka i GTX från Peak performance Kläder 13
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
arniklasses Skillnad på Salomon XA Pro 3D Ultra 2 GTX och förra årets modell Kläder 2
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
Zeta01 Lowa Hunter GTX? Kläder 0
Napoleon GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra? Kläder 8
MrStrumpan Skor: Salomon XA Pro 3D Ultra GTX Kläder 4
robinlu Hanwag Nallo GTX Kläder 1
robinlu Garmont Syncro GTX Kläder 6
avslutad130206 Norröna Lofoten GTX Primaloft? Kläder 2
niklas_axelsson Scarpa Freney XT GTX Kläder 2
tango GTX vs TCS (everest)? Kläder 4
Fiskson SALOMON AUTHENTIC 7 GTX M Kängor! Kläder 0
lottizen Viking sniper gtx, eller andra liknande, impregnering m.m. Kläder 10
bionicon Butik med Garmont Sitka Plus Gtx? Kläder 1
4n7 Salomon Revo SCS GTX vs Hanwag Banks GTX Kläder 3
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
j_felix Hanwag Trapper GTX Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg