Dåligt bemötande av Taiga

Nä, jag blev inte sur för att ha missat möjligheten att på rättslig grund kunna kräva något. Jag blev besviken över att ha missat tillfället att göra ett kap.:)

Precis. Och att du är besviken är en sak, men att Taiga skulle vara tvungna att leverera något som inte längre finns känns minst sagt tveksamt. Även om du är besviken ;).

Det är som sagt knappast ett företag som ägnar sig åt lockerbjudanden utan istället ett misstag.

//J

Precis. Och att du är besviken är en sak, men att Taiga skulle vara tvungna att leverera något som inte längre finns känns minst sagt tveksamt. Även om du är besviken ;).

Det är som sagt knappast ett företag som ägnar sig åt lockerbjudanden utan istället ett misstag.

//J

Jag vill vara tydlig med att jag aldrig har beställt något från Taiga. För övrigt håller jag med dig.
/d

Köplagen

Jag vill vara tydlig med att jag aldrig har beställt något från Taiga. För övrigt håller jag med dig.
/d

Taiga hänvisat till köplagen i sina avtal och detta säger köplagen

Dröjsmål – försenad leverans
Om en säljare levererar en vara för sent eller inte
levererar varan alls är säljaren i dröjsmål med leveransen.
Köparen har då rätt att
• hålla inne betalningen som säkerhet för varan
• kräva att säljaren slutför köpet och levererar
varan. Säljaren behöver inte leverera varan om
det finns något som förhindrar leveransen som
säljaren inte har möjlighet att lösa.

Då är frågan hur man läser sista raden?

Skärpning!
Ett ordererkännade ser jag som bindande avtal.
(Hur hunden kommer in i bilden fattar jag inte men du har säkert en logik i det)
Att då bara säga att avtalen upphört det ser jag som kallt och illa bemötande av sina kunder.
Gnäll, jo man är ju från Närke.

Hud, inte hund, läs rätt.

Att du ser ordererkännande som bindande avtal är ju ditt problem, och onekligen är det ett problem eftersom det orsakar dig så mycket vedermödor att du måste gnälla på ett forum. Vad vill du att det goda folket här ska säga? Klappa dig på axeln och säga "Usch så himla dumma de där på Taiga är!"? Eller vad förväntar du dig? Du har väl inte ens betalat?

"Buuuhuuuu, jag fick inte min vara för den fanns inte, buuuhuuu"

så, taiga har gjort en tabbe och trots att dom levererat bra tidigare så förtjänar dom nu att sågas vid fotknölarna.. jag har använt taiga många gånger, jag är nöjd.. tycker inte att service är fantastisk men varken sämre eller bättre än någon annan.

Jag har ingen åsikt om Taiga.

Jag tror situationen med automatiskt genererade orderbekräftelser på varor som är råkar vara slutsålda är ganska vanlig och det stör mig inte speciellt mycket.

Jag tänkte inte delta i något drev.

Beställde en jacka från Outnets rea. Nu funkar det så att lagersaldot uppdateras eftersom man beställer. Efter min order uppdaterades varan som slut. Även här får jag ett ordererkännande.
Efter några dagar får jag ett mail att "min" jacka tyvärr var slut då det var en differens i systemet.

Jaja shit happens, sen så står det i princip hos alla företag i det finstilta att varor kan ha tagit slut.

Det var lustigt. Exakt samma sak hände mig på Outnets rea. Också en jacka, Arktis Parka för att vara exakt. Fick bekräftelse, såg hur jackan nu var slut. Väntade ett par dagar på leverans men fick ett mail om att det var en lagerdifferens så jackan fanns inte.

Blev sur så jag mailade en fråga om det hände ofta att det var lagerdifferens men mitt intryck av svaret var att det i princip inte kunde hända. Jag kunde tryggt beställa varor och få dom levererade. Det var bara just denna gång...

Kanske kan vara av intresse...

ARN 2007-8330 - Orderbekräftelse bindande, ersättning för täckningsköp
Konsumenten beställde Internetabonnemang och modem via Internet och fick då en orderbekräftelse om tjänsten och varan. Nio dagar senare fick hon ett e-postmeddelande om att priset var felaktigt och bolaget hänvisade då till priser som fanns på en annan webbplats än den konsumenten använt vid beställningen. Konsumenten menade då att eftersom hon fått en orderbekräftelse ska priset i denna gälla. Konsumenten köpte istället bredbandsmodem och abonnemang från ett annat företag och detta köp innebar en väsentligt högre kostnad för henne och konsumenten begärde ersättning för mellanskillnaden. Företaget bestred konsumentens krav och menade att priset inte gäller på grund av en miss i uppdateringen av webbplatsen samt att företaget på webbplatsen reserverat sig för eventuella faktafel.

Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts. Eftersom företaget inte har uppfyllt sin del av avtalet var konsumenten berättigad att genomföra ett täckningsköp och företaget bör betala den mellanskillnad som konsumenten har begärt.
Winell: Min fetning

Kanske kan vara av intresse...

ARN 2007-8330 - Orderbekräftelse bindande, ersättning för täckningsköp

Det var som tusan, min beställda jacka som aldrig fanns till ett pris av 1670 kr, beställde jag från ett annat ställe som också hade rea. Men nu blev det 2230 kr istället.

Förövrigt så var det en Klättermusen Atle

Fast det vete fan om man orkar börja tjorva.

https://lagen.nu/1990:931

Kommentar
Så länge det inte är objektivt omöjligt för säljaren att fullfölja avtalet är han skyldig att fullgöra köpet. Det ska alltså vara ett hinder som inte är knutet till säljaren som person. Exempelvis kan en unik vara vara förstörd och kan inte ersättas eller det kan ha införts försäljningsförbud mot varan. Är hindret inte objektivt omöjligt för säljaren men det krävs stora ekonomiska eller fysiska uppoffringar får en avvägning göras mellan säljarens uppoffringar och köparens intresse av att hålla fast vid köpet. Andra stycket ger köparen en möjlighet att vänta med sitt krav om det kan vara möjligt för säljaren att fullgöra senare, men det ska vara inom rimlig tid. Tredje stycket anger att köparen förlorar sin rätt att kräva fullgörelse om han väntar för länge med att påpeka för säljaren.

Kommentar
Så länge det inte är objektivt omöjligt för säljaren att fullfölja avtalet är han skyldig att fullgöra köpet. Det ska alltså vara ett hinder som inte är knutet till säljaren som person. Exempelvis kan en unik vara vara förstörd och kan inte ersättas eller det kan ha införts försäljningsförbud mot varan. Är hindret inte objektivt omöjligt för säljaren men det krävs stora ekonomiska eller fysiska uppoffringar får en avvägning göras mellan säljarens uppoffringar och köparens intresse av att hålla fast vid köpet. Andra stycket ger köparen en möjlighet att vänta med sitt krav om det kan vara möjligt för säljaren att fullgöra senare, men det ska vara inom rimlig tid. Tredje stycket anger att köparen förlorar sin rätt att kräva fullgörelse om han väntar för länge med att påpeka för säljaren.

Jag förstår att du är missnöjd med att du inte fick produkten som du hade beställt. Du hade ju trots allt fått en orderbekräftelse och blev inte informerad när inget hände. Jag tror att det finns en möjlighet att du kan kräva att säljaren ska genomföra köpet.

Men är det rimligt? Ibland kanske man kanske får ta det onda med det goda. Jag handlar ganska ofta över internet och det går nästan alltid smärtfritt. Automatiskt genererade orderbekräftelser är väl oftast bra? Annars får man ju vänta på att en fysisk person skickar bekräftelsen. Lagersaldon som inte stämmer tror jag är det vanligaste problemet. Dessa verkar kunna uppdateras på flera sätt; t ex manuellt, vid beställning eller vid leverans. Självklart kan det då uppstå situationer då det fysiska lagret inte överensstämmer med vad som angivs i webshoppen och jag antar att då kan beställningen genomföras.

Har du förlorat något på den uteblivna leveransen? Hade du betalt i förskott? Vill du att tvinga säljaren att leverera den nyare versionen av produkten till reapriset?

Jag förstår inte.

Jag måste ändå säga att det är helt rimligt att en företag håller sig med de varor de annonserar ut, annars är det ju bluff. Men visst, någon gång tar varan slut och någon kund blir lidande, sånt kan väl hända. Hur företaget då hanterar saken visar på hur seriöst det är.

Rent generellt tycker jag det är bra att ventlilera åsikter om företags agerande på webben - Konsumentmakt!

//A

Edit: För att illustrera ovanstående grävde jag fram en tråd där jag gnällde pga ett missat kap (trots att jag inte är från Närke) och stötte på ett företag som uppenbarligen månar om sina kunder och sitt rykte, vilket ju är samma sak. Bra gjort Playground: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43766&highlight=playground

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg