Dam eller herr

Om du helst vill ha en Kona Sutra men inte har råd, har du då övervägt en Kona Dew Drop? Är dock inte säker på om framgaffeln är förberedd för lowriders, men det borde en cykelverkstad kunna byta ut.

Finns mer att läsa om den på happymtb.org:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1072182/page=2

Kona world:
http://www.konaworld.co/bike.cfm?content=dewdrop

Finns en i storlek 54 hos Häggs:
http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=577&products_id=2176

oj.. ja, den har jag visst inte hittat förr.. den har ju bockstyre, vilket var det jag egentligen önskade. Problemet är att jag är helkass på cyklar och hellre hade köpt den från en butik som kunde ordna och justera den på plats (samt montera pakethållare och skärmar).

är storlek 54 för stort för mig? tror att jag enligt tabell skulle ha 52-54, men enligt forumet som var länkat till så verkar det som att folk omkring 170 köper 49?

oj.. ja, den har jag visst inte hittat förr.. den har ju bockstyre, vilket var det jag egentligen önskade. Problemet är att jag är helkass på cyklar och hellre hade köpt den från en butik som kunde ordna och justera den på plats (samt montera pakethållare och skärmar).

är storlek 54 för stort för mig? tror att jag enligt tabell skulle ha 52-54, men enligt forumet som var länkat till så verkar det som att folk omkring 170 köper 49?

På min racer har jag strl 48. Jag har för mig att överröret m min Surly är 52.4 cm jag har cyklat den en del m bockstyre för att testa (fast jag valde längden för att jag ville ha ett rakt styre), det är alldeles för stort. Jag tror att 54 är alldeles för stort, oavsett hur du konfigurerar cykeln i övrigt.

Jag tror att du kan göra ett lika bra köp på internet, fast det kommer ta lite längre tid bara.

Generellt

är det svårare för korta kvinnor att hitta passande cyklar i Sverige än för män mellan 175 och 190 cm kroppslängd.

En man som är 170 cm lång har oftast betydligt kortare ben än en kvinna som är 170 cm lång och därför bör ramarna ha olika långt överrör. Sadelhöjden ställs in efter benlängden men med långa ben så blir ryggen kortare relativt sett, och avståndet till styret ofta för långt för en kvinna som cyklar på en ram designad för en man med relativt kortare ben och längre rygg.

Undantag finns förstås.

Med en mera utsträckt position dvs att baken skjuter ut längre bakåt och axlar och huvud hålls lägre så blir avståndet mellan sadel och styre förstås längre.

På en långfärdscykel kan det vara en fördel att ha en justerbar styrtapp.

Lägre höjd på övre ramröret kan ge en ram som är mindre stabil per vikt.

Thure

På min racer har jag strl 48. Jag har för mig att överröret m min Surly är 52.4 cm jag har cyklat den en del m bockstyre för att testa (fast jag valde längden för att jag ville ha ett rakt styre), det är alldeles för stort. Jag tror att 54 är alldeles för stort, oavsett hur du konfigurerar cykeln i övrigt.

Jag tror att du kan göra ett lika bra köp på internet, fast det kommer ta lite längre tid bara.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=64959

vågar man? detta är storlek 49 - verkar ganska litet i och för sig om jag skall lita på tabellen,. uh, jag vill bara ha en cykel, inte genomgå eländet med att köpa den.

Bredd på styret

Med mina 167 cm och kille så lyckades jag inte hitta någon lämplig herrcykel (modell fitness) som jag kunde gränsla utan att riskera bli kastrerad, så jag köpte en ”tjejcykel". Men styret var för smalt med min överkopp som kanske en bredare än cykeltillverkaren tänkt sig på en tjej på 160-170 cm.

Så min tanke är att risken är att du i egenskap av tjej får ett för brett styre om du köper en herrcykel. Lyckligtvis är det lätt och rätt så billigt att byta styre. Mitt nya styre är ca 50 mm bredare än originalet och det blev en helt annan känsla att handtagen finns precis där jag läggar händerna även om jag blundar när jag ska greppa styret.

Per

Kill och tjej produkter är bara marknadsföring (förutom då vissa kläder)

Skillnaderna är större mellan individerna än mellan könen.

En tjejspade är rosa med paljetter och en killspade är camouflage färgad. Svårare än så är det inte

Hans Friedel

En tjejspade är rosa med paljetter och en killspade är camouflage färgad. Svårare än så är det inte

Hans Friedel

Till stora delar har du rätt, mycket herr/dam handlar om onödiga normer, men det har faktiskt kommit en hel del friluftsprodukter där man tagit hänsyn till några av de olikheter som dock finns mellan män och kvinnor. Vissa tjej-prylar är riktigt bra.

Ryggsäckar som inte klämmer brösten, cykelsadlar som är anpassade till kvinnors underliv etc. Dessutom att temperaturgränser på sovsäckar inte bara utgår från unga män som inte fryser.

På kajakfronten har ju utbudet av mindre kajaker ökat. Kvinnor behöver inte paddla stora baljor längre. Om du designar en kajak för folk under 170 cm, med kort överkropp (lågt fördäck med inbuktningar), breda höfter (anpassad sittbrunn och säte) etc. kan du kalla den tjejkajak eller lågvolymare som du vill. Den kommer att inhandlas av flest kvinnor och några män -1standardavikelse. Vad den kallas är inte lika viktigt som att den finns för de som inte följer friluftsnormen, man 25år 180cm 75 kg. Bra att utvecklingen går framåt.

Så "herr"-cykelramar som är anpassade till kvinnor (lite högre, lite kortare) och korta män (lite lägre lite längre) borde inte vara en omöjlighet. Frågan är bara marknadens storlek och priset.

ok, en följdfråga angående detta nu.Om vi utgår från en Kona Dew Drop (som mig veterligen inte finns i dam-och herrstorlekar), är det någon som vågar tro att en storlek 49 skulle passa mig (årsmodell 2010) med 168 cm över marken och 77 i grenmått. Nästa steg är 52, och den fanns visst inte där jag ville beställa den. Hur gör man egentligen när man beställer cyklar över nätet för att få rätt storlek?

jag blir inte klok på detta, så snart blir det en herr-nishiki från cykelhandlaren som ville sälja en damcykel till mig.

I fallet samma kroppslängd men olika benlängd tror jag du har fel. Här är könsskillnaderna större än skillnaderna mellan olika individer av samma kön.

Generellt så är det förstås så att ju flera storlekar och modeller, ju större chans att en stor andel av brukarna får något som passar tillräckligt bra.

På svenska marknaden har vi sällan olika bredder på samma längd beträffande skodon. Det gör att många inte får vettig passform på skor och kängor.

Thure

ok, en följdfråga angående detta nu.Om vi utgår från en Kona Dew Drop (som mig veterligen inte finns i dam-och herrstorlekar), är det någon som vågar tro att en storlek 49 skulle passa mig (årsmodell 2010) med 168 cm över marken och 77 i grenmått. Nästa steg är 52, och den fanns visst inte där jag ville beställa den. Hur gör man egentligen när man beställer cyklar över nätet för att få rätt storlek?

jag blir inte klok på detta, så snart blir det en herr-nishiki från cykelhandlaren som ville sälja en damcykel till mig.

Du kan prova att ta fram storlekstabell över Nishikin o Konan o jämför mått för mått. Klistra in jämförelsen här så blri det lättare att hjälpa dig. Jag skulle fokusera på stack o reach som nämndes tidigare i tråden (tror jag).

Ge inte upp, det vinner du ingenting på. Jag misstänker att du blir nöjdare m Konan o att 49 kan vara din storlek (jag tror definitivt att 52 är för stort), men jag gissar mest nu eftersom jag inte har tid att sätta mig in i storlekarna exakt.

Du kan prova att ta fram storlekstabell över Nishikin o Konan o jämför mått för mått. Klistra in jämförelsen här så blri det lättare att hjälpa dig. Jag skulle fokusera på stack o reach som nämndes tidigare i tråden (tror jag).

Ge inte upp, det vinner du ingenting på. Jag misstänker att du blir nöjdare m Konan o att 49 kan vara din storlek (jag tror definitivt att 52 är för stort), men jag gissar mest nu eftersom jag inte har tid att sätta mig in i storlekarna exakt.

ok, jag begriper mig faktiskt inte alls på storlekarna och har inte den blekaste aning om vad som är reach och stack, men här är listan i alla fall.

ett bockstyre har jag tänkt att jag vill ha för att kunna byta körställning under längre turer, men förra sommaren cyklade jag (långfärd) på en racer med dubbla bromshandtag och var nästan bara "uppe", samma sak med den racern jag har här hemma. kan det ha med vana att göra? eller felinställd cykel? dewen har inte dubbla bromshandtag upptäckte jag.. fast skall gå att få installerat läste jag.

prosldkonadew.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1
slippy Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter Långcykling 51
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
petjo Cykeldator, trådlös eller inte? Långcykling 5
petjo Spd eller inte för långtur Långcykling 12
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10
Hrdlr friktionsväxel eller indexväxel? Långcykling 4
mullerocker 26 eller 28tum? Långcykling 1
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
vid Vad slits lättast aluminium eller kolfiber Långcykling 1
some0neelse Pro SL eller ny cykel? Långcykling 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg