Dåligt bemötande av Taiga

Annonser, verkligheten och lagerstatus.
Lägger man som säljare in en automatisk orderbekräftelse så ikläder man sig en leveransansvar.
Av Jannes inlägg framgår inte om Taiga avnämt sig leveransansvar i annonsen. Det kan säljaren göra genom att nämna begränsat antal artiklar.
Eftersom alla fakta inte redovisats så är det svårt att gradera. Uppfattning och önskan gentetmot den verklighet som Janne kört in i.
Taigas grejor är helt Ok men servicenivån har gått i egos erfarenheter från toppen till sisådär.
Att anse en sak och såga ett företag jämt med fotknölarna på grund av en händelse verkar mera i affekt än med kallt blod.
Reor brukar innebära begränsat varuutbud.
Bättre lycka nästa gång.

avslutad210712

Gäst
Tycker att diskussionen är väldigt intressant. Dels för att jag råkat ut för exakt samma sak hos Addnature när det gäller en slutsåld vara som jag trots det fick ett ordererkännande för men också för att Telia lurade mig i sommar att de kunde leverera VDSL vilket de inte alls kunde. Bredbandsleverantörerna får ofta skit för att de är dåliga men från Telia fick jag både en ursäkt och kompensation för att de lyckades ställa mig utan bredband under tre veckor. Från Addnature fick jag ett "tyvärr slutsålt - återkom gärna med en ny order".

Skall vi diskutera det rent juridiska så garanterar jag att ett ordererkännande är juridiskt bindande och då spelar det ingen roll om det är automatgenererat eller om deras kundtjänst sitter och går igenom orderna innan man skickar ordererkännandet. Om man har så dåliga rutiner så att automatiska ordererkännande inte stämmer så är det inte kundens problem. Har mycket mycket svårt att tro att man kan friskriva sig från det oavsett vad man än skriver på sina hemsidor för vi pratar om konsumentköplagen och den kan man inte friskriva sig från.

Så vill man processa så vinner man troligen i slutänden men vem fasen orkar göra det för en sak som man hade kunnat tjäna 4-500:- på. Däremot anser jag det helt rätt att upplysa andra på Utsidan att vissa firmor inte riktigt lever upp till sina löften. Personligen köper jag numer bara grejor från Addnature när de är mycket billigare (om grejorna finns kvar.....) eller om jag inte får tag på dem på andra ställen (går alltid att få tag på grejorna på andra ställen....). Så självklart går inte Addnature i konkurs bara för att jag inte köper av dem längre men det känns i alla fall bättre för egen del. I övrigt har Addnature alltid skött sig men att bara skicka ett anonymt massbrev istället för att be om ursäkt känns tja liksom som att man inte betyder något som kund.

Jag är ledsen till att jag bidragit till trådens urspårande, men kanske är ämnet konsumentmakt trots allt värdigt en egen tråd?

Jag skrev tidigare att jag beställde en jacka på outnets rea, fick ett Ordererkännande men efter ett par dagar ett mail om lagerdifferens. Ungefär samma mönster som Pack råkade ut för. Men vad som verkligen irriterar mig är att nu när rean är slut, ja då finns jackan i lager igen. WTF liksom.

Det låter illa det där David.

Måste berätta hur bra addnature har behandlat en problemorder.
Gjorde en stor order, då vissa varor hade längre leveranstid fick jag vänta en vecka innan allting skickades. Under väntetiden hade en reajacka som jag beställt råkat skickats till en annan kund.
Addnature beklagade sig och försökte få tag i jackan hos sina andra butiker samt tillverkaren utan resultat. Istället erbjöd dom mig 25% på valfri vara från deras internetsida. Jag valde en stor ryggsäck som vanligtvis aldrig säljs till reducerat pris, all heder åt Addnature hur kundservice skall vara.

Fast jag var nog inte så trevlig mot dom varken brevledes eller via telefonen. Så därför ber jag om ursäkt så här i efterhand!

Hej!

Mitt namn är Henrik, jobbar som marknadsansvarig på Outnet. Av respekt för hur forum generellt ska fungera så lägger vi oss aldrig i diskussioner, med undantag för de fall där vi specifikt nämns. Hoppas att jag kan komma med inlägg som bidrar till diskussionen.

Jag är ledsen till att jag bidragit till trådens urspårande, men kanske är ämnet konsumentmakt trots allt värdigt en egen tråd?

Jag skrev tidigare att jag beställde en jacka på outnets rea, fick ett Ordererkännande men efter ett par dagar ett mail om lagerdifferens. Ungefär samma mönster som Pack råkade ut för. Men vad som verkligen irriterar mig är att nu när rean är slut, ja då finns jackan i lager igen. WTF liksom.

David, först och främst så ber vi om ursäkt för detta. Självklart så gör vi allt vi kan för att undvika att detta händer men hur noga vi än är, så går det dessvärre inte att undvika helt och hållet. Detta eftersom med lager på tiotusentals artiklar, så kommer fel att slippa igenom våra kontroller.

Men det jag egentligen ville bemöta är det du säger att jackan dök upp i lager igen efter rean. Det finns egentligen bara en sak som kan ha hänt här, och det är att den jackan du kikade på har blivit returnerad av en annan kund och då dykt upp i lagret igen efter det att du varit inne och kikat på den. Att varor blir returnerade händer inte i så stor omfattning, men vid större reor så blir det desto vanligare vilket ökar risken för att detta händer.

Jag förstår absolut att man reagerar, jag hade förmodligen också tyckt att det är konstigt. Där har du i alla fall en förklaring på hur det har kunnat bli på detta viset. Återigen ber vi om ursäkt, jag garanterar också att vi gör allt vi kan för att undvika att det händer igen. Finns ingen som vinner på när det blir på detta viset.

Vänligen,
Henrik, Outnet.

Henrik, som du säger och som jag också skrev i mitt mail till er så har jag full förståelse för att saker och ting kan gå fel. Jag skrev också till er att det troligen var en returvara som dykt upp men som sagt, första reaktionen blir ju ändå att man reagerar. Det var därför jag skickade er mailet. Inte för att ställa några krav utan bara för att ventilera att jag kände mig lite missnöjd.

Jag tror vi alla har förståelse för att det kan bli fel, det viktiga är hur man hanterar felen när dom uppstår.

Tack för din förklaring

Har fått ersättningsleverans

Hud, inte hund, läs rätt.

Att du ser ordererkännande som bindande avtal är ju ditt problem, och onekligen är det ett problem eftersom det orsakar dig så mycket vedermödor att du måste gnälla på ett forum. Vad vill du att det goda folket här ska säga? Klappa dig på axeln och säga "Usch så himla dumma de där på Taiga är!"? Eller vad förväntar du dig? Du har väl inte ens betalat?

"Buuuhuuuu, jag fick inte min vara för den fanns inte, buuuhuuu"

Svar på ditt inlägg och dina frågor som jag uppfattar som skränigt.
Jag tyckte Taiga inte uppfyllde det bemötandet som jag väntat mig främst pga att jag inte gjort fel. Mina förväntning med inlägget var att få hjälp att agera som konsument och det fick jag, så tack för alla tips. Utifrån att inte använt juridiken tidigare som vanlig konsument så kom jag långt i mina kunskaper med tips jag fick på olika sätt. Jag gjorde min första anmälan till ARN som jag nu ska stoppa nu när Taiga levererat ersättningsleverans i form av den nya versionen av byxor. Byxorna fick inte prova livet på skriskoisen som det var tänkt men de ska de få göra nästa år. Så jag är helt nöjd nu efter att fått höja rösten. Min ersättningsleverans är jag helt nöjd med*både som produkt och lösning på vår konflikt. Tack Taiga nu är jag trogen kund igen.
Så att hävda sina rättigheter ser du som mitt problem, jo men skulle jag inte gjort det skulle jag varit en mes. Pip.*

Härligt att det löste sig för dig! Det är alltid jobbigt att behöva ta en diskussion med ett företag då man som konsument ofta hamnar i underläge från början. Det krävs ordentligt på fötterna för att kunna få rätt, ofta även hänvisningar till fall i ARN eller liknande.

Får jag fråga vad du fick ge för de nya byxorna? Fick du dem till rabattpriset eller blev det en kompromiss?

Pris

Härligt att det löste sig för dig! Det är alltid jobbigt att behöva ta en diskussion med ett företag då man som konsument ofta hamnar i underläge från början. Det krävs ordentligt på fötterna för att kunna få rätt, ofta även hänvisningar till fall i ARN eller liknande.

Får jag fråga vad du fick ge för de nya byxorna? Fick du dem till rabattpriset eller blev det en kompromiss?

Jag fick 2 st http://www.taiga.se/function/byxor/calgary-byxa-2-0.html för 1000:- och det Är samma som jag fick på ordererkännandet. Jag är nöjd både med leveransen och byxorna. Fast de bjöd på frakten som jag tackar för.

Arn var en enkel sak som jag kan rekommendera.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg