Dåligt bemötande från Wild Outdoorlife!

Beställde nyligen ett tält som låg som rea-vara ifrån Wild Outdoorlife i Uppsala genom deras webshop. Ordern betalades med kort direkt vid beställning.

Nu två veckor senare har jag varken hört eller sett något av beställningen. Jag har skickat ett mail från min inbox där jag frågade efter statusen på min leverans, när jag inte fick svar på denna så skickade jag dagen efter det även ett genom webshopens kontaktformulär. Inget svar där heller, så ytterligare en dag senare ringer jag upp.

Kommunikationsproblemet gentemot kunder verkar bestående, det har tagits upp i denna tråden:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60437&highlight=outdoorlife

Då får jag i alla fall kontakt med en hyfsat snurrig snubbe som inte verkade speciellt seriös alls. Han förklarar att det blivit fel med hemsidan så att jag och flera andra har kunnat beställa en utgående tältmodell som han inte längre kan ta in, och det finns inga fler på lager att skicka. Han vill därför att jag ska lägga pengar emellan för att köpa ett tält till ordinarie pris.

Jag förklarar att ordern blivit accepterad och att betalning till och med är genomförd, alltså är ett avtal ingånget. Om han har problem så går det bra för mig att skicka ett likadant tält fast utav årets modell istället, de finns ju på lager. Men det vägras, för det är dyrare än rea-priset!

Jag tröttnar och ber dem återbetala pengarna på mitt kort snarast, kommer aldrig köpa något där. Vill absolut inte gynna ett företag med så dålig kundservice.

Summa summarum så strular dem till det big time, men hör inte ens av sig angående problemet utan man får jaga reda på dem själv, och sedan vägrar dem fullfölja det ingångna avtalet! Oseriöst företag, jag varnar för att handla med dom. Får jag inte mina pengar återbetalade snarast så blir det ARN-anmälan, trött på strul.

Detta gäller internetbutiken, kanske fungerar bättre i fysiska butiken så länge inget strular eller skall reklameras.

Senast ändrad:
Nu har det så gått ytterligare en vecka och jag har varken fått pengarna återbetalade eller något svar på e-post varför detta inte har skett eller när det kommer att ske... just saying! Håll er borta från butiken.

Nu har det så gått ytterligare en vecka och jag har varken fått pengarna återbetalade eller något svar på e-post varför detta inte har skett eller när det kommer att ske... just saying! Håll er borta från butiken.

Vänd dig till utfärdaren av ditt kort som du betalade med.
Dom är skyldiga att ta hand om frågan.
Inte ge dig ett tält, men set till att pengarna kommer tillbaka.

Publik svartlistning blir direkt kännbart för företaget, ibland är det berättigat. Elektroniska pengar är görenkelt att betala åter, så firman är oproffessionell bl a.

Vad jag vet så är det bara att säga till din bank eller kortföretag att få pengarna tillbaka precis gundj påpekar. Det ska nämligen ligga på affären att bevisa att du har fått varan om de vill behålla pengarna..

Mvh // johannes

Tråkigt att det strulat till sig. Men som ett par påpekat här kan man kontakta banken så skall de fixa tillbaka pengarna.

Tänkte passa på att tipsa alla om en annan möjlighet när problem som detta uppstår. Kan ju vara så att man betalar kontakt eller på faktura etc. och inte får varor eller pengar tillbaka.

Man kan då skriva ett kort brev till företaget i fråga med ett krav. Uppge även att i det fall du inte erhåller pengarna inom 10 dagar överlämnas ärendet till kronofogdemyndigheten.
Efter 10 dagar fyller man i en blankett på kronofogdens hemsida, mycket enkelt. Betalar in 5-600kr (kommer inte ihåg exakt.) sen brukar det ordna sig illa kvickt=) Du kommer även självklart få tillbaka ansökningsavgiften på 5-600 som företaget kommer att krävas på.

Att tänka på är att om man har riktigt otur så har man att göra med ett aktiebolag som är på väg mot konkurs och ägarna skiter i allt. Men det är en annan historia.

Lycka till och hoppas det löser sig för dig.

Jag beställde för en tid sedan också ett tält från deras fyndlåda som visade sig vara slut. Jag hade betalt i förväg och fått en orderbekräftelse, men sedan hände inget, så jag började ana oråd.

Jag försökte få tag på wildoutdoorlife på telefon och lyckades efter många försök. Mannen som svarade sa att han hade tänk ringa mig eftersom tältet var slut (den årsmodellen) och började erbjuda mig en massa andra tält över telefon. Tält som inte ens motsvarade det tält jag hade beställt. Det kändes inte speciellt seriöst. Jag bad honom skicka en bekräftelse på vårt samtal och på att de skulle återbetala mina pengar. Bekräftelsen kom snart därpå och pengarna efter ca 2 dagar.

Jag tänker ändå inte handla därifrån igen.

Då har du och jag PRECIS exakt samma erfarenhet utav företaget. Stämmer nästan identiskt med förfarandet i våra fall. Skillnaden är att jag bara fått bekräftelse muntligt och via e-post att pengarna skall återbetalas. Till dags dato har dock inga pengar kommit in.

Jag tackar för tipset angående att kontakta kortleverantör/bank, det blir att göra efter helgdagarna nu.

Har du försökt få tag på dem igen, dvs tjatat? Det kan kanske hjälpa även om det inte ska behövas. Jag var mycket trevligare i telefon än vad jag borde ha varit, men jag var mest mån om att få tillbaka pengarna. Prova med det.
Jag hoppas det löser sig för dig!

Wild-OutdoorLife AB

Företaget är inte i konkurs, har ingen registrerad konkursansökan mot sig hos tingsrätten och har inga registrerade skulder hos Kronofogdemyndigheten. Det har jag precis kollat

Nu har jag fått pengarna återbetalade efter ett argt mail som i princip sade att jag tänkte ta det vidare med ARN, polis och kronofogde om de inte återbetalade pengarna snarast.

Så nu kan jag bara rekommendera alla andra att inte beblanda er med bolaget överhuvudtaget!

Det finns två personer som står bakom bolaget, födda -88 respektive -89, så de är väl bara allmänt orutinerade kring att bedriva verksamhet kan jag tänka mig. Verkar vara dålig koll på det mesta i alla fall.

STYRELSE OCH ANDRA ÖVERVAKANDE BEFATTNINGAR

Abdullahi Yusuf, Abdiwahab (f. 1989), Ordinarie ledamot
Jovanov, Igor (f. 1988), Suppleant

TILLSYNSBEFATTNINGAR

Forsberg, Tom Harry Vilhelm (f. 1948), Revisor
Östervåla Revision AB, Revisionsbyrå

Firmatecknare

Firman tecknas av styrelsen

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg